• 1404 سه‌شنبه 23 ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
fhk; whnvhj بانک ملی بیمه ملت

30 شماره آخر

  • شماره 4229 -
  • 1397 دوشنبه 21 آبان

ارسال بخشنامه‌هاي عجيب از جاده مخصوص

جايگزين‌هاي اجباري

نرگس رسولي |«هر دم از اين باغ بري مي‌رسد» مثال شفاف اين روزهاي صنعت خودروي ايران است. در حالي كه قرار بود طبق وعده‌هاي متعدد مسوولان پرايد از گردونه توليد خارج شده و سال 98 را نبيند اما برنامه‌ريزي‌ها و نوع تصميم‌گيري‌ها به سمت و سويي ميل كرده است كه پرايد رفته رفته سهم بيشتري از سبد محصولات نارنجي‌پوشان جاده مخصوص را به خود اختصاص داده و مي‌دهد. سال‌هاست كه قرار است پرايد از گردونه توليد سايپايي‌ها خارح شده و ديگر محصولات توليدي اين شركت جايگزين اين خودروي كره‌اي داخلي ساز شود، اما به دلايل مختلف كه يكي از آنها بازار بسيار خوب اين خودرو است توليد‌كننده آن با تغييرات متعدد روي پلت فرم اين خودرو، خودروي پرايد را به يكي از محصولات توليد داخلي مبدل كرده است كه حتي با حكم خروج از خط توليد هم باز برخي از مدل‌هاي آن اجازه توليد و عرضه دارند .در همين حال تاكنون محصولات ديگري كه قرار بود با نام جايگزين پرايد به خط توليد آيند، روال توليد و توقف توليد خود را طي كرده و با بازار ايران خداحافظي هم كرده‌اند اما پرايد همچنان صدرنشين توليد سايپايي‌ها است. بنا به وعده‌هاي مكرري كه مهدي جمالي مديرعامل اسبق سايپا داده و قاسم جهرودي مديرعامل سابق اين خودروسازي نيز بر آن تاكيد كرده بود پايان سال 97 سال خداحافظي با پرايدي بود كه حتي نمي‌توانست 85 استاندارد مورد نظر سازمان استاندارد را پاس كند اما خبرهاي جديد حكايت از تغيير موضع در مجموعه سايپا دارد.طبق جديدترين اطلاعيه‌اي كه سايپايي‌ها به نمايندگي‌هاي خود ارسال كرده‌اند، اين شركت بعد از خروج رنو از ايران و عدم تامين قطعات توليد ساندرو رسما به خريداران ساندرو اعلام كرده است كه به جاي ساندرو و تندر 90، مي‌توانند از محصولات خانواده پرايد استفاده كنند.اطلاعيه‌اي كه قابل تامل است و مشخص نيست اين خودروسازي بر چه اساس دو خودروي اروپايي خود را با خودروي پرايد مقايسه و خواهان جايگزيني آنها توسط خريداران كرده است؛ گو اينكه خريداران مي‌توانستند در زمان خريد از همان خانواده خريد كنند.شركت سايپا در بخشنامه‌ خود به نمايندگي‌ها اعلام كرد مشترياني كه ساندرو و تندر۹۰ ثبت‌نام كرده‌اند، مي‌توانند محصولات خانواده پرايد يا تيبا را به‌جاي خودروي ثبت‌نامي خود تحويل بگيرند.در بخشنامه سايپا به نمايندگي‌هاي فروش آمده است: «احتراما ضمن پوزش از مشتريان به‌جهت تأخير پيش‌آمده در ايفاي تعهدات انواع محصولات رنو شركت پارس خودرو به‌اطلاع مي‌رساند: مشتريان محترم مي‌توانند در صورت تمايل نسبت به انتخاب يكي از دو روش پيشنهادي زير اقدام كنند.

1- انتظار مشتريان محترم تا رفع مشكل توليد محصولات رنو با شرايط ذيل:

الف‌- قيمت محصولات به‌قيمت زمان تحويل مشتري طبق قرارداد محاسبه خواهد شد.

ب- سود مشاركت و تأخير طبق قرارداد به‌ميزان ۲۷ درصد (۱۵ درصد سود مشاركت) ادامه خواهد يافت.

پيشنهاد اول براي مشترياني كه قصد تبديل خودرو دارند:

جايگزيني تعهدات رنو با محصولات X۱۰۰ (سايپا ۱۳۱، سايپا ۱۵۱) و X۲۰۰ (تيبا، تيبا۲، ساينا) با سود مشاركت و تأخير به‌ميزان ۲۷ درصد طبق قرارداد به يكي از روش‌هاي ذيل:

الف- تعهدات انواع ساندرو و استپ‌وي به دو دستگاه خودرو يك دستگاه X۱۰۰ و يك دستگاه X۲۰۰ كه يك دستگاه با موعد تحويل بهمن ۹۷ به بعد با قيمت زمان تحويل محصول رنوي مشتري و يك دستگاه با زمان تحويل آذر ۹۸ به‌قيمت روز شركت.

ب- تعهدات تندر به يك دستگاه خودرو X۱۰۰ (سايپا ۱۳۱، سايپا ۱۵۱) و X۲۰۰ (تيبا، تيبا۲، ساينا) با موعد تحويل بهمن ۹۷ به بعد با قيمت زمان تحويل محصول رنوي مشتري.»

البته اين روال مسبوق به سابقه است و چندي پيش سايپايي‌ها به خريداران كوييك اعلام كردند كه ساينا بگيرند؛ روالي كه به نظر مي‌رسد تمام روال ثبت نامي‌هاي خودرويي را تغيير داده و در جهت بقاي برخي از توليدات در خطوط توليد خبر مي‌دهد .

اين روال اگر چه هنوز از سوي ديگر رقيب جاده مخصوص اعلام نشده است اما بعيد نيست كه با توجه به اشتراك همكار اروپايي از چندي ديگر شاهد اطلاعيه‌هاي ايران خودرو براي تحويل‌گيري خودروهاي ديگر به جاي خودروهاي مشترك با رنو و پژو باشيم؛ البته تفاوت ايران خودرو و سايپا تفاوت سبد محصولات آنهاست كه آبي پوشان سبد محصولات متفاوت‌تري دارند و مشتريان آنها با دست بازتري خودروي جايگزين تحويل خواهند گرفت .

البته هنوز اين سوال باقي است كه چرا سايپايي‌ها تنها در طرح‌هاي جايگزيني خود به سراغ خانواده تيبا و پرايد مي‌روند و از محصولات مشترك با چيني‌هاي خود استفاده نمي‌كنند كه مي‌تواند بازار بهتري را براي اين توليدات جديد ايجاد كند؛ موضوعي كه شبهه خداحافظي چيني‌ها از خطوط توليدي ايران را بيشتر كرده و زمزمه‌هاي ترك ايران توسط چشم بادامي‌ها را پر رنگ‌تر از قبل مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون