• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4231 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۳ آبان

يك خبرگزاري اصولگرا منتشر كرد

انتقاد كارشناسان مالي ناشناس از ظريف

محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه كشورمان، چندي پيش در تحليل پشت‌پرده مخالفت عده‌اي با پيوستن ايران به گروه ويژه اقدام مالي (FATF) گفته است پولشويي در كشور يك واقعيت است و از آن خيلي‌ها ‌منفعت مي‌برند. ظريف در گفت‌وگويي كه با خبرآنلاين داشته، با بيان اينكه كدهاي زيادي درباره ميزان پولشويي در كشور وجود دارد، گفته است: جايي كه هزاران ميليارد پولشويي انجام مي‌دهد، حتما اينقدر توان مالي دارند كه ده‌ها ميليارد هم هزينه تبليغات {عليه پيوستن ايران به FATF} بدهند و فضا در كشور ايجاد كنند. اشاره ظريف به موج حملاتي است كه در ماه‌هاي اخير عليه تصويب لوايح 4گانه دولت در مجلس به راه افتاده بود؛ حملاتي كه در قالب پيامك‌هاي تهديد‌آميز يا سخنراني‌هاي تند از تريبون نمازجمعه شكل گرفته است.

همزمان با مطرح شدن لوايح چهارگانه مربوط به FATF در مجلس، موجي از مخالفت‌ها در داخل كشور عليه تصويب اين لوايح شكل گرفته است به عنوان مثال در روزهايي كه اين لوايح در مجلس بررسي مي‌شد، هزاران پيامك تهديدآميز به تلفن‌هاي همراه نمايندگان ارسال مي‌شد. به نظر مي‌رسد فشار منتقدان لوايح 4 گانه دولت ادامه دارد و وارد فاز تازه‌اي شده است. خبرگزاري تسنيم در روز گذشته با انتشار يادداشتي با عنوان نامه سرگشاده كارشناسان مالي به ظريف در انتقاد از بزرگنمايي پولشويي در ايران به انتقاد از وي پرداخته‌اند. اين يادداشت كه مشخص نيست كدام كارشناساني آن را نگاشته‌اند، در بخش‌هايي از آن چنين آمده است:

همكاران شما در وزارت خارجه، در مورد اظهاراتي بسيار سطح پايين‌تر از فرمايش شما آن هم در سطح كارشناسي، مخالفان را به بي‌ملاحظگي متهم مي‌كنند و از دستاويز قرار گرفتن احتمالي اين اظهارات توسط نمايندگان امريكا، شوراي همكاري خليج فارس يا آرژانتين در پلنري بعدي FATF اظهار نگراني مي‌كنند، چگونه تأييد وجود پولشويي آن هم توسط وزير خارجه جمهوري اسلامي ايران آن هم بدون اشاره به اقدامات بسيار مثبت بانك مركزي در حوزه مبارزه با پولشويي دست‌كم در همين چند ماه اخير مورد سوءاستفاده نمايندگان دول فوق الذكر در پلنري بعدي قرار نخواهد گرفت؟ بدون وجود ادله سخن از تحت حمايت بودن بخشي از كمپين مقابله با تسريع تكميل اكشن پلن توسط دارندگان گردش‌هاي مالي چند ده هزار ميليارد توماني فرموده‌ايد، در واقع از اين به بعد در هر بحث حول FATF بايد بخش مهمي از گفتار مخالفان بر اثبات يك امر عدمي- عدم وابستگي به پولشوها!- بگذرد. در اين فضا هرگز بحث فني شكل نمي‌گيرد. حضرتعالي بيش از هر كسي از ضربه و ضرر اظهارنظرهاي غيركارشناسي در موافقت يا مخالفت با اكشن پلن FATF مطلعيد، پس چرا با دست خودتان راه نقد و دفاع فني را مي‌بنديد و موضوع را به سطوحي نازل و غير‌قابل اثبات سوق مي‌دهيد؟

اينها در حالي است كه جواد ظريف در همان گفت‌وگو تصريح كرده بود قصد ندارد دستگاه خاصي را متهم به فضاسازي عليه تصويب لوايح مبارزه با پولشويي كند: «من هيچ دستگاهي را متهم نمي‌كنم. من افرادي كه در اين قضيه منافع دارند را پشت القاي اين تصورات مي‌دانم.» محمدجواد ظريف در بخش‌هاي ديگري از سخنانش گفت: «با اين وضعيت ما نمي‌توانيم با فضا‌سازي‌ها مقابله كنيم. كساني كه يك قلم معامله‌شان ممكن است ۳۰ هزار ميليارد باشد فضاسازي كرده‌اند. آنها مي‌توانند بودجه وزارت خارجه را هزينه يك قلم فضا‌سازي‌شان كنند. ظريف تاكيد كرده بود كه «مجموع بودجه دلاري و ريالي وزارت امور خارجه ١١٠٠ ميليارد تومان است يعني كمتر از بودجه برخي دستگاه‌هاي فرهنگي كه با ارگان‌هاي قدرتمند كشور ارتباط دارند و ما نمي‌توانيم با آن فضاسازي مقابله كنيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون