• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4239 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۳ آذر

شلختگي كليدواژه حمله به ظريف

رسانه‌هاي اصولگرا سلسله‌ مقالات و گزارش‌هايي را با دستور هماهنگ براي حمله به ظريف آغاز كردند كه رمز عمليات آن «شلختگي» است. هفته گذشته روزنامه وطن‌امروز و مشرق در اين باره مطالبي را منتشر كردند. مهدي محمدي نيز در سرمقاله روز پنجشنبه خود به موضوع وزارت خارجه پرداخت و از همان كليدواژه «شلختگي» استفاده كرد. سرمقاله‌نويس وطن‌امروز معتقد است كه «يك سال گذشته دولت معطل اروپا» مانده است و روحاني درنيافته كه «بيش از يك سال از طلايي‌ترين فرصت‌هاي كشور را سوزانده است». به اعتقاد او «هدف اروپا اساسا هدف اروپا نگه داشتن ايران در برجام است نه سبك كردن تحريم‌هاي امريكا يا ايستادن در مقابل آن.» نويسنده و اصولگرايان كه براي حرف‌ها و تهديدات بي‌پشتوانه احمدي‌نژاد سر و دست مي‌شكستند حالا تهديدات شمخاني و عراقچي را «لفظي» خوانده و معتقدند: «دولت اين تضمين راهبردي را پيشاپيش به اروپا - و حتي امريكا- هديه كرده كه ايران تحت هيچ شرايطي از برجام خارج نخواهد شد و حال انتظار دارد اروپا تهديدهاي فردي مانند آقاي عراقچي را جدي بگيرد.» محمدي در ادامه مي‌پرسد: «آيا همه‌چيز تصادفي است؟ چرا سخنان آقاي وزير دقيقا به همان جايي اشاره مي‌كند كه امريكا و صهيونيست‌ها مي‌خواهند؟ چرا اين چيزهاي تصادفي و غيرعمدي دقيقا در اين زمان خاص رخ مي‌دهد؟ و تازه خوشمزه‌تر اينكه دولت فقط براي اينكه شجاعت اخلاقي پذيرش يك اشتباه را ندارد، اعلام مي‌كند موضع وزير امور خارجه موضع كل دولت است! اگر اين موضع كل دولت است، بنابراين كل دولت بايد هزينه‌هاي تحميل خسارتي چنين عظيم به امنيت ملي را بپذيرد.» جالب‌تر اينكه نويسنده بدون نام بردن از نام «نهادي» كه مدعي هستند ظريف آن را به پولشويي متهم كرده، از آن با عنوان «نهاد خاص» ياد كرده، مي‌نويسد: «وقتي موضع وزير امور خارجه روحاني و وزير خارجه ترامپ يكي است و هر دو به زبان اشارت فلان نهاد خاص را متهم مي‌كنند، نبايد انتظار داشت چنين دولتي بتواند در مقابل فشار تحريم و تهديد مقاومت و از معيشت و امنيت ملت ايران صيانت كند.»

 


نگراني انتخاباتي اصولگرايان چيست

نگراني‌هاي اصولگرايان از انتخابات سال آينده از هم‌اكنون آغاز شده و به نظر مي‌رسد نقطه كانوني و مركزي براي پيروزي در اين انتخابات (از نگاه اصولگرايان) يكسان‌انگاري دولت و اصلاحات است. در همين زمينه از هفته گذشته مطالب و مصاحبه‌هايي در رسانه‌هايي چون فارس، وطن امروز، مشرق و كيهان منتشر شد تا مانع از اين شود كه احيانا اصلاح‌طلبان بخواهند با فاصله‌گذاري از دولت در انتخابات حاضر شوند. سايت جهان‌نيوز هم متن مصاحبه پرويز سروري را منتشر كرد كه در آن با فراموشي حرف‌هاي گذشته خودشان گفته بود: «من اصلاح‌طلبان را به دفاع از آقاي روحاني و دولت او ارجاع مي‌دهم. دفاع اصلاح‌طلبان، دفاعي تاكتيكي نبود بلكه به گونه‌اي بود كه انگار از عالم غيب، وديعه‌اي به ملت ايران رسيده و چنانچه اين وديعه را ارج ننهيم، نهايتا عذاب الهي بر ما نازل خواهد شد. چطور مي‌شود قبول كرد كساني كه آنچنان از دولت آقاي روحاني دفاع و حمايت كردند و از عملكرد ۴ ساله آن يك بهشت به تصوير كشيدند، امروز بيايند و بگويند كه آن وضعيت جهنم بود و ما به دليل ملاحظاتي، نتوانستيم اظهارنظر كنيم.»

لازم به يادآوري است اصولگرايان پس از انتخاب حسن روحاني در سال 92 و تا چند سال پس از آن اعلام مي‌كردند راي اصلاح‌طلبان تنها هشت‌صدم درصد (راي عارف) بود و از همين رو در يك اقدام تاكتيكي عارف را وادار به كناره‌گيري و از حسن روحاني حمايت كردند.» كيهان مهم‌ترين رسانه‌اي بود كه اين گزاره را توليد و به‌طور مكرر در مقالات متعدد مورد استفاده قرار مي‌داد. سروري در ادامه نشان مي‌دهد كه علت اين حمله چيزي جز نگراني از انتخابات آينده نيست. او مي‌گويد: «با نزديك شدن به انتخابات آينده، اصلاح‌طلبان قصد دارند به دليل ناكارآمدي دولت، سبد خود را از آن جدا كنند اما من فكر مي‌كنم دير شده و آقايان بسيار دير از خواب بيدار شده‌اند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون