• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4222 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۰ آبان

بانكي چيني براي ايرانيان

در همين حال برخي منابع خبري گزارش داده‌اند كه دولت چين قصد دارد به بانك‌هاي خارجي اجازه فعاليت و راه‌اندازي شعب بانكي در اين كشور دهد، اقدامي كه مي‌تواند تا حد زيادي ضمن رفع محدوديت‌هاي بانكي باعث توسعه و تقويت روابط بانكي ايران و چين شود.

كارشناسان معتقدند تحقق اين اقدام، يك تغيير راهبردي در حوزه مالي و بانكي چين محسوب مي‌شود، كشوري كه دومين اقتصاد جهان را دارد و قصد دارد از طرق مختلف، جنگ تجاري با امريكا را پشت سر بگذارد. بر اساس گزارش‌هاي رسانه‌اي به بانك‌هايي كه مجوز راه‌اندازي شعبه در چين داده مي‌شود، مي‌توانند اقدام به دريافت سپرده بانكي به مبلغ بيش از 500 هزار يوآن(72 هزار دلار) از شهروندان چيني كنند. اين اقدام مي‌تواند براي توسعه فعاليت‌هاي بانكي ايران در چين مفيد باشد به طوري كه فعاليت‌هاي تجاري مرتبط با ايران مي‌تواند از طريق اين بانك‌ها يا با ايجاد شعب در چين انجام شده و فرصت فوق‌العاده‌اي براي توسعه كانال‌هاي بانكي جديد با ايران فراهم كند. نزديك به 4 سال قبل بود كه اعلام شد، بانك تجارت و صنايع چين از جمله بانك‌هاي بزرگ و معتبر اين كشور قصد دارد شعب بانكي در ايران ايجاد كند. همان زمان تاكيد شد كه ورود اين بانك به ايران مي‌تواند باعث ارتقاي سطح فني خدمات بانكي و مالي شود. تشكيل اين بانك ميسر نشد اما شايد اكنون اين اقدام دولت چين فرصتي براي راه‌اندازي شعب بانك‌هاي ايراني در اين كشور ايجاد كند.

بانك تجارت ايران از جمله بانك‌هايي است كه خواهان گشايش شعبه در چين است. اين بانك در سال 2002 مجوز دفتر نمايندگي در چين را گرفت و از همان زمان درصدد گشايش شعبه در پكن بوده و همچنان پيگير اين موضوع است اما با توجه به شرايط سخت و قوانين كميسيون ناظر بر بانك‌ها در چين و برخي موارد ديگر، اين بانك تاكنون موفق به اخذ مجوز نشده است.

طبق قوانين بانكي، راه‌اندازي شعبه بانك در چين شرايط خاصي دارد از جمله نرخ كفايت سرمايه بالاي ۱۰ درصد و نسبت مطالبات معوق زير دو درصد، اما در حال حاضر به خاطر تحريم‌هاي امريكا و شرايط اقتصادي كشور هيچ يك از بانك‌هاي ايراني اين شرايط را ندارند.

بانك تجارت در چين با وجود پيگيري‌هاي متعدد و مستمر براي برقراري روابط كارگزاري با بانك‌هاي چيني و باز كردن حساب براي دفتر مركزي و دفتر نمايندگي پاسخ منفي دريافت كرده است و هيچ كدام از بانك‌ها حتي بانك‌هاي كوچك و محلي هم حاضر به همكاري با بانك‌هاي ايراني نيستند.

با توجه به اينكه چين شريك اول و بزرگ تجاري ايران است و ايران نيز بيشترين واردات را از چين انجام مي‌دهد، كانال بانكي موجود ايران در حال حاضر محدود به بانك «كونلون» و برخي اوقات هم بانك «گانسو» است كه كافي نيست و بايد روابط بانكي تقويت شود به ويژه اينكه اخبار غيررسمي نيز حاكي از احتمال اعمال محدوديت‌هاي بانكي توسط كونلون در رابطه با ايران وجود دارد.

سخت‌گيري‌هاي چيني‌ها براي افتتاح شعب ايراني در اين كشور در حالي است كه طبق نظر كميسيون ناظر بر بانك‌هاي چين بايد شرايط بانك‌هاي ايران تغيير كند و بهتر شود و قوانين پولشويي كشور نيز ارتقا پيدا كند.

با اين حال بانك تجارت و ساير بانك‌هاي ايراني با همين شرايط فعلي در كشورهاي ديگر شعبه دارند ولي شرايط افتتاح شعبه در چين خيلي سخت‌تر است كه اميد مي‌رود با اين اقدام جديد چين، راه براي گشايش شعب بانك‌هاي ايراني در اين كشور فراهم شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون