• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4224 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۳ آبان

شكست پرسپوليس در ديدار رفت فينال آسيا

هنوز يه نيمه مونده از شب ما

علي كربلايي

پرسپوليس تهران در يكي از مهم‌ترين بازي‌هاي تاريخ باشگاهش ساعت 9:30 روز شنبه 12 آبان در ورزشگاه كاشيما ساكر به مصاف كاشيما آنتلرز ژاپن رفت و با نتيجه دو بر صفر از حريف قدرتمند شرقي خود شكست خورد. اين بازي ديدار رفت فينال ليگ قهرمانان بود و ديدار برگشت روز شنبه هفته آينده در ورزشگاه آزادي از ساعت 30: 18 به وقت تهران برگزار خواهد شد. اما در ديدار رفت چه گذشت؟ عملكرد بازيكنان، كادر فني و داور مسابقه چطور بود؟ در اين گزارش به تفصيل به همه اين موارد پرداخته خواهد شد.

پرسپوليس نيمه اول را بسيار خوب شروع كرد و با اعتماد به نفس بالا به سمت دروازه چشم‌بادامي‌ها يورش مي‌بردند. سفيدپوشان پرسپوليس در همان دقايق ابتدايي فرصت داشتند تا دروازه حريف سرخ‌پوش خود را باز كنند. در دقيقه 2 علي علي‌پور روي ارسال سيامك نعمتي و سايش سر گادوين منشا در محوطه شش‌ قدم كاشيما صاحب توپ شد و مهاجم جوان پرسپوليس توپ را با نهايت قدرت به سمت دروازه زد، اما جانفشاني مدافع كاشيما و قرار دادن صورتش مقابل شوت علي‌پور، مانع از به ثمر رسيدن يك گل زودهنگام شد. سه دقيقه بعد احمد نوراللهي روي يك ضربه ايستگاهي دروازه‌بان را غافلگير كرد اما با هوشياري و واكنش به موقع سون تائه توپ به كرنر رفت. در دقيقه 10 و روي يك ضد حمله مي‌رفت كه بالاخره اولين گل پرسپوليس با حركت بشار رسن به ثمر برسد كه آبه بازيكن تيم كاشيما با يك خطاي به موقع كارت زرد زودهنگام را به جان خريد اما اجازه نداد كه رسن و منشا در يك موقعيت تقريبا دو به يك قرار بگيرند. بعد از اين توپ و ميدان كم‌كم در اختيار كاشيما قرار گرفت و پرسپوليس ترجيح داد عقب بنشيند. اين عقب نشستن باعث تسلط گوزن‌هاي ژاپني روي بازي شد و در دقيقه 30 سرجينيو با بيرانوند در موقعيت تك به تك قرار گرفت. اما جسارت شجاع خليل‌زاده و تكل به موقع اين بازيكن مانع به ثمر رسيدن اولين گل بازي توسط سرخ‌پوشان شد. اين نيمه در نهايت با نتيجه مساوي به پايان رسيد و هواداران پرسپوليس گمان مي‌كردند كه مي‌توانند با همين نتيجه كار را در ژاپن به پايان برسانند و منتظر بازي برگشت باشند. اما از لحظه‌اي كه آقاي ما نينگ سوت شروع نيمه دوم را زد همه‌چيز عوض شد. كاشيما سراپا حمله شد و با فشار شديد دروازه بيرانوند را مدام تهديد مي‌كرد. در دقيقه 47 ضربه سيلوا كه در موقعيت بسيار خوبي قرار داشت با اختلاف به بيرون رفت و اولين زنگ خطر به صدا درآمد. 10 دقيقه بعد همين بازيكن برزيلي با استفاده از فاصله ايجاد شده بين خط دفاع و هافبك پرسپوليس و عقب نشستن عجيب مدافعان پرسپوليس روي يك شوت كه از بين پاهاي جلال حسيني و شجاع خليل‌زاده عبور كرد دروازه گلر ملي‌پوش پرسپوليس را باز كرد. لئو سيلوا در نيمه اول هم بهترين بازيكن تيمش بود و همه جاي زمين مي‌شد حضور او را حس كرد و بازيكنان پرسپوليس تحت هيچ شرايطي موقع حمله كردن از قدرت او در امان نبودند. 12 دقيقه بعد از گل اول كاشيما در حالي كه پرسپوليس نتوانسته بود موقعيتي خاصي براي جبران نتيجه به وجود بياورد روي يك خطاي بچگانه كه در مورد درستي آن حرف و حديث‌هاي زيادي هم وجود دارد بازيكنان كاشيما صاحب فرصت شدند كه ارسال بازيكنان اين تيم با دفع ناقص سيدجلال حسيني پشت محوطه جريمه به بازيكنان ژاپني رسيد و دوباره روي اشتباه سيد جلال حسيني و باز شدن يك حفره در خط دفاعي توپ به سرجينو رسيد كه او با يك ضربه كه چندان هم روي پايش جفت و جور نشده بود گل دوم كاشيما را به ثمر رساند. در ادامه موقعيت خاصي روي دروازه‌ها به وجود نيامد و ژاپني‌ها به هدف خودشان و حتي چيزي فراتر از آن رسيدند. چرا كه در دقايق پاياني بازي سيامك نعمتي با يك خطاي بچگانه روي بازيكن كاشيما موجبات دريافت كارت زرد دومش را فراهم كرد و كار پرسپوليس را در بازي برگشت بسيار سخت كرد. در ادامه به بررسي نفر به نفر بازيكنان پرسپوليس در اين ديدار مي‌پردازيم.

عليرضا بيرانوند: دروازه‌بان پرسپوليس در اين بازي زياد فعال نبود و دو شوتي كه درون چارچوب دروازه‌اش بود را گل خورد. او روي هيچكدام از گل‌هاي دريافتي مقصر نبود و كار خاصي از او برنمي‌آمد. نكته مهم در مورد او اما اينجاست كه چندين بار شروع مجددهاي او مالكيت توپ را به نفع كاشيما عوض كرد و بسيار سراسيمه اين كار را انجام مي‌داد. در حالي كه در بازي‌هاي قبلي اين مساله يكي از نقاط قوت پرسپوليس بود. چند بار هم توپ‌هايي كه مي‌توانست مهار كند را با مشت كردن به اطراف محوطه جريمه فرستاد و حريف را در موقعيت حمله حفظ كرد.

سيدجلال حسيني: سوپرمن پرسپوليسي‌ها در اين مسابقه هيچ شباهتي به بازيكني كه در ديدارهاي قبلي ديده بوديم نداشت. او در صحنه گل دوم كاشيما كاملا مقصر بود و به اشتباه روي پاي مهاجم حريف رفت در حالي كه كمال كاميابي‌نيا هم همين كار را انجام داد و اين كار باعث شد يك حفره در خط دفاعي به وجود بيايد و توپ به سرجينو برسد. به غير از اين صحنه از او توقع مي‌رفت رهبري‌اش تاثيرگذاري بيشتري روي بازيكنان پرسپوليس بگذارد. او در نيمه دوم از كنترل بازيكنان پرسپوليس عاجز بود و عصبي بازي كردن آنها كار دست تيم داد.

محمد انصاري: زوج سيدجلال حسيني روز گذشته كم اشتباه‌تري به نسبت كاپيتان تيم داشت. اما مي‌توانست عملكردي بهتر به نمايش بگذارد. انصاري با توجه به اينكه از ساير مدافعين پرسپوليس توانايي تكنيكي بيشتري دارد، اما باز هم مانند ساير مدافعان با زير توپ زدن مالكيت توپ را به نفع حريف تغيير مي‌داد.

شايان مصلح: دفاع چپي كه رسما تبديل به پاشنه آشيل پرسپوليس شده و هم در دفاع و هم در حمله هيچ كارآيي خاصي ندارد. حضور مصلح در تركيب پرسپوليس باعث مي‌شود حداقل دو بازيكن ديگر هم نتوانند تمام توان خود را به كار ببرند، چرا كه بايد اشتباهات مدام او را جبران كنند و بخشي از ذهن‌شان درگير اين بازيكن است. در بازي مقابل السد هم احمد نوراللهي نيمه دوم به سمت چپ آمد تا بخشي از وظايف مصلح را انجام بدهد.

شجاع خليل‌زاده: مدافع راست پرسپوليس در اين بازي شايد از نظر فني مشكل چنداني نداشت، اما از نظر اخلاقي به خصوص در دقايق پاياني تيمش را خيلي اذيت مي‌كرد و بيم آن مي‌رفت پرسپوليس با 9بازيكن بازي را به پايان برساند. او هم مانند مصلح در كارهاي هجومي هيچ خروجي خاصي ندارد و اين موضوع طبيعي هم هست. چرا كه او مدافع مياني تيم است و بالاجبار در اين پست بازي مي‌كند. شجاع اصلا نتوانست خودش را در اين بازي كنترل كند و خطاهاي بيجا و اعتراضات بي‌مورد او بيش از اينكه نشانه تعصب او به تيم باشد، نشانه بالغ نشدن اين بازيكن است.

كمال كاميابي‌نيا: كمال روز خوبي را پشت سر نگذاشت. البته شايد او قرباني تاكتيك بازي تيمش شد. در صحنه گل اول جاي خالي هافبك دفاعي تيم كاملا مشهود بود. او البته خيلي خوب به حملات اضافه مي‌شد، اما موقع دفاع كردن خيلي به عمق دفاع خودي مي‌زد و اين موضوع باعث خالي شدن پشت محوطه جريمه مي‌شد. در صحنه گل دوم هم دير به سمت بازيكن صاحب توپ حريف رفت و باعث شد جلال حسيني پست خودش را ترك كند. يك بار هم در يك حمله وقتي صاحب توپ شد عجولانه به سمت دروازه كاشيما شليك كرد و يك موقعيت مناسب را از تيمش گرفت.

احمد نوراللهي: تا روز گذشته معلوم نبود نوراللهي در تركيب ثابت پرسپوليس قرار مي‌گيرد يا نه. مصدوميت زانوي او يكي از نگراني‌هاي اصلي پرسپوليسي‌ها بود و همين مساله باعث شد در دقيقه 70 او جاي خودش را به اميد عاليشاه بدهد. نوراللهي از خوب‌هاي پرسپوليس در اين مسابقه بود و دو خطر روي دروازه كاشيما ايجاد كرد. از وقتي او از زمين خارج شد پرسپوليس عملا فلج شد و نتوانست حتي به نزديكي دروازه حريف برسد.

بشار رسن: او در نيمه اول عالي و موتور محرك پرسپوليس در حملات بود. اما يك بازيكن تكنيكي و فانتزي مثل بشار در اين مسابقه چندان به كار پرسپوليس نمي‌آمد و توانايي‌هاي او مورد استفاده قرار نگرفت. بشار در چند صحنه خيلي مدافعان كاشيما را اذيت كرد و با خطايي كه آبه روي او مرتكب شد يك كارت زرد هم به تيم حريف تحميل كرد.

سيامك نعمتي: بدون شك بدترين بازيكن پرسپوليس در اين مسابقه نعمتي بود. لحظه‌اي كه باعث اخطار اين بازيكن شد از صفر تا صد قابل بازبيني است و بايد موشكافي شود. او چرا بايد اين كار را انجام مي‌داد؟ چطور شد كه در آن دقيقه در حالي كه يك كارت زرد داشت و تيمش بايد هرچه سريع‌تر بازي را شروع مي‌كرد تصميم گرفت با بازيكن حريف درگير شود؟ واقعا او به چه چيزي فكر مي‌كرد؟

گادوين منشا: مثل هميشه پرتلاش ظاهر شد و براي موفقيت تيمش هركاري كه مي‌توانست كرد. اما در خط حمله تنها بود و بر خلاف بازي‌هاي قبل سر‌زدن‌هايش فايده‌اي براي تيم نداشت چون هيچ بازيكني به او نزديك نبود.

علي علي‌پور: با آن مهاجم سرحال هميشگي خيلي تفاوت داشت و نتوانست توقعات را برآورده كند. توپي كه دقيقه 2 از دست داد مي‌توانست سرنوشت اين بازي، بازي برگشت و البته پرسپوليس و حتي فوتبال باشگاهي در ايران را دگرگون كند. خستگي سفر و اختلاف ساعت در او از همه بيشتر مشهود بود.

اميد عاليشاه: تنها گزينه تعويض پرسپوليس آنقدر بد بود كه هواداران اين تيم آرزو مي‌كردند كاش هيچ‌وقت به زمين نمي‌آمد. حركات سردرگم و عجيب او تنها وقت بازي را كشت و چند موقعيت بالقوه را از سفيدپوشان پرسپوليس در اين بازي گرفت.

برانكو ايووانكوويچ: سرمربي پرسپوليس هميشه در بزنگاه‌ها احتياط بيش از حد مي‌كند و همين مساله بارها به او آسيب رسانده است. اين بازي هم اينقدر عقب بازي كردن منطقي نبود و مي‌توانست با تدابير منطقي بازي را حفظ كند. استفاده از نعمتي در دفاع راست و عدم استفاده از مصلح در اين مسابقه مي‌توانست سرنوشت بازي را جور ديگري رقم بزند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون