• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4226 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۵ آبان

خاچانف با پيروزي بر جوكوويچ قهرمان شد

غول‌كشي در پاريس

بازي فينال كه تمام شد، خود قهرمان گيج و بهت‌زده به اطراف نگاه مي‌كرد. تماشاگرها در سالن «اكور هتلز آرنا» در پاريس هم دست‌كمي از او نداشتند. كمتر كسي باور مي‌كرد كارن خاچانف، جوان بيست و دو ساله روس، اينچنين مقتدرانه با حساب «دو- هيچ» نواك جوكوويچ بزرگ را در يك ساعت و چهل دقيقه شكست دهد. خاچانف در شرايطي حريف اسطوره‌اي را شكست داد كه تا پيش از آن هرگز بازي در يك فينال مسترز هزار امتيازي را تجربه نكرده بود. خاچانف حدود چهار ماه پيش با همين جوكوويچ در ويمبلدون بازي كرده و با حساب سه- هيچ شكست خورده بود. از آن روز بود كه بازگشت طلايي «نوله» به سطح اول تنيس شروع شد. از آن مسابقه تا فينال مسترز پاريس، جوكوويچ سي و يك ساله موفق شده بود يك قهرماني ديگر در ويمبلدون، سين‌سيناتي، اوپن امريكا و شانگهاي به دست آورد و به رده اول تنيس‌بازان مرد جهان برگردد. «جوكو» براي اينكه اين روند درخشان خود و اين نوار پيروزي‌هاي پياپي‌اش را ادامه دهد، انگيزه زيادي براي بردن خاچانف داشت. او حتي يك روز پيش از بازي فينال، در يك مسابقه هيجان‌انگيز و سنگين موفق شده بود، راجر فدرر افسانه‌اي را پس از سه ساعت تلاش شكست دهد و به فينال برسد.

مهمان ناخوانده فينال

بسياري تصور مي‌كردند، «نواك» براي كسب پنجمين قهرماني‌اش در «رولكس‌مسترز پاريس» راهي جز قرباني كردن جوانك تنومند روسي ندارد؛ اما در روز فينال در محله «برسي» پاريس، اتفاقي بر خلاف انتظار رخ داد. خاچانف كه پيش از مسابقه مرد شماره هجده تنيس جهان بود، ست اول را با نتيجه «هفت- پنج» و ست دوم را با نتيجه «شش- چهار» برد تا نوار پيروزي‌هاي متوالي «جوكو» پس از
بيست و دو بازي قطع شود. خاچانف در كل اين مسابقه با اتكا بر قد يك متر و 98 سانتي‌متري خود و سرويس‌هاي سنگينش، نفس مرد آهني تنيس را حسابي به شماره انداخت. اين نمايش طلايي و اين نتيجه درخشان حتي نواك جوكوويچ را هم متعجب كرد. در پايان بازي با لبخند به طرف حريف جوانش رفت و در آغوشش گرفت. جوكوويچ مي‌دانست با وجود اين باخت، يك پله در رده‌بندي جديد تنيس بالا مي‌آيد و به جاي رافائل نادال، مرد شماره يك تنيس جهان مي‌نشيند. جوكوويچ در مصاحبه بعد از بازي هم به جاي اينكه بيماري و سرماخوردگي‌اش را بهانه كند، گفت حريفش شايسته اين پيروزي بزرگ در آخرين مسترز سال بود: «به زودي از كارن بيشتر خواهيد شنيد. او الان هم تنيس‌باز بزرگي است، ولي از اين هم بهتر خواهد شد. كارن يك هفته خيلي خوب را پشت سر گذاشت و شايسته قهرماني بود.» اشاره جوكوويچ به نمايش درخشان «كارن» در هفته گذشته، اشاره درستي بود. او در اين تورنمنت، با حذف سه نفر از ده تنيس‌باز برتر جهان به فينال رسيد. جان ايزنر امريكايي، آلكساندر زِورِف روسي و دومنيك تيم اتريشي، قربانيان قبلي‌اش در راه فينال بودند. در بازي نهايي هم جوكوويچ بزرگ را برد تا اولين قهرماني يك تنيس‌باز روس در مسترز هزار امتيازي پس از قهرماني نيكولاي داويدنكو در سال ۲۰۰۹ ثبت شود.

 

خاچانف، سافين جديد

با اين نتيجه خاچانف در رده‌بندي جديد تنيس‌بازان مرد جهان از رتبه هجدهم به رتبه يازدهم رسيد و نشان داد كه رقيب بزرگي براي مدعيان اصلي تنيس در مسابقات بعدي خواهد بود. او مثل يك مهمان ناخوانده پا به فينال پاريس گذاشت، ولي در انتها آن را با اقتدار فتح كرد: «اين قهرماني براي من ارزش بسيار زيادي دارد. اين مهم‌ترين افتخار من در رقابت‌هاي تنيس است. براي من از اين بهتر نمي‌شد. براي رسيدن به اين افتخار موفق شدم نواك، مرد اول تنيس دنيا را شكست دهم. بازي كردن جلوي او كار بسيار سختي است. برابر او نمي‌شود زياد ريسك كرد. اگر مقابل جوكو بدون برنامه جلوي تور بياي، او به راحتي واكنش نشان مي‌دهد و شما را به دردسر مي‌اندازد.»

مسترز پاريس، آخرين مسترز هزار امتيازي فصل تنيس جهان محسوب مي‌شود و پس از اين تورنمنت فقط مسابقات فينال تور جهاني تنيس بين هشت مرد برتر اين رشته در لندن برگزار مي‌شود. با اين حساب در سال ۲۰۱۸، مثل سال گذشته، سه تنيس‌باز براي اولين مرتبه در يك تورنمنت مسترز اول شدند. امسال پيش‌ از اين، خوان مارتين دل‌پوترو آرژانتيني در مسترز ايندين‌ولز و جان ايزنر امريكايي در مسترز ميامي، قهرمان شده بودند. حالا اما كارن خاچانف با اين قهرماني نشان داد، دنياي تنيس در حال حاضر شاهد تولد يك قهرمان است؛ تنيس‌بازي كه از نظر بسياري از كارشناسان تنيس، شبيه به هموطنش، مارات سافين بازنشسته است. كسي كه پيشتر يك بار قهرمان اوپن امريكا و استراليا و سه بار هم قهرمان مسترز پاريس شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون