• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4230 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۲ آبان

غلام محمدي در گفت‌وگو با «اعتماد»:

راه رسول را ادامه مي‌دهم

وحيد جعفري

 

 

بيستم دي ماه سال 1390 پس از حذف محمدرضا يزداني‌خرم از رياست فدراسيون كشتي و بركناري محمدعلي صنعتكاران از نايب‌رييسي فدراسيون و مديريت تيم‌هاي ملي آزاد و فرنگي بود كه طي حكمي از جانب حجت‌الله خطيب، سرپرست آن روزهاي فدراسيون كشتي رسول خادم به عنوان مدير جديد اين تيم‌ها معرفي شد. آن زمان غلامرضا محمدي هدايت تيم ملي را برعهده داشت و در رقابت‌هاي جهاني 2011 استانبول هم نتيجه خوبي كسب كرده و به دنبال موفقيت در المپيك 2012 لندن بود؛ اما به يك‌باره او كه ابتدا از بازگشت رسول به كشتي اظهار خرسندي كرده بود از تيم ملي كناره‌گيري كرد و گفت: «پس از بازي‌هاي المپيك پكن تيمي را تحويل گرفتيم كه به هيچ‌وجه شرايط و وضعيت مناسبي نداشت، بيش از سه سال براي اين تيم زحمت كشيده‌ايم. اطلاعي نداشتم كه آقاي خادم مرا در ليست مربيان قرار داده و از همين جا به صورت رسمي قطع همكاري خود را با كشتي اعلام مي‌كنم.» بازگشت خادم منجر به رفتن غلام از كشتي شد؛ اما اين دوري هميشگي نبود و بعد از المپيك محمدي به عنوان مربي به اردوي تيم ملي آمد تا در كنار خادم آزادكاران را مهياي حضور در مسابقات جهاني 2013 بوداپست كنند؛ تيمي كه موفق شد بعد از 48 سال در خارج از ايران به عنوان قهرماني جهان برسد. بعد از مدتي محمدي باز از مربيگري تيم ملي كناره‌گيري كرد و در تيم‌هاي باشگاهي مشغول به فعاليت شد و در ليگ به افتخارات بسياري دست يافت تا اينكه قبول كرد جايگزين مراد محمدي در تيم ملي نوجوانان شود و هدايت آزادكاران نوجوان را برعهده بگيرد. او بعد از دو سال كار با نوجوانان امسال موفق شد اين تيم را در آسيا و جهان قهرمان كند و حالا با رفتن خادم از كشتي، غلام همچون 7 سال پيش كه سرمربي بود، سرمربيگري تيم ملي را به دست گرفته است. حالا محمدي كه به نقطه آغاز بازگشته است نزديك به دو سال تا المپيك 2020 زمان دارد و با توجه به پشتوانه‌هاي خوبي كه در اختيار دارد مي‌تواند در ميادين پيش رو و المپيك موفق ظاهر شود. با غلام كشتي ايران درباره همين موضوع به گفت‌وگو نشستيم و يادي كرديم از گذشته‌ها. محمدي بر اين باور است كه راه خادم بايد ادامه پيدا كند و او تمام تلاشش را خواهد كرد تا كشتي ايران به سرمنزل مقصود برسد.

 

اين موضوع جالب است كه زمان بازگشت رسول خادم به كشتي شما سرمربي تيم ملي بوديد و حالا با رفتن او از كشتي باز شما به عنوان سرمربي هدايت تيم ملي را در اختيار گرفته‌ايد.

نمي‌خواهم به گذشته بازگردم؛ اما اين را خوب مي‌دانم كه بايد حرمت‌ها را حفظ كنيم به خصوص حرمت رسول خادم كه از مفاخر كشورمان است و قابل احترام. اين رفت و آمدها همواره در ورزش بوده و هست، كشتي بالا و پايين زياد دارد، مهم اين است كه حرمت‌شكني نكنيم. رسول خادم طي سال‌هاي گذشته با تمام وجود و همه توانش براي كشتي و تيم ملي زحمت كشيد. معتقدم هيچ انساني بدون عيب و ايراد نيست؛ اما هيچ فردي حق ندارد حرمت فرد بزرگي همچون رسول خادم را نگه ندارد و همراه با بي‌حرمتي دست به انتقاد بزند. نبايد به خودمان اين اجازه را بدهيم كه زحمات بزرگان ورزش ايران همچون رسول خادم را ناديده بگيريم و حرمت‌شكني كنيم.

شما كار آسان و در عين حال سختي در سمت سرمربيگري تيم ملي داريد؛ آسان، چون رده‌هاي پايه خوبي در اختيار داريد كه قهرمان آسيا و جهان شده‌اند كه تيم نوجوانان با هدايت خود شما به اين مهم رسيد و از همين رو شناخت خوبي از اين افراد داريد. اما سخت، چون كه جايگزين فرد موفق و بزرگي چون رسول خادم شده‌ايد كه در اين مدت به پيروزي‌ها و موفقيت‌هاي بسياري دست يافت.

طبيعت كار در كشتي همين بوده و بسيار سخت است؛ اما من باور دارم كه ما در ادامه نسل طلايي كشتي را در اختيار خواهيم داشت؛ نسلي كه بعد از المپيك به تيم ملي بزرگسالان اضافه خواهند شد و تضميني براي كشتي ما خواهند بود. ما بايد اين سرمايه‌ها را حفظ و به نحوي هدايت كنيم كه به رده سني بزرگسالان برسند. در اين راه نياز به كمك و حمايت همه داريم تا به ساحل آرامش برسيم. قطعا كار بسيار سختي در پيش دارم و از آقا رسول نيز براي قبول سرمربيگري تيم ملي رخصت گرفتم كه او نيز صحبت‌هاي بسيار دلگرم‌كننده‌اي با من داشت و جا دارد از زحماتش قدرداني كنم. مي‌دانم وظيفه سنگيني را در اين شرايط بر عهده گرفته‌ام اما وقتي كسي با خدا معامله مي‌كند ديگر نبايد از آينده واهمه‌اي داشته باشد و حواشي ديگر برايش مهم نخواهد بود. مهم‌ترين انگيزه من براي كار و تلاش بيشتر مردم عزيز و خود كشتي است كه بسيار مظلوم است. شايد در اين برهه از زمان و با توجه به شرايط كشتي، خيلي‌ از افراد فكر كنند اين تصميم من منطقي نبوده؛ اما هميشه سعي كرده‌ام به خاطر كشتي و موفقيت آن هر چه در توان دارم انجام دهم و هيچگاه برايم فرقي نداشته كه در كجا خدمت كنم. هميشه بدون آنكه به منافع شخصي‌ام فكر كنم به دنبال موفقيت و سربلندي كشتي بوده‌ام و اميدوارم با همدلي همه خانواده كشتي و حمايت‌هاي مردم و مسوولان بتوانم از پس اين مسووليت سنگين به خوبي برآيم و جواب اعتماد فدراسيون كشتي و شخص حميد بني‌تميم را به خوبي دهم.

با حضور خادم كشتي سيستماتيك شده و با قوانين پيش مي‌رفت، به خصوص در انتخاب ملي‌پوشان. آيا شما اين روند را ادامه خواهيد داد يا دست به انتصاب خواهيد زد؟

شك نكنيد كه انتخابي اصل و مبناي ما براي گزينش ملي‌پوشان خواهد بود. رسول خادم و همكارانش سال‌ها تلاش كردند تا اين قوانين عملي شود و ترديد نكنيد كه ما نيز به اين روند انتخابي احترام گذاشته و ملي‌پوشان را با تكيه بر اين مبنا انتخاب خواهيم كرد.

اين نگراني وجود دارد كه غلامرضا محمدي در انتخاب دستياران خود سليقه‌اي برخورد كرده و تنها به يك گروه خاص فرصت دهد.

انتخاب دستياران حق سرمربي است چرا كه در نهايت او بايد پاسخگوي نتايج باشد؛ اما شرايط به نحوي پيش خواهد رفت كه افراد شايسته اين حق و امكان را داشته باشند كه در تيم ملي حضور داشته و فعاليت كنند. هنوز در انتخاب دستياران خود به جمع‌بندي نرسيده‌ام و ان‌شاءالله ظرف روزهاي آينده و پس از بررسي‌هاي دقيق اين كار را انجام خواهم داد. ما رقابت‌هاي قهرماني كشور، جام تختي و جام جهاني را در ايران پيش رو داريم و تمامي اين رقابت‌ها را با دقت زير نظر خواهيم گرفت. ما بايد همدل و همراه باشيم و اشتباهات گذشته را تكرار نكنيم. اگر به اين مسائل توجه داشته باشيم موفق خواهيم شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون