عضو انجمن روانشناسي تربيتي:
نقش اسباببازي در يادگيري مهارتها براي كودكان بالاست
گروه اجتماعي| نرگس باباخاني، كارشناس روانشناسي تربيتي گفت: كودكان براي يادگيريهاي اوليه در زمينه هندسه، رياضي، استدلالي و مهارتهاي تجسمي به انجام بازيهايي نياز دارند كه در آنها جست و خيز كرده و فعال باشند. يكي از اين كليشههاي جنسيتي در بازي كودكان اين است كه والدين از كودكان دختر خود انتظار داشته باشند، آرام بوده و بدون جست و خيز و دويدن بازي كنند كه كاملا اشتباه است.
باباخاني با اشاره به اهميت نقش اسباببازي در رشد فكري كودكان گفت: در اين نشست خواهيم گفت كلا اسباببازيها چه تاثيراتي از بعد عاطفي و هيجاني روي كودكان ميگذارند. دقت و حساسيت به تفاوتهاي جنسيتي در بازيهاي كودكان بخصوص در فرهنگ ما بالاست و ما در اين زمينه نيز رهنمونهايي براي والدين عزيز خواهيم داشت تا نقشهاي جنسيتي در هنگام بازي از طرفي رشد كند و از طرفي ديگر كليشههايي در ذهنشان ايجاد نشود كه ابعاد رشديشان را تحت تاثير قرار دهد.
او در همين زمينه گفت: كودكان براي يادگيريهاي اوليه در زمينه هندسه، رياضي، استدلالي و مهارتهاي تجسمي به انجام بازيهايي نياز دارند كه در آنها جست و خيز كرده و فعال باشند. يكي از اين كليشههاي جنسيتي در بازي كودكان اين است كه والدين از كودكان دختر خود انتظار داشته باشند، آرام بوده و بدون جست و خيز و دويدن بازي كنند كه كاملا اشتباه است. متاسفانه اغلب قالب بازيهاي سنتي ما براي پسران طراحي شدهاند و حتي تنوع اسباببازيهاي پسران بيشتر از دختران است و وقتي اين كودكان به سنين نوجواني و جواني ميرسند در انتخاب شغل و حرفهشان دچار مشكل ميشوند، چراكه يكسري قالبهاي فكر از كودكي به آنها تحميل شده و شناخت مناسبي نسبت به تواناييهاي خود ندارند.
او در پايان اظهار كرد: در اين نشست ليستي از اسباببازيهاي مناسب در اختيار والدين قرار خواهد گرفت و چند اسباببازي كه مخصوص يادگيري مهارتهاي رياضي، خواندن و نوشتن و هندسه هستند به آنها معرفي خواهد شد.