• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4231 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۳ آبان

نگاهي به سريال خانه پوشالي

پشت پرده حاكميت مدرن

سامان پارسي

ميل به طغيان در انسان، شرحي از بازي‌هاي پشت پرده سياست براي كسب قدرت، توطئه، ساقط كردن ديگري و رسيدن به هدف با بي‌اخلاقي، داستان سريال خانه پوشالي است. فرانك آندروود(با بازي كوين اسپيسي) همراه همسرش از همان ابتدا، سوداي اين را دارد كه مرد اول سياست شود و پس از ناكامي شروع به توطئه همراه هم‌حزبي‌هايش مي‌كند و پس از كسب قدرت همه كساني را كه در رشدش نقش داشته‌اند، قرباني مي‌كند. آندروود در ظاهر با خنده و ابراز دوستي و در پشت پرده با توطئه تمام مخالفان خود را كنار مي‌زند. «خانه پوشالي» شرحي واقعي با ذكر جزئيات از پشت پرده سياست و كسب قدرت در يك حاكميت مدرن است كه مردم فكر مي‌كنند با راي دادن نقشي مهم در تغيير يا به قدرت رساندن شخص منتخب دارند. اما همه‌ چيز از پيش در يك چينش هدفمند با استفاده از قدرت رسانه به گونه‌اي به مردم عرضه مي‌شود كه احساس قدرت در ذهن آنها شكل گيرد و خود را با صندوق راي كه نشانه‌اي از دموكراسي است داراي قدرت تغيير بدانند. در حالي كه سيستم سياسي يك دولت همه‌ چيز را از پيش به شكلي هدفمند نشانه‌گذاري مي‌كند و بخشي از اطلاعات را در اختيار مردم قرار مي‌دهد كه آنها را در جرياني از پيش تعيين‌ شده، قرار دهد.

داستان سريال قدرت سيستم‌ها در جاي‌گذاري فرد به صورت چرخ‌دنده‌اي فاقد اختيار و تفكر مستقل را ترسيم مي‌كند و جنون قدرت و خوي طغيانگر انسان براي كسب قدرت را به نمايش مي‌گذارد كه مانند يك چرخ‌دنده در سيستم به گونه‌اي جاي‌گذاري مي‌شود كه نمي‌تواند از خود اراده مستقل داشته باشد. رسانه نيز كه در جهان آزاد سعي مي‌كند صدايي براي رساندن حقيقت به مردم باشد، بخشي از آنها توسط افراد صاحب قدرت به گونه‌اي جهت‌دهي مي‌شود كه همه ‌چيز را به شكلي مهندسي ‌شده در اختيار عموم قرار دهد.

آندروود با رفتاري ماكياولي‌گونه و سياست‌ورزي سعي در كنترل همه امور دارد اما با توجه به استقلال برخي نهادها، برخي مخالفت‌ها و اعتراض‌ها در برابرش شكل مي‌گيرد كه بخش عمده‌اي از توان تيم او صرف برخورد با اين مخالفت‌ها مي‌شود. آندروود يك فرد است و سيستم قدرتي فراتر از فرد دارد براي همين با اينكه رييس‌جمهور است اما با اين حال نه تنها در عرصه داخلي كه در عرصه جهاني نيز همه ‌چيز مطابق خواسته‌هاي او نيست. زيرا سيستم‌ها هر فرد را به گونه‌اي در چرخه خود جاي‌گذاري مي‌كنند كه با توهم تفكر مستقل داشتن فاقد استقلال راي باشد.

«خانه پوشالي» جزييات و پشت پرده سياست براي كسب قدرت، توطئه‌ها و دسيسه‌هايي كه افراد براي يكديگر برنامه‌ريزي مي‌كنند و بي‌اخلاقي حاكم در سياست براي رسيدن به هدف را درست و دقيق ترسيم مي‌كند. آندروود تجسد واقعي سياست‌ورزي جهان امروز است كه براي كسب قدرت افراد را دچار بي‌اخلاقي مي‌كند. در جهان امروز نتيجه مهم است و راه رسيدن به آن اصلا مورد مناقشه نيست براي همين چگونگي رسيدن به هدف مورد سنجش قرار نمي‌گيرد. نتيجه چگونگي رسيدن به هدف را مشروع مي‌كند. داستان به شكلي بي‌طرفانه تلاش‌هاي افراد براي رسيدن به قدرت را ترسيم و مسخ قدرت شدن و تمايل به كسب اقتدار در كشور و مجادله‌هاي جهاني را به نمايش مي‌گذارد.

ساختار داستاني سريال مبتني بر شخصيت‌پردازي قدرتمندي است كه تمام ابعاد و ويژگي‌هاي شخصيت‌هاي داستان را با ذكر دقيق جزئيات ترسيم و بدون اغراق تصويري حقيقي از ميل طغيان‌گر انسان براي كسب قدرت، شخصيت‌هاي دوگانه، بي‌اخلاقي و توانايي در پنهان كردن حقايق را به تصوير مي‌كشد. روايت اصلي و هارموني آن با روايت‌هاي فرعي از انسجام مستحكمي برخوردار است و به همين واسطه داستان ظرفيت ورود و خروج شخصيت‌هاي بسيار را دارد و حذف يك شخصيت باعث آسيب ديدن ساختار كلي اثر نمي‌شود. از ويژگي‌هاي سريال بازي خوب بازيگران اصلي است. كوين اسپيسي در كنار رابين رايت قدرت به نمايش گذاشتن تمام وجوه شخصيت‌ها را دارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون