• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4231 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۳ آبان

بخش خصوصي رغبتي براي ورود به پاركينگ‌سازي ندارد

چالش‌هاي تامين پاركينگ در شهر تهران طي نشستي با تمركز بر تامين پاركينگ در بافت فرسوده شهري برگزار شد.

اين نشست با حضور زهرا نژادبهرام، عضو هيات رييسه شوراي اسلامي شهر تهران، حاجي علي اكبري، مديرعامل سازمان نوسازي شهر تهران، متقي، سرپرست سازمان عمراني مناطق شهرداري تهران؛ موسوي، مدير كل معماري و ساختمان معاونت شهرسازي و معماري شهرداري تهران و عضو كميته تخصصي تدوين ضوابط و مقررات شهرسازي شهرداري تهران؛ رضوي، عضو هيات رييسه انجمن كارفرمايي پاركينگ‌هاي مكانيزه و صادر كننده ملي سال ۹۷؛ فقيهي، رييس اتحاديه دارندگان توقفگاه و پاركينگ برگزار شد.زهرا نژادبهرام، عضو هيات رييسه شوراي اسلامي شهر تهران دراين نشست با اشاره به 3 هزار و 268 هكتار بافت فرسوده در سطح شهر تهران كه داراي سه ويژگي نفوذناپذيري، عدم استحكام و ريزدانگي هستند و ۱۰ هزار هكتار بافت ناپايدار كه در مجموع حجم بسيار گسترده‌اي از شهر تهران را در برگرفته‌اند، يادآور شد: محدوديت در خدمات ۷ گانه شهري، محدوديت در بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي زيست مناسب و زيست پذيري مطلوب براي ساكنان، محدوديت پاركينگ و غيره از جمله مسائل و مشكلات موجود و مترتب در بافت‌هاي فرسوده است.وي با اشاره به افزوده شدن سالانه ۵۰۰ هزار خودرو به شهرتهران، خاطرنشان كرد: مجموعه شوراي شهر، مديريت شهري و تمامي دست‌اندركاران حوزه مسائل شهري به دنبال راهكار بلندمدت شهر بدون خودرو و كم خودرو هستند اما آنچه امروز شاهد آن هستيم، استفاده بيش از ۲ خودرو در برخي از واحدهاي مسكوني است كه طبيعتا پاركينگ‌هاي بيشتري را هم نياز دارد.رييس كميته شهرسازي شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به اينكه موضوع پاركينگ‌هاي محله‌اي در دستور كار بودجه سال ۹۷ شهرداري تهران قرار گرفته است، تصريح كرد: در گام اول ۵۵ ميليارد تومان براي اين موضوع در نظر گرفته شد كه زمين را از طريق سازمان‌هاي وابسته به شهرداري از جمله سازمان نوسازي شهر تهران تامين كنيم و بخش خصوصي با ايجاد پاركينگ‌هاي محله‌اي در قالب اقدامات مشاركتي با شهرداري، مسير بهبود پيدا كردن وضعيت نامتناسب و اغتشاش و كسري پاركينگ در سطح شهر تهران و معابر را برطرف كند.وي متذكر شد: ساكنين بافت فرسوده پاركينگ‌هاي هزينه‌بر را برنمي تابند. در اين ميان بايد منافع سازنده و سودآوري او هم بايد در نظر گرفته شود.كاوه حاجي علي اكبري، مديرعامل سازمان نوسازي شهر تهران نيز در اين نشست تخصصي با اشاره به معضلات و مشكلات كمبود پاركينگ و توقفگاه‌هاي عمومي در سطح شهر تهران يادآور شد: مجموع سياست‌هايي كه در سال‌هاي گذشته به منظور تشويق ايجاد پاركينگ عمومي در قسمت‌هاي مختلف شهر و به ويژه در مركز شهر اعمال شده، بيشتر از اينكه بتواند جاي پارك ايجاد كند، به دليل تعريف كاربري‌هاي همجوار، تقاضاي سفر ايجاد كرده است.مديرعامل سازمان نوسازي شهر تهران در اين خصوص افزود: شرايط بعد از نوسازي، مساله كمبود پاركينگ را در بافت‌هاي فرسوده حاد‌تر مي‌كند چرا كه مجموعه‌اي از سياست‌ها براي نوسازي مسكن در طي يك دهه گذشته براي اين بافت‌ها تعريف شده كه منجر به اقبال عمومي شده تا مردم به صورت انفرادي و تجميعي پلاك‌ها را نوسازي كنند و در نتيجه شاهد جريان ۴۰ درصدي نوسازي طي 10 سال گذشته بوده‌ايم.علي اكبري با بيان اينكه بيشترين ميزان نزاع‌هايي كه به صورت رسمي ثبت شده و يا حتي در مواردي منجر به قتل شده است، نزاع بر سر جاي پارك بوده، تصريح كرد: تامين كسري پاركينگ و جبران بخشي از اين معضل از چند سال گذشته در دستور كار شوراي اسلامي شهر تهران و شهرداري قرار گرفته است.مديرعامل سازمان نوسازي شهر تهران افزود: شهرداري تهران بخشي از زمين‌هاي خود را در اختيار تامين فضاهاي پاركينگ قرار داده است كه بخشي از آن توسط سازمان نوسازي شهر تهران راهبري مي‌شود ضمن آنكه شهرداري‌هاي مناطق مختلف نيز اعلام آمادگي كرده‌اند كه نقاطي را به اين مهم اختصاص دهند.در ادامه اين نشست نيز سيدعلي رضوي، عضو هيات رييسه انجمن صنفي كارفرمايي پاركينگ مكانيزه با اعلام آمادگي اعضاي انجمن جهت افزايش سرانه پاركينگ شهر تهران با استفاده از تكنولوژي‌هاي روز دنيا تاكيد كرد: اين موضوع در صورت هموارسازي و ايجاد شرايط قانوني از سوي شهرداري امكان‌پذير خواهد بود.وي با بيان اينكه تا كنون در شهر تهران ۲۵ پروانه ساختماني با استفاده از پاركينگ مكانيزه صادر شده است، خاطرنشان كرد در صورت مساعدت شهرداري‌ها جهت صدور پايان كار، امكان صدور سند تفكيكي براي ساختمان‌هاي داراي پاركينگ مكانيزه فراهم است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون