فيلترينگ ناكام
نتيجه اين كمكها به پيامرسانهاي داخلي چه شد. بنابراين آنچه امروز تحت عنوان رجعت خبرگزاريها به تلگرام شاهد هستيم درواقع نشأت گرفتن از ناكارآمدي اجراي فيلترينگ و صد البته ضعف پيامرسانهاي داخلي در سرويسدهي و جذب مخاطب است.
نهايتا بعد از گذشت 5 الي 6 ماه از فيلتر پركاربردترين پيامرسان در ايران شاهد بازگشت آن هستيم و اين نشان ميدهد لازم است در اتخاذ و اجراي سياستهايمان يك بازنگري داشته باشيم و اين بازنگري لازم است برمبناي صداقت با مردم باشد.
در پايان بار ديگر بايد تاكيد كرد تجربه ثابت كرده است سياست فيلترينگ نميتواند يك سياست موفق باشد چراكه همانطور كه پيش از اين نيز اشاره شد وقتي چيزي با محدوديت مواجه ميشود درواقع تبليغي براي استفاده گسترده از آن است و مثال بارز در اين رابطه موضوع ماهواره است كه زماني با ممنوعيت مواجه شد و امروز كمتر خانهاي است كه در آن ماهواره نباشد. درباره تلگرام نيز بايد گفت تصميم به فيلترينگ نه شفاف بود و نه در آن هماهنگي وجود داشت، مضاف بر اينكه موجب شد تا بياعتمادي نيز ميان مردم ايجاد شود. بنابراين فيلترينگ تلگرام موفق نبود.