• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4223 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۱۲ آبان

شي و ترامپ با يكديگر تلفني صحبت كردند

احتمال توافق تجاري چين و امريكا

ميثم سليماني

 

در بحبوحه روزهايي كه بسياري اين تصور را دارند كه اتفاقات ميان چين و امريكا مي‌تواند به يك جنگ تجاري تمام عيار بدل شود و تمامي محافل سياسي و اقتصادي را نگران كرده است،
به ناگاه روز جمعه يك اميد بار ديگر به بازارهاي جهاني برگشت. بسياري اميدوار شدند كه تنش‌هاي تجاري ميان ايالات متحده و چين مي‌تواند بهبود پيدا كند. اين اميدواري زماني شكل گرفت كه دونالد ترامپ رييس‌جمهوري ايالات متحده و شي جين پينگ رييس‌جمهوري چين با يكديگر به صورت تلفني گفت‌وگو كردند. با انتشار اين خبر بازار سهام در اروپا يك درصد رشد نشان داد، در بازار چين نيز ارزش شاخص سهام 4/3 درصد رشد پيدا كرد و بازار سهام هنگ‌كنگ نيز 2/4 درصد رشد نشان داد.

در ايالات متحده بازار سهام نيز نزديك به
يك درصد رشد پيدا كرد. اين اميدواري از جايي به وجود آمد كه دونالد ترامپ در توييتر خود عنوان كرد: يك گفت‌وگوي طولاني و بسيار خوب با آقاي شي داشتم. از همين رو اين توييت اميدوار‌كننده يك اميدواري را به بازار سرمايه تزريق كرد كه شايد دو طرف بتوانند به يك توافق تجاري دست پيدا كنند.

طبق گزارشي كه بلومبرگ منتشر كرده دونالد ترامپ از كابينه خود خواسته تا پيش‌نويس يك توافقنامه تجاري با دولت چين را پيش از نشست G-20 آماده كنند. نشستي كه طبق برنامه‌ريزي انتظار مي‌رود رهبران دو كشور با يكديگر ديدار و گفت‌وگو داشته باشند. نشست سران 20 قدرت برتر اقتصادي جهان بناست در آخرين روز ماه جاري ميلادي در بوينوس‌آيرس پايتخت آرژانتين برگزار شود. تايو هيو، استراتژيست ارشد بازار سرمايه در آسيا به وال استريت ژورنال گفت: در حالي كه ما هنوز در مورد حل و فصل كامل تنش‌ها ميان ايالات متحده و چين در ميان‌مدت محتاطانه عمل مي‌كنيم، اما از سرگيري گفت‌وگوي ميان واشنگتن و پكن براي سرمايه‌گذاران مناسب و كافي خواهد بود.

با اين حال اين نكته را نبايد فراموش كرد كه چين سعي كرده با وجود گفت‌وگوهايي كه با امريكايي‌ها داشته با مداخله در بازار ارز از موقعيت اقتصادي خود دفاع كند و خود را آماده يك جنگ تجاري با امريكا كند. گفتني است شي جين پينگ هفته گذشته با صاحبان كسب و كار و بخش خصوصي چين جلسه‌اي داشت و عنوان كرد كه بار مالياتي را از روي دوش آنها كاهش خواهد داد و از شركت‌هاي خصوصي نيز حمايت مالي خواهد كرد.

با اين حال آن‌گونه كه چهار منبع آگاه به بلومبرگ اعلام كرده‌اند، دونالد ترامپ تاكيد دارد كه در حاشيه اجلاس جي20 در آرژانتين با رييس‌جمهور چين به يك توافق دست پيدا كند. او از همه مقام‌هاي كليدي خواسته است تا شرايط بالقوه براي اين كار را فراهم كنند. در حال حاضر جزئيات زيادي از تماس تلفني شي و ترامپ منتشر نشده اما اين تاكيد ترامپ براي تهيه يك پيش‌نويس براي توافق تجاري اين سوال را
به وجود آورده كه در يك تماس تلفني چه اتفاقي رخ داده كه به‌ناگاه ترامپ رويكرد خود را نسبت به چين تغيير داده و قصد دارد به يك توافق جدي دست پيدا كند.

آن‌گونه كه مقام‌هاي آگاه عنوان كرده‌اند، ترامپ به وزيران مربوط به اين موضوع دستور داده كه بايد كارمندان اين نهادها به يك توافق بالقوه دست پيدا كنند تا به اين درگيري تجاري پايان داده شود. مشخص نيست كه آيا ترامپ در مورد خواسته‌هاي ايالات متحده از چين مقاومت كرده يا خير.

گفتني است مذاكرات تجاري چين و ايالات متحده از ماه مه ‌تاكنون هيچ پيشرفتي نداشته است. برخي تحليلگران معتقدند كه اين حركت ترامپ تلاشي براي يك شوك به بازارهاي سرمايه تنها چند روز مانده به انتخابات ميان‌دوره‌اي هفته آينده است و مشخص نيست كه اين رويكرد دوام زيادي داشته باشد، چراكه تهيه پيش‌نويس يك توافق دوجانبه در طول كمتر از يك ماه مي‌تواند تا حد زيادي به دور از يك واقع‌نگري باشد. در حال حاضر ترامپ با انتشار اين خبر فضا را به سمتي مي‌برد تا بازار سرمايه را حداقل تا آخر ماه اميدوار نگه دارد و يك شوك مثبت را به بازار تا روز انتخابات وارد مي‌كند. برخي نيز با اين رويكرد پيش مي‌روند كه او قصد يك معامله با چيني‌ها را داشته و اگر برهم بخورد كمتر كسي او را عامل اصلي اين اتفاق مي‌داند و تبديل به يك بازي دوسر برد براي ترامپ پيش از انتخابات ميان‌دوره‌اي كنگره امريكا خواهد شد. اما برخي ديگر معتقدند كه اين اتفاق شايد نشان‌دهنده يك واقعيت باشد كه كسب و كارهاي ايالات متحده در حال تاثيرپذيري از اين درگيري تجاري هستند و دولت مجبور شده تا از مواضع گذشته خود نسبت به چين كوتاه بيايد.

گفتني است گفت‌وگوي تلفني در روز پنجشنبه ميان ترامپ و شي براي اولين‌بار در 6 ماه گذشته است كه به‌طور عمومي اعلام شد. هر دو طرف گزارش دادند كه بحث‌هاي سازنده درباره كره‌شمالي و تجارت داشتند. آن‌گونه كه رسانه‌هاي دولتي چيني اعلام كردند، اين تماس بخشي از تلاش‌هاي مكرر دو رييس‌جمهور براي آماده‌سازي جلسه برنامه‌ريزي شده در حاشيه نشست گروه 20 است. ترامپ علاوه بر توييتي كه عنوان كرد بحث‌ها به خوبي رو به جلو پيش مي‌رود، در جمع هواداران خود در ايالت ميسوري گفت: آنها مي‌خواهند يك معامله انجام دهند. ترامپ با اشاره به شي گفت كه او مي‌خواهد اين كار را انجام دهد.

گفتني است گرم شدن روابط مي‌تواند پس از ماه‌ها تشديد تنش‌ها بر سر تجارت مي‌تواند يك خبر خوب باشد. دولت ترامپ در سال جاري ميلادي تعرفه‌اي به ارزش 250 ميليارد دلار در تجارت با چين وضع كرد و اين انتظار مي‌رفت در صورت ادامه جنگ تجاري اين تعرفه‌ها افزايش پيدا كند. در ماه‌هاي اخير چيني‌ها بارها صداقت ايالات متحده در مذاكرات تجاري را زير سوال برده‌اند. حالا بايد ديد كه اين اقدام ترامپ تا چه حد به واقعيت نزديك است يا اينكه تنها جنبه تبليغاتي خواهد داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون