• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4233 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۲۶ آبان

گزارش IMF از اقتصاد ايران

تلاش امريكا به سنگ مي‌خورد

صندوق بين‌المللي پول با بررسي شاخص‌هاي كلان اقتصاد ايران از توليد ناخالص داخلي ۴۳۰ ميليارد دلاري، رشد ۰.۲ درصدي بخش غيرنفتي، ذخاير ارزي حدود ۱۰۰ ميليارد دلاري در سال جاري و ناكامي امريكا در صفر كردن صادرات نفت ايران طي امسال و سال آينده خبر داد.

صندوق بين‌المللي پول در گزارشي موسوم به «چشم‌انداز اقتصاد منطقه‌اي: خاورميانه و آسياي مركزي» به بررسي وضعيت اقتصادي ۳۰كشور منطقه از جمله ايران در سال ۲۰۱۸ ميلادي و چشم‌انداز اقتصادهاي اين منطقه در سال ۲۰۱۹ پرداخته است.

بر اساس اين گزارش اقتصاد ايران كه در سال ۲۰۱۷ رشد ۳.۷ درصد را تجربه كرده بود، امسال وارد ركود مي‌شود و رشد منفي ۱.۵ درصدي و در سال ۲۰۱۹ رشد منفي ۳.۶ درصدي خواهد داشت.

بر همين اساس ارزش توليد ناخالص داخلي ايران كه در سال ۲۰۱۷ به ۴۳۰.۷ ميليارد دلار رسيده بود در سال جاري با اندكي كاهش به ۴۳۰.۱ ميليارد دلار مي‌رسد اما در سال آينده حدود ۹۷ ميليارد دلار از توليد ناخالص داخلي ايران كاسته مي‌شود. صندوق بين‌المللي پول پيش‌بيني كرده است در سال ۲۰۱۹ ارزش توليد ناخالص داخلي ايران به ۳۳۳.۶ ميليارد دلار كاهش يابد. بخش غيرنفتي ايران كه در سال ۲۰۱۷ رشد ۴.۶ درصدي را تجربه كرده بود، در سال جاري با رشد ۰.۲ درصدي مواجه خواهد شد و در سال آينده وارد ركود شده و رشد منفي ۱.۲ درصدي را خواهد ديد.

بخش نفتي ايران با اجرايي شدن تحريم‌هاي امريكا رشد منفي ۷.۴ درصدي را در سال ۲۰۱۸ تجربه خواهد كرد و پيش‌بيني مي‌شود در سال ۲۰۱۹ نيز رشد اين بخش منفي ۱۲.۹ درصد باشد. در سال ۲۰۱۷ رشد بخش نفتي ايران ۰.۹ درصد اعلام شده بود.

صندوق بين‌المللي پول كاهش توليد نفت ايران در سال ۲۰۱۹ را نسبت به امسال ۵۲۰ هزار بشكه در روز برآورد كرده است. ايران كه در سال گذشته ميلادي ۳.۸ ميليون بشكه در روز نفت توليد كرده بود در سال ۲۰۱۸ متوسط توليد نفت اين كشور به ۳.۴۵ ميليون بشكه در روز كاهش مي‌يابد و پيش‌بيني شده است اين رقم در سال ۲۰۱۹ به ۲.۹۳ ميليون بشكه در روز برسد.

با وجود افت قابل توجه توليد نفت ايران توليد گاز اين كشور در سال‌هاي ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ تغييري نخواهد داشت و در سطح سال ۲۰۱۷ يعني معادل ۵.۰۳ ميليون بشكه در روز نفت باقي مي‌ماند.

بر اساس برآوردهاي صندوق بين‌المللي پول ايران در سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۲.۱۵ ميليون بشكه در روز نفت صادر كرده است و انتظار مي‌رود صادرات نفت ايران در سال جاري با افت ۳۹۰ هزار بشكه‌اي نسبت به سال قبل به ۱.۷۶ ميليون بشكه در روز برسد.

برخلاف تلاش دولت امريكا براي صفر كردن صادرات نفت ايران صندوق بين‌المللي پول پيش‌بيني كرده است، تلاش‌هاي دولت امريكا در اين زمينه به نتيجه نخواهد رسيد و ايران در سال ۲۰۱۹ نيز ۱.۲ ميليون بشكه در روز نفت صادر خواهد كرد.

صادرات گاز ايران نيز بدون تاثيرپذيري از تحريم‌هاي امريكا طي سال‌هاي ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ در سطح سال ۲۰۱۷ يعني معادل ۱۶۰ هزار بشكه در روز باقي خواهد ماند.

بر اساس اين گزارش افزايش قابل ملاحظه تورم يكي از ويژگي‌هاي اقتصاد ايران طي امسال و سال آينده است. در حالي كه نرخ تورم ايران در سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۹.۶ درصد بوده اين رقم در سال جاري به ۲۹.۶ درصد خواهد رسيد و نرخ تورم ايران در سال آينده نيز باز هم افزايش خواهد يافت و به ۳۴.۱ درصد مي‌رسد.

صندوق بين‌المللي پول در ادامه گزارش خود پيش‌بيني كرده است، صادرات ايران در سال جاري به ۹۷.۵ ميليارد دلار و واردات در اين سال به ۹۳.۲ ميليارد دلار خواهد رسيد. ايران در سال قبل ۱۰۲.۸ ميليارد دلار صادرات و ۹۳.۶ ميليارد دلار واردات داشت.

بر اساس اين گزارش انتظار مي‌رود، در سال ۲۰۱۹ صادرات ايران به ۷۵.۹ ميليارد دلار و واردات به ۷۶ ميليارد دلار كاهش يابد.

تراز حساب‌هاي جاري ايران در سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۹.۵ ميليارد دلار بوده كه بر اساس پيش‌بيني صندوق بين‌المللي پول اين رقم در سال ۲۰۱۸ به ۵.۸ ميليارد دلار خواهد رسيد و در سال ۲۰۱۹ رقم تراز حساب‌هاي جاري ايران تنها ۰.۹ ميليارد دلار خواهد بود. اين نهاد بين‌المللي كل ذخاير ارز و طلاي ايران را ۹۹.۸ ميليارد دلار در پايان سال جاري برآورد كرده است كه اين رقم نسبت به ذخاير ۱۱۱.۷ ميليارد دلاري سال قبل ۱۱.۹ ميليارد دلار كاهش خواهد يافت. پيش‌بيني شده است، ذخاير ارزي ايران در سال آينده نيز كاهش يابد و به ۹۳.۱ ميليارد دلار در پايان اين سال برسد.

ذخاير ارزي ۹۹.۸ ميليارد دلاري ايران در سال جاري معادل نيازهاي وارداتي ۱۵.۸ ماه ايران است كه رقم قابل توجهي در مقايسه با ساير كشورهاي منطقه است.

ايران از نظر توانايي ذخاير ارزي در تامين واردات رتبه سوم را در ميان ۳۰ كشور خاورميانه و آسياي مركزي دارد. بالاترين رقم با ۲۸.۷ ماه مربوط به عربستان است و پس از اين كشور، الجزاير با ۱۶ ماه در رتبه دوم قرار گرفته‌ است.

صندوق بين‌المللي پول از بيش از دوبرابر شدن رشد نقدينگي در ايران طي سال جاري ميلادي نسبت به سال قبل خبر داده است.

بر اساس اين گزارش در حالي كه رشد نقدينگي در ايران طي سال گذشته ميلادي بالغ بر ۲۲.۱ درصد بود، امسال اين رقم به ۴۸.۵ درصد افزايش مي‌يابد. متوسط رشد نقدينگي در ايران طي سال‌هاي ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۴ بالغ بر ۲۶ درصد بوده است.

پيش‌بيني شده است، سرعت رشد نقدينگي در ايران طي سال ۲۰۱۹ كمتر شود و به ۳۷.۲ درصد برسد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون