• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4230 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۲ آبان

«اعتماد» روند بازار‌هاي سرمايه، طلا و ارز را بررسي مي‌كند

بازار‌ها بي‌اعتنا به تحريم‌ها

گروه اقتصادي

بازار‌ها در روزهاي اخير روند با ثباتي را تجربه كرده‌اند. همان‌طور كه پيش‌تر «اعتماد» پيش‌بيني كرده بود بازار‌هاي سرمايه، ارز و طلا بعد از آغاز تحريم‌هاي تازه امريكا دچار شوك نشدند. به طور كلي اين بازارها با وجود نوسانات روندي با ثبات را طي كرده‌اند.

 

بورس تهران و فرابورس

معاملات روز گذشته بورس تهران در حالي آغاز شد كه بسياري از صفوف عرضه در مرحله پيش تقاضا به سمت تقاضا كشيده شد. به اين ترتيب تقاضاي خريد سهام توانست بر بازار غلبه كند و شاخص كل با رشد بيش از هزار واحدي به كار خود پايان دهد. شاخص كل بورس تهران شاهد رشد هزار و 543 واحدي بود تا به سطح 182هزار و 211 واحد برسد. شاخص هم‌وزن نيز روز گذشته بيش از 300 واحد صعود كرد و در سطح 28 هزار و 482 واحدي به كار خود پايان داد.

شاخص كل فرابورس كه هفته جاري را با روند نزولي آغاز كرده بود روز گذشته توانست با حدود يك و نيم درصد رشد روي عدد 1986 واحدي قرار بگيرد. آيفكس با روند صعودي خود در يك قدمي كانال 2 هزار واحدي قرار گرفت. ارزش معاملات بورس و فرابورس به بيش از يك هزار ميليارد تومان رسيد. در بورس تهران ارزش معاملات حدود 760 ميليارد تومان ثبت شد. حجم معاملات نيز 2ميليارد و 462 ميليون سهم رقم خورد. در بررسي روند كلي بازار، توجه ويژه سهامداران به نمادهاي گروه‌هاي بانكي همچنان ادامه دارد. بسياري از شركت‌هاي اين گروه اين روزها در حال افزايش سرمايه از محل تجديد ارزيابي هستند، از سوي ديگر تعيين نرخ تسعير ارز از مهم‌ترين دلايل اقبال سهامداران به اين گروه است. از سوي ديگر خودرويي‌ها نيز اين روزها با رشد تقاضا از سوي سهامداران همراه شده‌اند. روز گذشته حقوقي‌ها باز با رويكرد حمايتي وارد بازار شدند. بر همين اساس خالص تغيير مالكيت بورس تهران به حدود 7 ميليارد تومان از سوي حقيقي به حقوقي ثبت شد. در شرايط فعلي بازار سرمايه به يك آرامش نسبي رسيده است. بنابراين بايد منتظر بمانيم گزارش‌هاي ماهانه و فصلي شركت‌ها منتشر شود. با انتشار گزارش‌هاي 9 ماهه و ثبات بازار‌هاي موازي مي‌توانيم شاهد افزايش تقاضا و رشد نسبي قيمت‌ها در بسياري از شركت‌ها باشيم.

بازار ارز

همان‌طور كه بازار سرمايه عكس‌العمل خاصي به تحريم‌ها نشان نداد، بازار ارز نيز عكس‌العمل خاصي به اين موضوع نشان نداد. در حال حاضر سياست‌هاي امريكا در خصوص به صفر رساندن صادرات نفت ايران محقق نشده است. از سوي ديگر طي روزهاي اخير اعضاي اوپك در نشست‌هاي زيادي به جلوگيري از افت قيمت نفت تاكيد كرده‌اند. با اين تفاسير به نظر مي‌رسد كه طي ماه‌هاي آتي شاهد رونق قابل توجهي در بخش صادرات نفت در كشور باشيم. همچنين با تحولات صورت گرفته در وزارت اقتصاد و بانك مركزي سياست‌هاي جديد ارزي اتخاذ شده است. رييس‌كل بانك مركزي اعلام كرد كه تمهيدات جديدي براي آوردن ارز صادركنندگان به چرخه اقتصاد انديشيده شده كه به زودي اعلام مي‌شود. در مجموع با آرام شدن فضاي رواني و اقدامات بانك مركزي روند نرخ ارز در بازار روند نزولي را طي كرده است به نحوي كه شتاب ريزش قيمت‌ها در بازار ارز و افزايش مراجعه مردم به مراكز خريد و فروش ارز براي فروش ارزهاي خانگي شدت يافته است. روز گذشته بانك مركزي از بانك‌ها خواست نسبت به خريد ارزهاي مردمي فعال شوند. بر همين اساس شعب ارزي بانك‌ها هر روز بعد از دريافت نرخ از بانك مركزي، نسبت به خريد ارز از مردم اقدام مي‌كنند. دستور بانك مركزي به بانك‌ها بعد از آن صادر شد كه صرافي‌ها از خريد ارزهاي مردمي خودداري و ميدان را به دلال‌ها واگذار كرده بودند.

روز گذشته بانك‌هاي عامل قيمت دلار را 12 هزار و 508 تومان و 6 ريال، قيمت يورو را 14 هزار و 183 تومان و 3 ريال و قيمت پوند انگليس را 16 هزار و 242 تومان و 6 ريال براي خريد از مردم اعلام كردند.

 

بازار طلا و سكه

روند نزولي قيمت‌ها در بازار طلا و سكه نيز ادامه دارد. عوامل بين‌المللي و ثبات در بازار‌ها باعث شده قيمت طلا و سكه نيز روند كاهشي را تجربه كند. از صبح روز گذشته قيمت‌ها در اين بازار به‌شدت كاهش يافته بود و هر گرم طلاي 18عيار تا 400 هزار تومان رسيد. كاهش قيمت دلار و طلاي جهاني از عوامل اصلي كاهش قيمت طلا و سكه بوده‌اند. روز گذشته در بازار آزاد سكه تمام‌بهار آزادي طرح جديد 4ميليون و 330 هزار تومان و هر قطعه سكه تمام‌بهار آزادي طرح قديم 4 ميليون و 150 هزار تومان معامله شد. هر گرم طلاي 18عيار هم 405 هزار تومان ارزش‌گذاري شده است، ضمن آنكه هر اونس طلا در بازارهاي جهاني با قيمت 1207 دلار معامله شدند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون