• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4223 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۱۲ آبان

خبر

بانك مركزي ايران نايب رييس دوم «گروه ٢٤» شد

روابط عمومي بانك مركزي اعلام كرد كه نايب‌رييس دوم «گروه ٢٤» كشورهاي در حال توسعه به ايران رسيد. به گزارش روابط عمومي بانك مركزي، با توجه به فرارسيدن نوبت ايران براي عهده‌دار شدن سمت نايب رييس دوم «گروه ٢٤» كشورهاي در حال توسعه، بانك مركزي به نمايندگي از كشورمان در دو سال آتي به ترتيب مسووليت نايب رييس اول و رييس گروه ٢٤ را برعهده مي‌گيرد. «در اين زمينه، كارگروهي متشكل از كارشناسان بخش اقتصادي و ارزي بانك مركزي تشكيل شده است.» گروه ٢٤ با سابقه طولاني، از وزيران دارايي و رييسان بانك‌هاي مركزي ٢٨ كشور در حال توسعه سه منطقه آفريقا، آسيا و كشورهاي امريكاي لاتين و كاراييب تشكيل شده است؛ همچنين سازكار طراحي شده براي اين گروه به گونه‌اي است كه حداقل يك كشور به نمايندگي از سه گروه منطقه‌اي ياد شده در حوزه رياست حضور داشته باشد.

 

پيشنهاد چيني‌ها براي توليد دارو در چابهار

مديرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار از پيشنهاد چيني‌ها براي توليد دارو در اين منطقه با هدف توزيع و مصرف در كشورهاي مسلمان با برند حلال خبر داد.

عبدالرحيم كردي با اشاره به درخواست چيني‌ها مبني بر فعاليت در منطقه آزاد چابهار به منظور توليد دارو براي مصرف در كشورهاي مسلمان و منطقه‌ با برند حلال، اظهار كرد: چيني‌ها پيشنهادي را در ارتباط با توليد دارو به جهت عرضه به كشورهاي منطقه‌اي و اسلامي ارايه كرده‌اند كه اين پيشنهاد در دست بررسي است و يكي از موضوعاتي است كه مي‌تواند زمينه‌ همكاري‌هاي مناسبي را فراهم كند. در عين حال بايد بدانيم كه چيني‌ها در زمينه توليد دارو موفق هستند و بازارهاي مناسبي نيز دارند.

وي ادامه داد: چيني‌ها درخواست كرده‌اند كه زمينه براي فعاليت آنها جهت توليد دارو به منظور عرضه در كشورهاي مسلمان و منطقه‌اي با برند حلال، در منطقه آزاد چابهار فراهم شود تا با توجه به ملاحظاتي كه مسلمانان در مسائل مختلف از جمله مصارف دارويي دارند، بتوانند داروي با برند حلال را در ايران و در منطقه آزاد چابهار توليد كنند.

مديرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با بيان اينكه از پيشنهاد چيني‌ها در اين رابطه استقبال كرده‌ايم، گفت: براساس مذاكرات صورت گرفته آنها علاوه بر اينكه مي‌توانند با داروسازان داخلي به صورت مشترك فعاليت خود را انجام دهند، خواهند توانست به صورت مستقيم در اين رابطه سرمايه‌گذاري كنند و امكانات لازم جهت توليد دارو با مشخصات مذكور در اختيار آنها قرار خواهد گرفت.

ايجاد زون (منطقه) تخصصي تجهيزات پزشكي و صنايع دارويي يكي از برنامه‌هاي مدنظر در منطقه آزاد چابهار بوده كه به نظر مي‌رسد با توجه به پيشنهاد ارايه شده از سوي چيني‌ها جهت توليد دارو براي مصرف در كشورهاي مسلمان و منطقه‌اي با برند حلال، بتوان اين اتفاق را سرآغاز فصلي جديد در راستاي ايجاد اين زون تلقي كرد.

 

چراغ سبز امريكا به ايران درباره سوييفت

امريكا كه به دليل تحريم‌هاي ضدايراني موردانتقاد شديدجهاني قرار گرفته است، تحت فشار متحدانش بار ديگر از مواضع خود عقب‌نشيني كرده و مهم‌ترين آن در زمينه سوييفت است كه اين كشور نتوانسته حتي بانك‌هاي امريكايي را متقاعد كند دسترسي ايران به اين پيام رسان مالي را قطع كنند. تلاش ترامپ براي قطع دسترسي ايران به سوييفت باعث ايجاد اختلاف داخلي در دولت وي شده و اعضاي ارشد دولت وي با اين اقدام مخالفت كرده‌اند. از سوي ديگر كشورهاي اروپاي سعي دارند با ايجاد مكانيسمي تازه كه مستقل از سوييفت است و تحت تاثير تحريم‌هاي امريكا قرار نخواهد گرفت، روابط بازرگاني خود را با ايران حفظ كنند. وبگاه «واشنگتن فري‌بيكن» خبر داد كه مقامات وزارت خارجه امريكا توانسته‌اند «مايك پمپئو» وزير خارجه اين كشور را متقاعد كنند كه اجازه دهد ايران به سيستم «سوييفت» (سامانه جهاني تعاملات بين بانكي) متصل بماند. اين وبگاه به نقل از چندين مقام دولتي و منابع آگاه در وزارتخانه‌هاي خزانه‌داري و خارجه امريكا نوشت كه با وجود تهديدات «دونالد ترامپ» رييس‌جمهور اين كشور به اعمال تحريم‌هاي سخت و جديد عليه ايران، اما واشنگتن در برابر فشارهاي متحدان اروپايي و ايران تسليم شده و قصد عقب‌نشيني از مواضع خود را دارد. اين مقامات مي‌گويند در راستاي اين امتيازدهي امريكا، ايران اكنون مي‌تواند به تجارت در بستر سيستم بانكداري بين‌المللي يا همان سوييفت ادامه دهد.

 

صندوق بين‌المللي پول:

ايران تا بهمن اقدام كند

صندوق بين‌المللي پول روز پنجشنبه از ايران خواست تا ماه فوريه (ماه بهمن) مقررات مبارزه با پولشويي و تامين مالي تروريسم را تصويب كند. اين نهاد بين‌المللي همچنين تاكيد كرد كه ايران بايد سياست‌هايي را به اجرا بگذارد كه ثبات اقتصادي اين كشور در سطح كلان را در برابر تحريم‌هاي بين‌المللي تضمين مي‌كند. جري رايس، سخنگوي صندوق بين‌المللي پول با اين حال تاكيد كرد كه تحريم‌هاي امريكا عليه ايران به دليل كاهش سطح صادرات نفت از رشد اقتصادي ايران خواهد كاست. وي اظهار داشت: «وضع دوباره تحريم‌هاي امريكا كه با كاهش سطح صادرات نفت ايران همراه خواهد بود از رشد اقتصادي خواهد كاست. ايران بايد سياست‌هايي را به اجرا بگذارد كه ثبات اقتصادي در سطح كلان را به ويژه براي قشرهاي آسيب‌پذير تضمين مي‌كند.» پيش از اين گروه بين‌المللي اقدام مالي با تعيين ضرب‌الاجلي چهار ماهه براي ايران از اين كشور خواسته بود تا ماه فوريه اقدامات لازم براي انجام اصلاحات مورد نياز براي همسويي با معيارهاي جهاني در زمينه مبارزه با پولشويي و حمايت مالي از تروريسم را انجام دهد. نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ماه گذشته به لايحه الحاق ايران به كنوانسيون بين‌المللي مقابله با تامين مالي تروريسم («سي‌اف‌تي» CFT) راي مثبت دادند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون