• 1404 سه‌شنبه 27 خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
fhk; whnvhj ایرانول بانک ملی بیمه ملت

30 شماره آخر

  • شماره 4245 -
  • 1397 يکشنبه 11 آذر

پروانه سلحشوري: حجاب از ابتدا به عنوان يك امر سياسي و نه فرهنگي مطرح شد

روز گذشته مناظره‌اي با عنوان «پوشش بانوان ايراني پس از انقلاب» در دانشكده ادبيات دانشگاه شهيد بهشتي برگزار شد. مناظره‌اي كه بين پروانه سلحشوري، عضو كميسيون فرهنگي مجلس و فرشته روح‌افزا، معاونت زنان شوراي عالي انقلاب فرهنگي بود. به گزارش ايسنا، سلحشوري در اين همايش حجاب را از مباحث پرچالش بعد از انقلاب عنوان كرد و گفت: «خصوصا بحث حجاب اجباري از موضوعاتي است كه مطرح مي‌شود. تا قبل از سال ۶۲ حجاب اجباري وجود نداشت اما بعد از آن اين مساله به وجود آمد. اوايل انقلاب اعتراضاتي به حجاب اجباري بود. موضوعاتي از اين دست مطرح شدند.» نماينده مردم تهران در مجلس با بيان اينكه بيشتر مردم ايران هنوز معتقد به حجاب هستند و آن را باور دارند، يادآور شد: «البته دختران و زناني هستند كه باور به حجاب ندارند. سوال اين است آيا ما پس از ۴۰ سال از انقلاب توانسته‌ايم دختران و زنان‌مان را باورمند به حجاب كنيم؟ قطعا نهادهاي سياستگذار و مجري اشتباهاتي داشته‌اند كه نه تنها نتوانسته‌ايم حجاب را براي اقشار جامعه نهادينه كنيم بلكه گاهي آموزه‌هاي ما اثر عكس داشته است.»

سلحشوري معتقد است كه الزاما پوشيدن چادر به معناي حجاب كامل نيست. گاهي برخي با همين پوشش چنان آرايشي دارند كه خود حجاب را زير سوال مي‌برد. بايد بگويم ما نه تنها باعث اعتقاد جوانان‌مان به حجاب نشده‌ايم بلكه باعث گريزان شدن آنها از خيلي از آموزه‌ها شديم.

اين نماينده مجلس در بخش ديگري گفت: «در مورد آينده حجاب نمي‌توانيم، بگوييم معتقدان به حجاب بي‌اعتقاد مي‌شوند. اشكال كار در جاي ديگري است. متاسفانه بعد از انقلاب نه تنها در مورد حجاب بلكه در بسياري از موارد ايدئولوژيك عمل شد. ما فقط روي ظاهر اسلامي كار و رياكاري كرديم. در حالي كه محتوا را رها كرديم و اصل دين را به جوانان آموزش نداديم.»

سلحشوري با اشاره به سابقه تحصيل و زندگي خود در هند ادامه داد: «من ۱۰ سال در هند زندگي كردم. در آنجا چادر و مقنعه چانه‌دار به سر مي‌كردم، اما به نظرم واقعا نياز است نگرش جديدي را حاكم كنيم. اين نحوه پوشش براي خود من آسيب‌زا بود. همين كه من گردنم را عمل كردم و دستم سال‌هاست درد مي‌كند ثمره سال‌ها پوشيدن چادر بود. ما بايد نوع حجابي را تعريف كنيم كه در ابتدا آسيب‌زننده نباشد.» او با تاكيد بر اينكه بايد ادراك مشتركي نسبت به نوع پوشش تعريف شود، گفت: «اين نوع پوشش هم بايد اسلامي باشد و هم در عين حال تمام جوانب را در نظر بگيرد. ما كه ايزوله و بي‌ارتباط با دنيا نيستيم.» اين عضو كميسيون فرهنگي مجلس با بيان اينكه برخي معتقد به حق انتخاب در پوشش هستند، گفت: «اينكه ما در سياستگذاري‌هاي خود به نتيجه برسيم كه حق انتخاب يك پوشش عرفي را تعريف كنيم مساله خيلي مهمي است. ما بايد براي خودمان تعريفي از حجاب داشته باشيم. اگر توانستيم دختر و پسرمان را بدون خصومت و بدون بحث ايدئولوژيك به اسلام و حجاب گرايش دهيم در اين شرايط اصلا نيازي به اجبار نيست.» به گفته سلحشوري، در دين اسلام حجاب مورد تاكيد قرار گرفته و من به عنوان يك زن مسلمان به آن معتقدم و آن را رعايت مي‌كنم. اما سوال اين است آيا براي كسي كه نماز نمي‌خواند يا روزه نمي‌گيرد گشت ارشاد تعيين مي‌شود؟ حقيقت اين است حجاب از ابتدا به عنوان يك امر سياسي و نه فرهنگي مطرح شده است. همين سياسي شدن كار را خراب كرد. او همچنين يادآور شد: «سوال اين است، چرا كشورهاي خاورميانه و خصوصا ايران بيشترين آمار مصرف لوازم آرايش را دارند؟ حتي زنان ايراني ما در خارج از كشور هم به اين نوع آرايش عادت كرده‌اند. ما يكي از مظاهر جامعه اسلامي را حجاب تعريف كرديم ولي نتوانستيم آن را به نسل بعد از خودمان منتقل كنيم. ما شاهد اين هستيم در تركيه با وجود فيلم‌هايي كه فرهنگ منحطي را نشان مي‌دهند زنان با حجاب هر سال افزايش پيدا مي‌كنند و اين تغيير در تركيه بسيار ملموس است، اما ما نتوانسته‌ايم كاري كنيم كه جوان حجاب را با دلش بپذيرد، زيرا ظاهر را ترويج كرده‌ايم. مگر اخلاق دروغ نگفتن، ريا نكردن و ده‌ها صفت ديگر جزو صفات اسلامي نيست؟ پس چرا دروغگويي در كشور ما بيداد مي‌كند؟» اين نماينده مجلس معتقد است كه مهم اين است كه ما براي بهتر شدن و ديندارتر شدن جامعه به فهم مشتركي برسيم. ظاهر ديندار ما لزوما نشان‌دهنده باطن ديندار نيست. نماينده مردم تهران در مجلس با اشاره به بودجه ميلياردي صدا و سيما ادامه داد: «نهادهاي مختلفي در حوزه فرهنگي مسووليت تبليغات را بر عهده دارند. ما بايد بپذيريم سياستگذاري‌هاي گذشته ما موفق نبوده وگرنه تلويزيون به صورت انحصاري تبليغات مي‌كند. الان چند سال است كه شبكه‌هاي مجازي باب شده است. سوال اين است اين دستگاه‌ها با چنين بودجه‌هايي چرا موفق نشده‌اند جوان مسلمان تربيت كنند؟ مثلا حوزه علميه با بودجه ميلياردي چرا در اين زمينه موفق نبوده؟ چرا دستگاه‌هاي تبليغاتي با اين بودجه‌هاي هنگفت در بحث حجاب ناكارآمد بوده‌اند؟»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون