• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4230 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۲ آبان

در نامه‌اي به رييس قوه قضاييه عنوان شد

بازداشتي‌هاي محيط‌زيست جواني را فداي حفظ تنوع زيستي كردند

بيش از يك هزار نفر از متخصصان محيط زيست، هنرمندان و فعالان مدني حامي محيط زيست كشور در نامه‌اي به رييس قوه قضاييه با اعلام اينكه بازداشت‌شدگان محيط زيستي از كارشناسان خوش‌نام حيات وحش و فعالان محيط زيست كشور هستند خواستار دادرسي منصفانه اين افراد شدند. در متن اين نامه آمده است:

«باسمه تعالي

حضرت آيت‌الله آملي‌لاريجاني (زيد عزه)

رياست محترم قوه قضاييه

با سلام و احترام

چنانچه مستحضر هستيد، بيش از 9 ماه است كه 8 تن از كارشناسان خوش نام حيات‌وحش و فعالان محيط‌زيست در بازداشت موقت به سر مي‌برند. بديهي است حفظ امنيت كشور و برخورد با كساني كه بخواهند مخل اين امنيت شوند بر هر چيزي مقدم و مورد تاييد هر ايراني است. با اين وجود‌‌‌، ابهامات موجود در ايراد اتهامات به بازداشت‌شدگان، نگراني‌هاي زيادي را در جامعه محيط زيست كشور به همراه داشته است.

امضاكنندگان اين نامه كه شامل متخصصان و كنشگران حوزه محيط‌زيست و همچنين هنرمندان و فعالان مدني دغدغه‌مند حفاظت از طبيعت اين كشور هستند، تاكيد دارند بازداشت‌شدگان از خوش‌سابقه‌ترين فعالان و كارشناسان محيط‌زيست بوده كه همواره در چارچوب قانون، بي‌مزد و منت، جواني‌شان را نثار حفاظت از تنوع زيستي ايران نموده‌اند.

ما شهادت مي‌دهيم طي سال‌ها فعاليت حرفه‌اي بازداشت‌شدگان جز تلاش براي خدمت به ميهن و حفاظت از طبيعت اين مرز و بوم، شاهد هيچ‌گونه فعاليت شبه‌انگيزي از سوي ايشان نبوده‌ايم.

لذا از رياست محترم قوه قضاييه استدعا داريم كه رويه دادرسي نامبردگان با رعايت عدالت اسلامي و با حفظ كرامت انساني بازداشت‌شدگان و با شفافيت كامل تا رفع كليه ابهامات موجود صورت بگيرد و شيوه اقدام قضايي با مراعات حق دفاع و دادرسي منصفانه و اقناع وجداني محقق گردد با احترام.» اين نامه را 1124 نفر از مديران، كارشناسان و محيط‌بانان سازمان حفاظت محيط‌زيست، پيشكسوتان و اساتيد محيط زيست كشور، مسوولان و اعضاي شبكه‌ها، انجمن‌ها و تشكل‌هاي زيست‌محيطي كشور، متخصصان و پژوهشگران محيط‌زيست، هنرمندان حامي محيط‌زيست، روزنامه‌نگاران حامي محيط زيست، فعالان حوزه گردشگري حامي محيط زيست، فعالان و دوستداران محيط‌زيست امضا كرده‌اند در ميان آنها اسامي ليلا حاتمي، رضا كيانيان، رخشان(رخشنده) بني‌اعتماد، مهندس بيژن فرهنگ دره‌شوري، اكولوژيست و كارشناس پيشكسوت حيات‌وحش، بازنشسته سازمان حفاظت محيط‌زيست، دكتر عبدالحسين وهاب‌زاده، بوم‌شناس و بنيانگذار مدارس طبيعت ايران و دكتر تقي شامخي، استاد بازنشسته دانشكده منابع طبيعي دانشگاه تهران به چشم مي‌خورد.

8 نفر از كارشناسان حيات وحش و فعالان محيط زيست كشور كه در بين آنها افرادي چون هومن جوكار، مدير ملي پروژه حفاظت از يوزپلنگ آسيايي و طاهر قديريان، دانشمند جوان برگزيده يونسكو در سال 2009 هم قرار دارند در بهمن ماه سال گذشته به اتهام جاسوسي بازداشت شدند. اما با گذشت نزديك به 300 روز از بازداشت موقت اين افراد و در حالي كه وزارت اطلاعات(به عنوان مرجع تشخيص جاسوسي) و رييس سازمان حفاظت محيط زيست بارها اعلام كرده‌اند اين افراد جاسوس نيستند براي 4 نفر از اين فعالان محيط زيست به اتهام فساد في‌الارض كيفر‌خواست صادر شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون