• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4228 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۰ آبان

ترامپ در مراسم يكصدسالگي پايان جنگ جهاني اول در پاريس حاضر شد

جشن دلخوري

ميثم سليماني

 

 

در حالي كه ايالات متحده امريكا به‌شدت درگير مسائل داخلي خود پس از انتخابات مياندوره‌اي كنگره است، دونالد ترامپ رييس‌جمهور ايالات متحده به پاريس سفر كرد تا در مراسم صدمين سالگرد پايان جنگ جهاني اول شركت كند. اين سفر پس از آن صورت گرفت كه در طول يك هفته گذشته صحنه داخلي امريكا با التهاب فراواني همراه بود. از قدرت ترامپ در امريكا كاسته شد و دموكرات‌ها مجلس نمايندگان را در اختيار گرفتند و جف سشنز دادستان كل امريكا به اجبار از سمت خود استعفا داد تا امريكا يك هفته توفاني را پشت سر بگذراند. حالا رييس‌جمهور امريكا قصد دارد در سفر به فرانسه مجالي را براي نفس كشيدن پيدا كند. او مي‌تواند در اين سفر از فضاي سياست داخلي خارج و به مسائل سياست خارجي بپردازد. طبق گزارش سي‌ان‌ان و پيش از ديدار دونالد ترامپ با امانوئل ماكرون رييس‌جمهور فرانسه عنوان شده بود دو طرف تنها يك جلسه دوجانبه خواهند داشت كه بناست به مسائلي همچون سوريه، ايران، مسائل تجاري و امنيت اروپا بپردازند. ماكرون تلاش كرده كه روابط نزديكي را با ترامپ برقرار كند اما اين دو در موضوعاتي مانند ايران و تجارت جهاني با اختلاف ديدگاه جدي مواجه هستند.

در حال حاضر ماكرون نيز به لحاظ سياست داخلي از وضعيت خوبي برخوردار نيست اما تلاش مي‌كند موقعيت خود را تثبيت كند. از طرفي اگرچه ديدار برنامه‌ريزي شده‌اي ميان ترامپ و پوتين در پاريس در نظر گرفته نشده است، اما اين احتمال وجود دارد دو طرف در پاريس نيز ملاقات كنند. همچنين ممكن است كه ترامپ با ترزا مي ‌نخست وزير بريتانيا و آنگلا مركل صدراعظم آلمان در جريان مراسم ديدار و گفت‌وگو كنند. اين ملاقات‌ها احتمالا روز يكشنبه خواهد بود.

سخنراني ترامپ نيز براي روز يكشنبه برنامه‌ريزي شده است. او همچنين به قبرستاني خارج از شهر پاريس خواهد رفت كه سربازان امريكايي جنگ جهاني اول در آن به خاك سپرده شدند. به نوشته سي‌ان‌ان سفر ترامپ به پاريس جايگزيني براي رژه نظامي سفارش شده بسيار گران قيمت توسط او بود.

اما به نظر مي‌رسد دونالد ترامپ پيش از ورود به فرانسه از ماكرون به دليل پيشنهاد تشكيل ارتش اروپايي ناراحت بود. ماكرون چندي پيش پيشنهاد كرد كه اروپا به منظور دفاع از خود، ارتش مستقل خود را ايجاد كند. ترامپ اما اين موضوع را توهين‌آميز خواند و گفت كه اروپا ابتدا بهتر است سهم عادلانه خود را از ناتو پرداخت كند تا امريكا مجبور نباشد اين يارانه سنگين را بپردازد.

خبرگزاري فرانسه پيش از سفر ترامپ به نقل از ماكرون گزارش داد كه او به دنبال ايجاد يك ارتش واقعي اروپايي است. ماكرون عنوان كرده بود كه ما بايد با توجه به قدرت نظامي چين، روسيه و حتي ايالات متحده از خودمان محافظت كنيم.

با وجود تمامي تنش‌هاي ممكن ميان ترامپ و ماكرون در اواسط روز شنبه امانوئل ماكرون به طور رسمي در كاخ اليزه از دونالد ترامپ استقبال كرد. بسياري بر اين عقيده هستند ديدارهاي دوجانبه اروپايي‌ها با ترامپ به اين دليل است كه آنها قصد دارند به صورت شخصي سرنخ‌هايي از اهداف سياست خارجي ترامپ به دست آورند. تنها مذاكره برنامه‌ريزي شده ترامپ در فرانسه نيز با ماكرون است. ايالات متحده و فرانسه به طور سنتي متحدان نزديك هستند. هرچند كه ترامپ و ماكرون در ابتداي دوره كاري خود روابط گرمي داشتند اما به نظر مي‌رسد رفته رفته اختلافات ميان طرفين رو به افزايش است. با اين حال جلسه ابتدايي دو رييس‌جمهور در برابر دوربين‌هاي خبرنگاران بيشتر در حول محور توافقات دوجانبه نظامي معطوف بود. ماكرون به نظر مي‌رسيد كه قصد داشت تعهد لازم را از ترامپ در دفاع از اروپا كسب كند. ماكرون در ديدار خود عنوان كرد كه ما در بسياري از مواضع ديدگاه‌هاي مشتركي داريم و از ترامپ به دليل مطرح كردن ديدگاه‌هاي مشترك تشكر كرد. ترامپ نيز با وجود اينكه پيش‌تر در توييتر سخنان ماكرون در خصوص تشكيل ارتش اروپايي را توهين‌آميز خواند، در ديدار دوجانبه تاكيد كرد ما قصد داريم كه به اروپا كمك كنيم اما اين موضوع بايد عادلانه باشد.

ترامپ معتقد است در حال حاضر تقسيم بار مسووليت ناتو عمدتا بر دوش ايالات متحده است. هرچند كه دونالد ترامپ معترض به بودجه‌هاي پرداختي اعضاي ناتو است اما واقعيت آن است كه اعضاي ناتو رفته رفته خود را به تعهد سالانه 2 درصد از توليد ناخالص ملي براي حق عضويت در ناتو نزديك مي‌كنند. اما به نظر مي‌رسد كه دونالد ترامپ انتظار بيشتري دارد. برآورد مي‌شود كه اعضاي ناتو بتوانند طي سال‌هاي آينده به اين هدف دست پيدا كنند.

با اين حال امانوئل ماكرون در حضور ترامپ با وجود نارضايتي وي از ارتش اروپايي حمايت كرد. ماكرون تاكيد كرد من بر مبناي ديدگاه رييس‌جمهور ترامپ عنوان كردم كه ما نياز به تقسيم بار بيشتري در ناتو داريم و به همين دليل است كه پيشنهاد من براي ارتش اروپا كاملا با رويكرد ترامپ سازگار است.

با اين حال تصاوير استقبال ماكرون از ترامپ به مانند ديدار اول دو طرف در پاريس نبود. به نظر مي‌رسيد ماكرون با اجبار از ترامپ در اليزه استقبال كرد و حتي نيويورك‌تايمز در گزارش خود عنوان كرد كه اين ديدار به نسبت ديدار اخير دو طرف در كاخ سفيد بسيار سرد بود. چرا كه دو طرف طي ملاقات‌هاي اخير با يكديگر بسيار گرم و با شوخي و خنده همراه بودند. دو طرف هنگام ملاقات دوبار با هم دست دادند، اما ديگر خبري از لبخندهاي بزرگ نبود؛ هرچند كه به نحوي دو طرف تلاش كردند جلوي دوربين‌ها ميزان اختلاف خود را نمايان نكنند.

به نوشته نيويورك‌تايمز فراتر از بحث امنيت اروپا اكنون بزرگ‌ترين اختلاف بين ايالات متحده و فرانسه تحريم‌هاي جديد امريكا عليه ايران و تهديد شركت‌هاي فرانسوي است كه در تهران فعاليت مي‌كنند. تيم اقتصادي ماكرون عملا از اين اتفاق ناراحت و خشمگين هستند. فرانسوي‌ها علاقه‌مند به همكاري گسترده با ايران هستند اما تحت فشار امريكا قرار دارند. ماكرون جنگ لفظي خود با ترامپ را از سازمان ملل متحد شروع كرد زماني كه در مجمع عمومي سازمان ملل به طور غير‌مستقيم عليه يكجانبه‌گرايي امريكا تاخت و عملا دونالد ترامپ را عامل اين موضوع دانست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون