• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4230 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۲ آبان

صداي مخالف

آخوندي مي‌خواهد شهر را گران كند

اين روزها آخوندي بيش از گذشته در سيبل حملات رسانه‌هاي اصولگرا قرار دارد و با نزديك شدنش به صندلي شهرداري تهران اين حملات بيشتر و از حوزه‌هاي اجرايي به حوزه‌هاي نظري نيز نزديك شده است.

وب‌سايت مشرق با اشاره به آن بخش از اظهارات آخوندي در شوراي شهر كه در مورد «حكمراني شهري» حرف زده و گفته بود: «رويكرد من به شهرداري تهران ايجاد حكومت و حكمراني محلي با شهرداري مستقل اما پاسخگو به شهروندان و دولت مركزي است.» پرداخته و مي‌نويسد: «مردم و افكار عمومي بايد بدانند كه يكي از ساده‌ترين مقولاتي كه در كنار مفهوم عجيب و مردود «حكومت شهري» وجود دارد، اخذ ماليات از مردم توسط شهرداري است. به اين معني كه حاكم يك حكومت شهري يقينا براي فعاليت‌هاي خود از مردم پول خواهد گرفت و از آنجا كه داعيه استقلال از حكومت مركزي در منابع را دارد؛ پس علي‌القاعده نگاهش به جيب مردم خواهد بود.

به اعتقاد نويسنده «گران كردن بيشتر شهر تهران و دست كردن در جيب مردم البته تنها يكي از نفحات حكومت شهري است كه آخوندي و الويري بر آن تاكيد دارند. مباحث ديگري مثل تعديل نيرو، خداحافظي با مديريت جهادي و هميشه در صحنه، بي‌توجهي به مقولات فرهنگي و ارزشي و تكرار صحنه‌هايي مثل حضور شهردار نجفي در مجلس رقص دختران نوجوان نيز ديگر مقولاتي است كه بايد با شهردار شدن يك «حاكم شهري» به استقبال آنها رفت.»

 

مقصرسازي از خاتمي

اصولگرايان بر اساس يك دستورالعمل مشخص و هماهنگ تلاش مي‌كنند، اين گزاره را در تمام مسائل سياسي تكرار كنند: مقصر «همه اتفاقات موجود سيدمحمد خاتمي است». براي اجرايي شدن اين استراتژي هماهنگ ممنوع‌التصويري و ممنوع‌البياني سيدمحمد خاتمي هم از بين رفته است و تقريبا تمام رسانه‌ها روزانه مطالبي را در اين زمينه منتشر مي‌كنند.

يكي از بارزترين نمونه‌هايي كه از طريق آن مي‌توان اين نگاه هماهنگ را شناخت در ماجراي انتخاب شهردار است. به عنوان نمونه سايت جهان‌نيوز در يادداشتي كه در ساير رسانه‌هاي اصولگرا نيز بازنشر شد، ذيل عنوان «پشت پرده انتخاب شهردار تهران كيست؟‌» مي‌نويسد: رييس دولت اصلاحات‌ طي چند سال اخير اصلي‌ترين تصميمات براي شهرداري تهران را شخصا گرفته است: 1- همه كساني كه وارد شوراي جديد شهر شده‌اند با تاييد مستقيم او آمده‌اند. 2- خاتمي اصلي‌ترين مخالف شهردار شدن محسن هاشمي در همه اين سال‌ها بوده است. 3- با نظر مستقيم يا تاييد او نجفي، مكارم، افشاني و... سكان شهرداري تهران را برعهده گرفته‌اند. 4- خاتمي در تمام اين مدت جنگ احزاب اصلاح‌طلب براي تصاحب سهميه‌هاي بهشت را مديريت كرده است.»

مقصرسازي از سيدمحمد خاتمي براي وقايع مختلف آن قدر ابتدايي انجام مي‌شود كه تنها كافي است، طي يك هفته گذشته رسانه‌هاي اصولگرا را ورق زده باشيد تا «خط و دست‌هاي پشت صحنه‌« را ببينيد. به نظر مي‌رسد، مهم‌ترين هدف از اعمال اين دستورالعمل جلوگيري از تاثيرگذاري مجدد خاتمي در انتخابات‌ آينده با انتشار ويديوهاي تكرار باشد. نگراني‌اي كه چندان هم در پنهان كردنش موفق نيستند. كافي است به اين بخش از مقاله فوق نگاه كنيم كه مي‌نويسد: «خاتمي براي دخالت در شهرداري دلايل زيادي دارد و مهم‌ترينش اين است كه بخش مهمي از انتخابات رياست‌جمهوري 1400 از ساختمان شهرداي در خيابان بهشت پايتخت خواهد گذشت.‌»

 

رسالت: بايد به منافع امريكا حمله موشكي كنيم

سيدمسعود علوي در سرمقاله روزنامه رسالت به بهانه حرف‌هاي پمپئو كه گفته بود: «رهبران ايران اگر مي‌خواهند مردم‌شان غذا بخورند بايد به حرف ما گوش كنند» به دنبال ارايه راه‌حل نظامي است. ظاهرا نويسنده اعتقادي به اين ندارد كه حرف‌هاي پمپئو آن طور كه رهبري پيش‌تر گفته بودند؛ «لاف در غربت است». به باور آنها اين حرف‌ها آن قدر جدي است كه بايد پاسخ آن را با رفتار نظامي داد.

از همين‌رو پيشنهاد مي‌كند با موشك‌هاي نقطه‌زن منافع امريكا در منطقه را هدف قرار دهيم: «در عرف مردم، به كسي كه در خواب هذيان مي‌گويد، بايد دو تا سيلي زد تا از خواب بيدار شود. اگر بخواهيم از اين منطق پيروي كنيم بايد به امريكايي‌ها دو تا سيلي بزنيم تا آنها از اين توهمات بيرون بيايند. اولين سيلي، سيلي موشكي، آن هم با موشك‌هاي نقطه‌زن است كه امريكايي‌ها به اندازه كافي در منطقه، منابع و منافع حياتي دارند كه هدف قرار گيرند.»

نويسنده در ادامه معتقد است كه «جواناني كه در زمين، هوا و دريا نگهبان امنيت ملي كشور هستند، ديگر طاقت شنيدن رجزخواني ترامپ و پمپئو را ندارند و بي‌صبرانه منتظر فرمان تنبيه متجاوز در مرزها و فراتر از مرزهاي جمهوري اسلامي هستند.» او توصيه مي‌كند كه «بايد لبان كساني كه ملت ايران را تهديد به گرسنگي مي‌كنند با سوزن موشك نقطه‌زن دوخت. حالا بايد به امريكا گفته شود؛ اگر قرار باشد ملت ما را به گرسنگي تهديد كنند، بايد بدانند هيچ قاروني در منطقه با شكم سير به بستر نخواهد رفت، به‌ويژه سردمداران رژيم منحوس صهيونيستي كه معركه‌گردان اصلي تحريم‌ها در منطقه و جهان است. رهبران ابله امريكا با مواضع خصمانه‌شان ملت ايران را از خود متنفرتر كرده‌اند.‌»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون