• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4222 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۰ آبان

مذاكرات ايران و عربستان در «صبح نو»

روزنامه صبح نو در گزارشي كه به بهانه خبر پيام‌هاي عربستان به ايران و مذاكرات پشت پرده مطرح شده است نگاهي همدلانه با اين موضوع نشان داده و بوي استقبال از آن را مي‌توان استشمام كرد.

در اين گزارش اشاره شده است: «عربستان سعودي از مارس‌2015 كه جنگ ويرانگري را در يمن آغاز كرد، پس از كشتن هزاران نفر و بي‌خانماني صدها هزار يمني و همچنين قحطي گسترده در اين كشور، نتوانست به صورت ميداني و جنگي به اهداف خود برسد و اكنون فشارهاي بين‌المللي و حقوق بشري گسترده‌اي براي خاتمه اين جنگ تحمل مي‌كند. در اين راستا، خبرها حاكي از آن است كه سعودي‌ها در حال تلاش براي برون‌رفت از باتلاق جنگ يمن هستند و مذاكرات پشت پرده‌اي را با بازيگران مختلف درگير در اين بحران آغاز كرده‌اند.»

اين گزارش همچنين به دست دوستي ايران كه پيش‌تر به سوي عربستان دراز شده بود هم اشاره كرده و برخلاف رويه گذشته از آن با عنوان سياست استراتژيك ياد مي‌كند. صبح نو مي‌نويسد: «تحقيرهاي آل‌سعود توسط ترامپ واكنش ايران را هم در‌ پي ‌داشت؛ واكنشي كه نشانگر نگاه جمهوري اسلامي به همدلي و همراهي در منطقه است. در همين زمينه آقاي محمد‌جواد ظريف از عربستان براي ايجاد منطقه‌اي قدرتمند با استفاده از مشاركت كشورهاي منطقه دعوت كرده بود. اين دست همكاري و كمك به عربستان ناشي از نوع نگاه استراتژيك جمهوري اسلامي ايران به تأمين امنيت درون‌زاي منطقه است كه پس از انقلاب اسلامي و روي‌گرداني از قدرت‌هاي غربي و شرقي، همواره جزو اصول ثابت سياست خارجي جمهوري اسلامي بوده و اين درحالي است كه بيشتر دولت‌هاي مناطق مختلف جهان قادر به ايجاد نوعي از نظم امنيتي منطقه‌اي مبتني بر مشاركت و همكاري بازيگران درون منطقه بوده‌اند اما خاورميانه در تحقق چنين امري تاكنون ناكام مانده است و اين در شرايطي است كه اين منطقه به‌دليل فقدان چنين ويژگي و مداخله قدرت‌هاي فرامنطقه‌اي، در طول دهه‌هاي گذشته از ناامن‌ترين و بي‌ثبات‌ترين مناطق در ميان مناطق مختلف جهان بوده است.» طرح موضوع «منطقه قدرتمند» درحالي «نگاه استراتژيك جمهوري اسلامي بعد از انقلاب» خوانده مي‌شود كه رسانه‌هاي اصولگرا فراموش كردند پيش‌تر به خاطر اعلام اين موضوع از سوي ظريف و دولت، آنها را مورد حمله قرارداده بودند. به عنوان مثال كيهان و وطن امروز در سرمقاله‌هايي اين سياست را نقد كرده بودند و آن را مغاير با نگاه ايران به عنوان يك كشور قدرتمند مي‌دانستند. كيهان در تاريخ 4 ارديبهشت 97 و حتي پيش‌تر در 14شهريور 96 نوشته بود: ا‌يده «منطقه قدرتمند به جاي قدرت منطقه‌اي» ايده‌اي غلط و مغاير با منافع ملي و در حقيقت همان برجام منطقه‌اي است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون