• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4228 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۰ آبان

واشنگتن تحت فشار افكار عمومي مشاركت خود را در جنگ يمن كاهش مي‌دهد

توقف عمليات سوخت‌رساني امريكا به جنگنده‌هاي سعودي

گروه جهان| 10 روز بعد از آنكه وزراي خارجه و دفاع ايالات متحده امريكا با صدور بيانيه‌اي مشترك خواستار توقف حملات هوايي طرف‌هاي درگير در يمن و تعيين يك ضرب‌الاجل 30 روزه براي آتش‌بس و آغاز روند سياسي شدند، دولت ايالات متحده امريكا اعلام كرده است كه برنامه سوخت‌رساني هوايي به جنگنده‌هاي عربستان سعودي در حمله به يمن را متوقف خواهد كرد. سوخت‌رساني هوايي به جنگنده‌هاي سعودي براي حمله به مردم يمن، يكي از كليدي‌ترين مشاركت‌هاي مستقيم ارتش ايالات متحده امريكا در جنگ ائتلاف تحت رهبري سعودي در يمن بود. طي ماه‌هاي گذشته عربستان سعودي عمليات بسيار وسيعي را براي كنترل بر كليدي‌ترين بندر يمن آغاز كرده است؛ اقدامي كه سازمان‌هاي بين‌المللي آن را كليد زدن يك فاجعه بشري در يمن توصيف كرده‌اند. ايالات متحده امريكا هر چند با فروش سلاح و آموزش نيروهاي عربستان سعودي همزمان با سكوت در نهادهاي بين‌المللي و متهم كردن ايران، به صورت غيرمستقيم در طول نزديك به 4 سال دست عربستان را براي انجام هر جنايتي در يمن باز گذاشته است، اما مشاركت مستقيم ناچيزي در اين جنگ دارد. آسوشيتدپرس مي‌نويسد كه پيش از اين مقام‌هاي دفاعي امريكا مدعي شده‌بودند كه 80 درصد از عمليات سوخت‌رساني هوايي در جنگ يمن توسط ارتش عربستان انجام مي‌شود و فقط 20 درصد آن بر عهده امريكاست، در نتيجه ممكن است تصميم اخير آنچنان بر توانايي عملياتي ائتلاف تحت رهبري عربستان سعودي موثر نباشد. با اين وجود اعتراضات اخير به رفتار عربستان در يمن و به ويژه حساسيت نمايندگان كنگره امريكا نسبت به حمايت واشنگتن از رياض در اين جنگ بعد از عمليات ترور يك روزنامه‌نگار منتقد سعودي در خاك تركيه، ممكن است در تصميم دولت امريكا براي توقف سوخت‌رساني موثر باشد.

با اين حال خبرگزاري رسمي عربستان سعودي، واس، با انتشار بيانيه‌اي، اين اقدام امريكا را به معناي خودكفايي عربستان سعودي در سوخت‌رساني هوايي به جنگنده‌هاي اين كشور توصيف كرده است. در اين بيانيه آمده است: «به تازگي پادشاهي عربستان سعودي و ائتلاف، توانايي‌هاي خود را در سوخت‌رساني هوايي مستقل افزايش داده‌اند. در نتيجه با ايالات متحده [امريكا] به اين نتيجه رسيديم كه ائتلاف ديگر نيازي به خدمات سوخت‌رساني هوايي اين كشور براي پشتيباني از عمليات در يمن ندارد.»

به گزارش الجزيره جيم متيس، وزير دفاع امريكا ضمن رد اين ادعا كه پايان عمليات سوخت‌رساني امريكايي به جنگنده‌هاي متجاوز سعودي به معناي پايان حمايت امريكا از عمليات عربستان عليه مردم يمن است، تاكيد كرد كه كشورش به پشتيباني از عربستان سعودي و تلاش براي به حداقل رساندن ميزان تلفات غيرنظامي همزمان با افزايش كمك‌هاي بشردوستانه ادامه مي‌دهد. به گزارش آسوشيتدپرس عمليات هوايي عربستان در كشتار بدون تبعيض نظاميان و غيرنظاميان در يمن، از جمله حمله به بيمارستان‌ها، مراسم عروسي، تشييع جنازه و حتي اتوبوس مدرسه، طي هفته‌هاي گذشته باعث افزايش حساسيت‌هاي جهاني در مورد رفتار عربستان در جنگ يمن و حمايت كشورهاي غربي از تجاوز نظامي سعودي به يمن شده است. وزير دفاع امريكا تاكيد كرده است: «ايالات متحده [امريكا] و ائتلاف در حال برنامه‌ريزي تشكيل نيروهاي مشروع يمني براي دفاع از مردم يمن، حفاظت از مرزها و همكاري در مبارزه با حضور القاعده و داعش در منطقه هستند.»

حديده در انتظار فاجعه بشري

يك موسسه مستقل ديدبان جنگ با عنوان «پروژه رويدادها و مكان‌هاي نزاع‌هاي نظامي» برآورد كرده است كه طي نزديك به چهار سال جنگ نيروهاي تحت رهبري عربستان عليه يمن، بيش از 56 هزار غيرنظامي يمني جان خود را از دست داده‌اند. عربستان سعودي و امارات متحده عربي، از ماه ژوئن عملياتي را براي كنترل بندر كليدي حديده در كرانه درياي سرخ آغاز كرده‌اند. اين بندر كه تنها مسير ارتباط مناطق تحت كنترل انصار‌الله و گروه‌هاي متحدش با جهان خارج است، محل ورود 80 درصد از مواد غذايي، سوخت و كمك‌هاي بشردوستانه براي يمن محسوب مي‌شود و در صورتي كه در اختيار عربستان سعودي قرار بگيرد، مي‌تواند حلقه محاصره را بر مردم يمن تنگ‌تر و قحطي در اين كشور جنگ‌زده را فراگيرتر كند. بر اساس بيانيه‌اي كه كميسيارياي عالي پناهندگان سازمان ملل متحد صادر كرده است 445 هزار نفر از شهروندان حديده از زمان آغاز عمليات نظامي عربستان سعودي و امارات متحده عربي اين شهر را ترك كرده‌اند. كميسارياي عالي پناهندگان در اين بيانيه نسبت به سرنوشت صدها هزار نفر ديگر كه در اين شهر باقي مانده‌اند به‌شدت ابراز نگراني كرده است. محمد عبدي، مدير منطقه‌اي شوراي پناهندگان نروژ كه به عنوان يك موسسه خيريه بين‌المللي در يمن فعاليت مي‌كند به الجزيره گفته است: «ما هشدار داده‌بوديم كه عمليات عليه حديده در حال آغاز است، اينگونه هم شد، هشدار داده‌بوديم اين عمليات باعث آوارگي 500 هزار شهروند غيرنظامي مي‌شود، اين اتفاق هم روي داد، اكنون هم هشدار مي‌دهيم كه ادامه اين روند باعث يك فاجعه بزرگ مي‌شود و مسووليت جان ميليون‌ها نفري كه بر اثر ادامه اين عمليات در خطر قرار مي‌گيرد بر عهده حاميان بين‌المللي اين جنگ خواهد بود.» بر اساس برآوردهاي سازمان‌هاي بين‌المللي زندگي بيش از 14 ميليون نفر از جمعيت يمن به كمك‌هاي بشردوستانه كه از مسير بندر حديده به خاك يمن وارد مي‌شود وابسته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون