• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4234 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۷ آبان

رييس پليس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ:

مجازات خريد و فروش گل بازدارنده نيست

سرهنگ محمد بخشنده رييس پليس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ گفت: پاكسازي ۷۰ نقطه حاشيه‌نشين پرخطر در دستور كار پليس قرار دارد. سرهنگ بخشنده درباره جمع‌آوري معتادان متجاهر و خرده‌فروشان معتاد از اطراف مدارس گفت: برابر تدابير فرمانده انتظامي تهران بزرگ تيم‌هايي از پليس مبارزه با مواد مخدر از ابتداي مهرماه تا شعاع هزارمتري مدارس را تحت پوشش قرار داده است و تمام معتادان در اين محدوده دستگير و به مراكز بازپروري و گرمخانه منتقل شده‌اند. همچنين خرده‌فروشان مواد مخدر نيز كه در نزديكي مدارس بودند، شناسايي و دستگير شدند.

وي با بيان اينكه اين طرح همچنان ادامه دارد و تاكنون نيز نزديك به هزار خرده‌فروش و معتاد متجاهر از اطراف مدارس جمع‌آوري شده‌اند، خاطرنشان كرد: ۷۰ نقطه حاشيه‌نشين پرخطر در شهر تهران وجود دارد. اولويت پليس مبارزه با مواد مخدر نيز مدارسي است كه در اين ۷۰ محله وجود دارد و تاكنون نيز بيش از ۵۰۰ معتاد متجاهر از اطراف مدارس در اين مناطق جمع‌آوري شده‌اند. همچنين ۲۵۰ خرده‌فروش مواد مخدر نيز شناسايي و دستگير شده‌اند.

 

پيشگيري از اعتياد در دانشگاه‌ها

رييس پليس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ با بيان اينكه حدود ۳ كيلو مواد از معتادان و خرده‌فروشان مواد در طرح پاكسازي از اطراف اين مدارس كشف و ضبط شده است، تصريح كرد: انواع مواد مخدر از جمله شيشه، هروئين، گل و ترياك از اين خرده‌فروشان كشف و ضبط شده است.

سرهنگ بخشنده درباره برنامه پليس براي برگزاري كلاس‌هاي پيشگيري از اعتياد و آسيب‌هاي آن در دانشگاه‌ها گفت: طي تفاهمنامه‌هايي كه با دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه آزاد داشتيم، كارشناسان پليس براي برگزاري جلسات در خصوص پيشگيري از اعتياد در دانشگاه‌ها حضور دارند.

عدم پيش‌بيني مجازات براي مواد جديد

سرهنگ بخشنده با بيان اينكه بيكاري و مشكلات اقتصادي يكي از عللي است كه افراد به خرده‌فروشي مواد مخدر اقدام مي‌كنند، گفت: وقتي فروشنده مواد كه در مقادير كم اقدام به فروش مواد مخدر كرده‌ بازداشت مي‌شود با توجه به اينكه قانون براي افرادي كه كمتر از ۵۰ گرم مواد سنتي يا گل حمل مي‌كنند، بازدارنده نيست، اين افراد آزاد مي‌شوند. او با تاكيد بر اينكه در تهران ۷۰ منطقه حاشيه‌نشين وجود دارد، تصريح كرد: اين محلات در حوزه استحفاظي ۲۱ كلانتري هستند، در اين مناطق با توجه به مشكلات اقتصادي و بافت جغرافيايي افراد ساكن بيشتر در معرض وقوع جرم از جمله خريد و فروش و مصرف مواد مخدر هستند.

 

گل ۵ برابر حشيش توهم‌زاست

سرهنگ بخشنده در پاسخ به اين سوال كه عوامل اجتماعي موثر در بروز اعتياد در بين افراد جامعه چيست؟ گفت: بخشي از عوامل تاثيرگذار در مصرف مواد مخدر عوامل اقتصادي و فقر است، اما در حال حاضر با وجود فضاي مجازي و تبليغات گسترده كه در خصوص مصرف مواد به‌ويژه گل صورت مي‌گيرد، نمي‌توانيم بگوييم طيف وسيعي از مردم به دليل مشكلات اقتصادي گرفتار اعتياد شده‌اند، چراكه اغلب افرادي كه به ماده مخدر گل اعتياد دارند، شمال شهرنشين هستند و تمكن مالي دارند. همچنين تبليغات گسترده اين ماده در فضاي مجازي باعث افزايش گرايش جوانان به اين ماده مخدر شده است، در حالي كه گل ۵ برابر حشيش توهم‌زاست، اما به دليل تبليغات مثبتي كه در خصوص اين مواد در فضاي مجازي مي‌شود، مصرف اين مواد افزايش پيدا كرده است. وي با بيان اينكه امروز مصرف مواد مخدر شامل طيف خاصي نمي‌شود، ادامه داد: در پليس مبارزه با مواد مخدر روزانه به طور ميانگين ۱۵۰ نفر را دستگير مي‌كنيم كه اغلب خرده‌فروش مواد مخدر هستند. ايلنا

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون