• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4239 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۳ آذر

محمد هاشمي: شباهتي به ابتداي انقلاب نداريم

اين روزها كه كشور در شرايط وي‍‍ژه‌اي قرار دارد بسياري اين شرايط را با سال‌هاي جنگ تحميلي و اوايل پيروزي انقلاب مقايسه مي‌كنند. در اين راستا برخي تفاوت زيادي ميان اين دوران و سال‌هاي اول پيروزي انقلاب قائل هستند؛ از جمله محمد هاشمي رييس سابق صدا و سيما در گفت‌وگويي كه با ايلنا داشته است ضمن برشماري تفاوت‌ها، مقايسه‌اي ميان شرايط امروز و 40 سال پيش انجام مي‌دهد. تشكيلات امروز هيچ شباهتي به ابتداي انقلاب ندارد. وي با بيان اينكه از نظر تشكيلاتي امروز هيچ شباهتي با اوايل انقلاب ندارد، اظهار داشت: پس از پيروزي انقلاب و براندازي نظام شاهنشاهي ساختار نظام جمهوري اسلامي براي مدت‌ها به صورت كامل شكل نگرفته و تثبيت نشده بود؛ امروز اما استحكام نظام و قرارگيري همه اركان در جاي خود شرايط را كاملا متفاوت كرده است. اين فعال سياسي اصلاح‌طلب با بيان اينكه از نظر مباحث اقتصادي نيز همين مساله صدق مي‌كند، تصريح كرد: بعد از پيروزي انقلاب اسلامي وضعيت اقتصادي كشور به هيچ عنوان مناسب نبود؛ امكانات و توليد نداشتيم، بازارهاي نفت و گاز را از دست داده بوديم و علاوه بر آن هزينه‌هاي بسيار زيادي به واسطه جنگ بر كشور تحميل مي‌شد كه همين موضوع امكانات زيادي را طلب مي‌كرد. اين در حالي است كه خزانه كشور نيز خالي بود. هاشمي ادامه داد: بنابراين از اين جهت هم نمي‌توانيم شرايط حال حاضر را كه ساختارهاي اقتصادي تثبيت شده و منابع كشور محفوظ است را با سال‌هاي تحريمي آغاز انقلاب مقايسه كنيم. امروز صنايع آهن، فولاد، پتروشيمي و ساير حوزه‌ها به كار خود ادامه مي‌دهند. از جهت كالاهاي مصرفي، توليد داخلي پا گرفته و همه نيازها نيز در صورت عدم توليد وارد كشور مي‌شود. در سال‌هاي آغاز انقلاب از اين جهت كاملا در مضيقه بوديم و تنها مقداري كالاي كوپني و محدود وجود داشت.

 

دنيا با تحريم‌هاي يكجانبه امريكا مخالف است

رييس پيشين سازمان صداوسيما با تاكيد بر اينكه امروز تحريمي يكجانبه از سوي امريكا عليه ما اعمال شده كه دنيا با آن تحريم‌ها مخالف است و حداقل به صورت لفظي از ما حمايت مي‌كنند، ابراز داشت: بنابراين هيچ شباهتي با سال‌هاي اول انقلاب نداريم. ما با آن شرايط سخت، خزانه خالي و عدم سازمان‌‌يافتگي نهادها و وزارتخانه‌ها و اقتصاد از هم پاشيده توانستيم بحران سال‌هاي نخست را از پيش رو ‌برداريم. هاشمي با بيان اينكه شرايط امروز كشور را مي‌توان ناشي از افزايش نقدينگي و جنگ رواني دانست كه ارزش پول ملي را به‌شدت كاهش داده است، عنوان كرد: تفاوت بارز امروز با سال‌هاي آغاز انقلاب، وجود وحدت و انسجام ملي بسيار بالا در آن سال‌ها است.

دخل و خرج بخش قابل توجهي از مردم با هم نمي‌‌‌خواند

وي با بيان اينكه در سال‌هاي گذشته جمهوري اسلامي سال‌هاي رفاه اقتصادي را پشت سر گذاشته و توقعات مردم نيز با توجه به اين همين مساله افزايش پيدا كرده است، يادآور شد: ديگر دخل و خرج بخش قابل توجهي از مردم با هم نمي‌‌‌خواند. نكته مهم ديگري كه باعث مي‌شود نتوانيم شرايط امروز را با بحران‌‌‌هاي آغاز انقلاب مقايسه كنيم اين است كه تروريسم در آن سال‌ها ضربه سنگيني را به كشور وارد كرده و براي مثال فضاي ترور موجب شده بود تا ۱۷ هزار نفر توسط ترورهاي كور گروهك منافقين كشته شوند. عضو پيشين مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: وجود فضاي ناامني، شكل‌‌‌‌گيري و تقويت گروه‌هاي جدايي‌‌‌طلب مشكلات امنيتي زيادي را براي كشور به وجود آورده و جنگ‌‌‌هاي منطقه‌‌‌اي شكل گرفته بود. امروز امنيت جمهوري اسلامي ايران با هيچ دوره‌‌‌اي قابل مقايسه نيست و در سطح منطقه نيز تراز بالايي دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون