• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3207 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۶ اسفند

اخبار

خروج نام ايران و حزب‌الله از فهرست تهديدات تروريستي عليه امريكا

تازه‌ترين برآورد جامعه اطلاعاتي امريكا كه همه‌ساله تحت عنوان «ارزيابي تهديدات جهاني» توسط مدير اطلاعات امريكا منتشر مي‌شود، نام ايران و حزب‌الله لبنان را از فهرست تهديدات «تروريستي» عليه امريكا حذف كرده است. به گزارش ايسنا، در اين گزارش كه روز 26 فوريه توسط جيمز كلاپر، مدير اطلاعات ملي امريكا به هيات منتخب كميته نيروهاي مسلح سنا ارايه شده، قدرت گرفتن گروه‌هاي «سني افراط‌گرا» اصلي‌ترين تهديد تروريستي براي امريكا معرفي شده‌ است. در نظرسنجي اخير گالوپ از مردم امريكا در مورد كشوري كه تهديد عليه امريكا محسوب مي‌شود ايران از رتبه اول در سال 2012 به رتبه چهارم رسيده است. اين تغيير نگرش با وجود تداوم تبليغات گسترده در زمينه پرونده هسته‌اي ايران است.

 

رایزنی امیرعبداللهیان و بن علوی درباره یمن

معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه در سفر خود به عمان با یوسف بن علوی، وزیر خارجه این کشور دیدار و درباره همکاری‌های دوجانبه و آخرین تحولات منطقه گفت‌وگو و رایزنی کرد.به گزارش ایسنا، حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر خارجه ایران در این دیدار با ممتاز خواندن روابط دو کشور از روند همکاری‌های دوجانبه به‌ویژه برگزاری منظم کمیسیون و کمیته‌های مشترک دو کشور ابراز رضایت کرد.امیرعبداللهیان در اظهاراتش درباره همکاری‌های منطقه‌یی با اشاره به تحولات اخیر در یمن اظهار کرد: استمرار رایزنی و گفت‌وگو بین همه طرف‌های سیاسی در این کشور به حل مشکلات به‌وجود آمده کمک خواهد کرد.او افزود: یمن متعلق به همه یمنی‌هاست و گفت‌وگوی یمنی- یمنی در فضایی آرام و با مشارکت همه احزاب، گروه‌ها و جریان‌های سیاسی- اجتماعی راه‌حل عملی مشکلات پیچیده در یمن است.وی خاطرنشان کرد: ما معتقدیم همه طرف‌ها در منطقه باید از اقداماتی که افراط گرایی را تشدید می‌کند قویا اجتناب ورزند. امروز مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی و وحدت جهان اسلام یک ضرورت به شمار می‌رود و بر همین اساس مبارزه انصارالله با گروه‌های تکفیری القاعده و داعش در یمن قابل تقدیر است.یوسف بن علوی، وزیر خارجه سلطنت عمان نیز ضمن خوش آمدگویی به معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه با تاکید بر این که جمهوری اسلامی ایران کشوری بزرگ و با سابقه تاریخی طولانی در منطقه است افزود: سلطنت عمان روابطی کاملا شفاف و با ثبات با جمهوری اسلامی ایران دارد و توسعه و تقویت این روابط را به نفع دو کشور و منطقه می‌داند.وزیر خارجه عمان با اشاره به طرح سیاسی شورای همکاری خلیج فارس و خطراتی که وحدت ملی یمن را تهدید می‌کند بر مشارکت همه گروه‌ها، احزاب و جریان‌های سیاسی یمن در گفت‌وگوهای یمنی تاکید کرد.بن علوی هرگونه رفتار مبتنی بر افراط‌گرایی را در منطقه از سوی هر طرفی که باشد بر خلاف مصالح همگانی دانست.

 

وزارت خارجه اقدام تروريستي عليه مسيحيان پاكستاني را محكوم كرد

سخنگوي وزارت امور خارجه، انفجار تروريستي را در شهر لاهور پاكستان كه منجر به كشته و زخمي شدن تعدادي از مسيحيان پاكستاني شد، محكوم كرد. به گزارش ايلنا، مرضيه افخم با محكوم كردن انفجار در نزديكي دو كليسا در منطقه مسيحي‌نشين لاهور گفت: دين مبين اسلام، دين رحمت، صلح و مهرباني است و به‌شدت با تروريسم مخالف است. وي افزود: جمهوري اسلامي ايران همواره بر همزيستي مسالمت‌آميز بين پيروان اديان الهي تاكيد داشته و بر اين باور است كه افزايش خشونت و تقويت گروه‌هاي راديكال بر ثبات و صلح و همزيستي مسالمت‌آميز تاثير نامطلوب خواهد گذاشت. سخنگوي وزارت امور خارجه ضمن ابراز همدردي با دولت، ملت و بازماندگان حادثه تروريستي لاهور پاكستان از خداوند منان براي درگذشتگان اين اقدام تروريستي طلب مغفرت و براي خانواده قربانيان صبر و شكيبايي مسالت كرد.

كميته امنيتي تهران-رياض گام مثبت براي مقابله با افراط‌گرايي

اعلام آمادگي عربستان براي برپايي نشست كميته امنيتي تهران - رياض، گام مناسبي در مقابله با افراط‌گرايي است. به گزارش صداوسيما، حسين اميرعبداللهيان، معاون عربي افريقاي وزير امور خارجه در ديدار وزير امور خارجه عمان با بيان اين مطلب، دو طرف گفت‌وگوهاي سياسي را يگانه راه ممكن براي حل و فصل مسائل منطقه‌اي دانستند. دو طرف همچنين اخبار موجود مبني بر توافق براي برگزاري نشست كميته امنيتي جمهوري اسلامي ايران و عربستان سعودي را در زمان مورد توافق، گام مناسبي ارزيابي كردند و گفت‌وگوهاي تهران، رياض و منطقه را مهم خواندند. وزير امور خارجه عمان با اشاره به طرح سياسي شوراي همكاري خليج فارس و خطرهايي كه وحدت ملي يمن را تهديد مي‌كند بر مشاركت انصارالله و همه گروه‌هاي يمني در كنفرانس گفت‌وگوهاي ملي اين كشور تاكيد كردند. بن علوي همچنين هرگونه رفتار مبتني بر افراط‌گرايي در منطقه را از هر طرفي خلاف مصالح منطقه دانست. معاون وزير امور خارجه كشورمان نيز اعلام آمادگي عربستان سعودي براي برپايي نشست كميته امنيتي تهران- رياض را گام مناسبي در مسير همكاري‌ها در مقابله با افراط‌گرايي، كمك به ايجاد صلح و ثبات در منطقه و بازگشت روابط تهران - رياض به مسير طبيعي قلمداد كرد. اميرعبداللهيان تاكيد كرد: معتقديم همه طرف‌ها در منطقه بايد از اقداماتي كه افراط‌گرايي را تشديد مي‌كند قويا اجتناب ورزند؛ امروز مبارزه با تروريسم و افراط‌گرايي به عنوان تهديد وحدت جهان اسلام ضرورتي اساسي به شمار مي‌رود. وي همچنين با اشاره تحولات يمن گفت: ما بر وحدت، استقلال و تماميت ارضي همه كشورها به‌ويژه يمن تاكيد داريم. معاون وزير امورخارجه تصريح كرد: استعفاي منصور هادي و خروج وي از صنعا را خطايي راهبردي مي‌دانيم كه به مسير صلح، ثبات و وحدت يمن آسيب مي‌رساند. اميرعبدالهيان گفت: يمن متعلق به همه يمني‌هاست و گفت‌وگوهاي ملي يگانه‌راه برون‌رفت اين كشور از مشكلات است. وي همچنين ادامه بازداشت شيخ علي سلمان در بحرين را تعارضي جدي با راهكارهاي دموكراتيك دانست و افزود: انتظار مي‌رود كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس براي تقويت گفت‌وگوهاي ملي در بحرين اقدامات لازم را انجام دهند. اميرعبداللهيان با اعلام آمادگي براي همكاري‌هاي همه‌جانبه با كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس تاكيد كرد: نبايد اجازه داد دشمنان منطقه و برخي رسانه‌هاي مغرض ضرورت تحكيم روابط و همكاري‌هاي دسته‌جمعي منطقه‌اي را مخدوش كنند.

 

تكرار ادعاهاي بي‌اساس احمد شهيد درباره ايران

گزارشگر ويژه سازمان ملل كه همواره گزارش‌هاي مغرضانه و سياسي درباره وضعيت حقوق بشر در ايران منتشر كرده، ديروز دوشنبه بازهم ادعاهاي بي‌اساسش را تكرار كرد. به گزارش فارس، احمد شهيد گزارشگر ويژه سازمان ملل كه اخيرا و در ادامه اقدامات ضدايراني‌اش گزارشي 81 صفحه‌اي منتشر كرده، ديروز در اظهاراتي مدعي شد كه وضعيت حقوق بشر در ايران بدتر شده است. وي در كنفرانسي خبري در ژنو گفت: «بسياري از اين نگران هستند كه شايد مذاكرات هسته‌اي روي بحث درباره حقوق بشر در ايران تاثير منفي بگذارد. نظر شخصي من آن است كه اگر در موضوعات امنيتي تعامل بيشتري حاصل شود، پتانسيل آن وجود دارد كه در حوزه‌هاي ديگر هم تعامل گسترش يابد.»

 

اعلام آمادگي تهران براي پذيرش دانشجويان عراقي

سفارت كشورمان در بغداد از آمادگي تهران براي پذيرش هزار تن از دانشجويان عراقي در رشته‌هاي مختلف تحصيلي خبر داد. به گزارش ايسنا، غلامرضا اباذر، مشاور فرهنگي سفارت كشورمان در بغداد در حاشيه بازديد از دانشگاه كربلا در گفت‌وگو با رسانه‌ها بيان كرد كه دانشگاه‌هاي ايران آماده پذيرش هزار تن از دانشجويان عراقي در همه رشته‌ها در دوره تحصيلات عاليه و با هزينه دولت ايران هستند. بنابر گزارش اخبار العراق، وي گفت كه در جريان ديدارش با منير السعدي، رييس دانشگاه كربلا افق‌هاي همكاري ميان اين دانشگاه و دانشگاه‌هاي ايراني و گام‌هاي عملي در اين خصوص، بررسي توافقات، يادداشت‌هاي تفاهم و پروژه‌هاي توافقي قبلي ميان دو طرف را مورد بررسي قرار داده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون