• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4226 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۵ آبان

كارنامه رسول خادم در مسابقات جهاني كشتي آزاد

فاجعه يا توهم فاجعه؟

وحيد جعفري

 

 

خيال خامي بود كه فكر مي‌كرديم وزارت ورزش نگران كشتي است و تيزهوشي به خرج داده و با استعفاي رسول خادم مخالفت خواهد كرد. ساده بوديم كه باورمان شد وقتي مي‌گويند مديريت كشتي نبايد تا المپيك 2020 تغيير كند، تصميم به حمايت از كشتي با سكان‌داري رسول گرفته‌اند. خدا آخر و عاقبت كشتي را به خير كند با اين همه صداقت و دلنگراني. كارنامه رسول خادم نشان مي‌دهد كه او موفق‌ترين رييس فدراسيون در تاريخ كشتي بوده، اگر اين‌ طور نبود چه اتفاقي مي‌افتاد و چطور با او رفتار مي‌كردند؟

فقط اميدواريم هر چه زودتر مجمع عمومي كشتي برگزار و رييس فدراسيون انتخاب شود و فرد جديد بتواند دنباله‌رو موفقيت‌هاي خادم باشد و اين رشته را مهياي حضور در المپيك كند. تيم‌هاي تحت مديريت خادم در رده‌هاي پايه قهرمان آسيا و جهان شده‌اند و اين يعني سرمايه‌اي ارزشمند در اختيار رييس جديد است كه به سوي موفقيت حركت كند. با اين ظرفيت جايي براي بهانه و شكست باقي نيست و از اين جهت رييس بعدي كشتي كار سختي خواهد داشت. رضا لايق، دبير فدراسيون كشتي در نامه‌اي به محمدرضا داورزني، معاون محترم توسعه ورزش قهرماني و حرفه‌اي وزارت ورزش و جوانان خواستار برگزاري مجمع فوق‌العاده فدراسيون كشتي به منظور بررسي و تعيين تكليف استعفاهاي اعلامي و در صورت لزوم تعيين سرپرست در يكي از روزهاي 20و يا 21 آبان ماه شد.

رسول خادم كارنامه پرباري از خود به جاي گذاشت كه شايد ديگر هيچ رييسي نتواند چنين كارنامه‌اي از خود به جاي بگذارد. در دوران حضور او در كشتي، ايران در تمام رده‌هاي سني آزاد و فرنگي قهرمان جهان شد و بيش از يكصد مدال رنگارنگ ‌جهاني كسب كرد. ۸ جام قهرماني جهان را به خانه آورديم. ۱۱ بار روي سكوهاي دوم و سوم جهان ايستاد و گنجه‌اي از جام‌هاي جهاني، ملي و باشگاهي را به نام خود كرد. بهترين نتيجه كاروان ايران در بازي‌هاي آسيايي اين چئون و جاكارتا را به دست آورد و توانست طلسم 16 سال بدون طلا ماندن در كشتي آزاد المپيك را بشكند. كشتي فرنگي بزرگسالان براي اولين بار در تاريخ قهرمان جهان شد و كشتي آزاد پس از ۴۸ سال در خارج از خانه به قهرماني جهان دست يافت. براي اولين بار، تيم‌هاي آزاد جوانان و فرنگي جوانان، دو دوره پياپي قهرمان دنيا شدند. رسول خادم قبل از المپيك 2012 لندن به كشتي بازگشت و مديريت تيم ملي كشتي آزاد را برعهده گرفت. در پايان رقابت‌هاي كشتي آزاد بازي‌هاي المپيك 2012 لندن، ايران با بدشانسي تمام توسط صادق گودرزي، احسان لشگري و كميل قاسمي صاحب يك مدال نقره و دو مدال برنز شد كه نسبت به دوره گذشته تيم ايران يك مدال نقره و يك مدال برنز بيشتر كسب كرد. در لندن جكوب وارنر امريكايي كه در رقابت‌هاي جام جهاني آذربايجان در دو تايم به راحتي مغلوب رضا يزداني شد به مقام قهرماني وزن 96كيلوگرم رسيد و يزداني به دليل آسيب‌ديدگي جديد از ناحيه رباط صليبي پا نتوانست راهي ديدار فينال شود.

 

تيم ملي كشتي آزاد مسابقات جهاني 2013 بوداپست كه هدايت آن را رسول خادم برعهده داشت با دو مدال طلاي حسن رحيمي و رضا يزداني در وزن‌هاي
55 و 96كيلوگرم، نقره عزت‌الله اكبري در وزن 74كيلوگرم و دو مدال برنز مسعود اسماعيل‌پور و احسان لشگري در وزن‌هاي 60 و 84 كيلوگرم براي پنجمين بار قهرمان جهان شد. تيم ايران با اين قهرماني پس از 48 سال در خارج از خانه قهرمان جهان شد كه براي سومين بار خارج از خانه به اين مهم رسيد. مسابقه‌هاي جهاني 1961 يوكوهاما، 1965 منچستر، 1998 تهران و 2002 تهران 4 عنوان قهرماني پيشين ايران در مسابقه‌هاي جهاني است.

 

پس از موفقيت در جهاني 2013 رسول خادم در انتخابات 14 دي ماه 1392 به رياست فدراسيون رسيد. در ادامه تيم‌هاي ملي كشتي آزاد و فرنگي راهي مسابقات جهاني 2014 تاشكند شدند. كشتي فرنگي ايران در اين مسابقات يك مدال طلا توسط حميد سوريان، يك مدال نقره توسط اميد نوروزي و دو مدال برنز توسط افشين بيابانگرد و قاسم رضايي كسب كرد تا با 42 امتياز بالاتر از تيم قدرتمند روسيه قهرمان جهان شود. اين نخستين قهرماني كشتي فرنگي ايران در تاريخ اين رشته بود. در كشتي آزاد، ايران توسط مسعود اسماعيل‌پور، سيداحمد محمدي و كميل قاسمي به 3 مدال نقره دست يافت و حسن رحيمي و محمدحسين محمديان به 2 مدال برنز رسيدند تا تيم كشورمان بعد از روسيه در جايگاه دوم دنيا قرار گيرد.

 

رقابت‌هاي كشتي آزاد قهرماني سال 2015 جهان در ورزشگاه آرلينس آرنا شهر لاس وگاس امريكا برگزار شد و تيم كشتي آزاد ايران در اين رقابت‌ها 2 مدال نقره توسط حسن رحيمي و حسن يزداني و 2 مدال برنز توسط سيداحمد محمدي و عليرضا كريمي و دو عنوان پنجمي توسط عباس طحان و عليرضا قاسمي كسب كرد تا در جايگاه دوم دنيا قرار گيرد.

 

كشتي آزاد در المپيك ۲۰۱۶ برزيل با كسب يك مدال طلا، يك مدال نقره و يك مدال برنز بهترين نتيجه را پس از المپيك ۱۹۹۶ آتلانتا كسب كرد و
نايب قهرمان اين مسابقات شد و فرنگي‌كاران نيز با كسب ۲ مدال برنز به كار خود پايان دادند. در كشتي آزاد حسن رحيمي قهرمان شد. كميل قاسمي نقره گرفت و حسن رحيمي صاحب نشان برنز شد.

 

در رقابت‌هاي جهاني 2017 كه به ميزباني شهر پاريس فرانسه برگزار شد، كشتي آزاد ايران با تك مدال حسن يزداني كه نشان زرين اين مسابقات بود در جايگاه نهم ايستاد. كشتي فرنگي با 3 برنز محمدعلي گرايي، سعيد عبدولي و حسين نوري سوم دنيا شد. امسال در مسابقات جهاني 2018 بوداپست تيم آزاد توسط حسن يزداني، عليرضا كريمي و پرويز هادي به 3 نشان برنز رسيد تا در جايگاه ششم قرار گيرد. تيم فرنگي هم با تك برنز مهدي علياري به كار خود پايان داد تا در جايگاه يازدهم جاي گيرد.

 

با نگاهي به كارنامه رسول خادم در مسابقات جهاني و در رشته آزاد به عنوان سرمربي تيم ملي متوجه خواهيم شد كه جهاني 2018 اولين سالي بود كه كشتي‌گيران تحت هدايت او به فينال مسابقات نرسيدند، در واقع كشتي آزاد ايران نسبت به جهاني سال قبل كه تنها يك مدال گرفت و نهم شد روند رو به جلو داشت اما نبايد فراموش كرد كه آن يك مدال طلا بود و اين 3 مدال برنز. كشتي آزاد از نظر كميت نسبت به سال قبل بهتر عمل كرد و نتيجه تيمي بهتري گرفت؛ اما طلا كسب نكرد كه هيچ بلكه فيناليست هم نداشت و اين را بايد چيزي دانست كه منتقدان خادم از آن چماق ساخته و به مدير و سرمربي موفقي چون او يورش بردند. البته خادم اعلام كرده بود كه تيم در حال پوست‌اندازي است تا مهياي حضور در المپيك 2020 شود؛ اما مخالفان كه اين چيزها سرشان نمي‌شود و منتظر يك فرصت بودند تا او را سرزنش كنند و او كه با تمام دل و جان براي كشتي زحمت مي‌كشيد، تصميم گرفت حالا كه فضا به اين شكل شده از كشتي برود. البته كه رفتن او ارتباط مستقيم با نتيجه مسابقات جهاني نداشت، خادم رفت چون حمايت لازم و كافي از كشتي صورت نمي‌گرفت. كشتي‌گيران او به دليل مشكلات مالي نتوانسته بودند راهي تورنمنت‌ها شده و كسب تجربه كنند وگرنه حالا اين تيم روي سكوي جهاني بود و خادم همچنان مرد موفق كشتي ايران. هر چند با مروري بر كارنامه او متوجه مي‌شويم، افتخاراتي كه رسول چه به عنوان يك كشتي‌گير و چه به عنوان رييس و سرمربي كشتي براي ايران كسب كرده است، بي‌سابقه و شايد غيرقابل تكرار باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون