هوشمندسازي شهري و فرصتهاي آن
در صورت گسترده شدن فناوري اطلاعات و ارتباطات در مديريت شهري، شهرداري براي تامين هزينههاي خود مجبور به فروش داراييهاي غير نقدي خود نخواهد بود.
هوشمندسازي شهرها امكان ايجاد منابع مالي جديد براي شهرداريها را فراهم ميكند و اين امكان به شهرداريها داده ميشود كه از روشهايي همچون تراكم فروشي، هوا فروشي و ... براي تامين هزينهها و منابع مالي پروژهها استفاده نكند و كارهاي عمراني را با شيوههاي نوين ديگري به مرحله اجرا يا اتمام برساند.
شهرداريها به واسطه هوشمندسازي و با استفاده از داراييهاي غيرنقدي خود امكان ارايه سرويسهاي بهتر به شهروندان را ايجاد ميكنند كه ضمنا ميتواند در آينده عايديهاي بسيار زيادي براي شهرداري فراهم كند. اگر هوشمندسازي جديتر گرفته شود، ميتوان به جرات ادعا كرد كه حداقل ظرف دو سال و نيم آينده شهردار جديد ميتواند نيمي از بدهي فعلي شهرداري را تسويه كرده و به سيستم شهرداري برگرداند.
بدين منظور بايد از نگاه عمراني به شهرداري دور شد. در كشورهاي در حال توسعه و توسعهيافته، نگاه عمرانگرايي در شهر طرد شده و به نگاه خدمتگرايي تبديل شده است. همين نگاه موجب شده از ظرفيتهاي عمراني در تهران بهشدت كاسته شود. بايد بر اين امر تاكيد كرد كه شهرداري، يك سازمان ارايهكننده خدمات به شهروندان است. به جاي اينكه شهرداري عمده تمركز خود را به ساخت وساز، تراكم فروشي، هوا فروشي و... بگذارد، بايد نگاه خود را به سمت و سوي اولا خدماتي كه شهروند بهشدت به آن محتاج است، بچرخاند و ثانيا بايد كيفيت خدماتي كه ارايه ميدهد، افزايش يابد.