• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4233 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۲۶ آبان

رشد هوش مصنوعي در گروي سهولت در دسترسي به داده

محمدرضا جعفرزاده

سال‌ها پيش، شركت‌هاي فعال در بورس مانند كارگزاري‌ها از روش «حضوري» براي ارايه خدمت به مشتريان خود استفاده مي‌كردند. در سال 89 براي نخستين‌بار، معاملات برخط (آنلاين) در بورس آغاز شد و به دليل دسترسي راحت‌تر اين بازار براي مردم، شاخص‌هاي بازار سرمايه رشد كرد.

با رشد بازار، فعاليت‌هاي جانبي نيز آغاز شد و پس از ارتباط با فناوري اطلاعات (IT) در دو سال اخير با ظهور كار بر داده‌هاي اقتصادي و مالي در دريافت اطلاعات و پردازش آنها (مخصوصا اطلاعات با فركانس بالا) شاهد شكل‌گيري تكنولوژي‌هاي هوشمند و هوش مصنوعي در بازار سرمايه ايران بوده‌ايم. در اين سال اولين مجموعه با تكنولوژي يادگيري ماشين توانست روي معاملات كار تحقيقاتي انجام داده و نتايج آن را در محصولات و خدمات خود اعم از تحليل و پيش‌بيني، سبدگرداني و آربيتراژگيري، بازارگرداني و اجراي معاملات به شكل الگوريتمي به كار بندد. در اين مدت شركت‎هاي ديگري در اين حوزه نيز پديد آمده‌اند كه فضا را رقابتي كردند. هنوز تعداد شركت‌هاي فعال در اين حوزه محدود است و ارزش اين شركت‌ها نيز حدود 20 ميليارد تومان است اما با گذر زمان و توجه به اين حوزه، قطعا ارزش سهام‌شان نيز رشد خواهد كرد و كار با داده با توجه به توسعه شركت‌هاي زيرساخت معاملات روند صعودي خواهد داشت.

با توجه به گسترش فضاي استارت‌آپ‌هاي فين‌تك و دسترسي‌هايي كه به API معاملات پيدا كرده‌اند، توجه ويژه به داده معاملات و فرآوري بر آنها، دور از ذهن نخواهد بود و تاكنون نيز اجرا شده است.

در حال حاضر فضا براي توسعه و فعاليت روي روش‌هاي داده‌كاوي و بهره‌گيري از ماشين ‌لرنينگ (Machine learning) و هوش مصنوعي در پردازش اخبار، بررسي داده‌ها و عامل‌هاي پيش‌بيني‌كننده معاملات بخصوص در حوزه كلان اقتصاد كشور رو به رشد است. اما براي بهبود يافتن فضاي كاري لازم است كه اطلاعات دقيق و به‌روز از معاملات ارايه شود. هر قدر بخواهيم روش‌هاي الگوريتمي در ماشين ‌لرنينگ بيشتر رشد كند، لازم است كيفيت داده‌ها بهبود يابد، به بيان ديگر با پروتكل‌هاي بهتري كه كيفيت و سرعت بالاتري دارند، كيفيت داده‌ها را ارتقا دهيم. نكته ديگر اين است كه در فرآيندهاي اينچنيني لازم است، اطلاعات در لحظه منتقل شود و براي اين كار نيز لازم است كه شركت مديريت فناوري اطلاعات سازمان بورس، مجوزها را با سهولت بيشتري در اختيار شركت‌هاي مديريت سفارش و شركت‌هاي پردازش اطلاعات مالي قرار دهد تا اين شركت‌ها، داده‌ها را سريع‌تر در اختيار كاربران API‌ها و داده‌ها (كه استارت‌آپ‌ها هستند) قرار دهند.

كارشناس مالي

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون