• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4246 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۲ آذر

درخواست اعلام جرم در سومين پرونده فساد عليه نتانياهو و همسرش

بي‌بي بايد برود!

شهاب شهسواري

 

 

پليس رژيم صهيونيستي در نامه‌اي به دادگستري اين رژيم خواهان اعلام جرم در سومين پرونده فساد عليه بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم اسراييل شده است. نتانياهو كه در طول ماه‌هاي گذشته پيوسته براي تحقيقات در مورد دو پرونده فساد ديگر از سوي مقام‌هاي قضايي تحت بازجويي قرار دارد، اكنون با پرونده‌اي جديد مواجه شده است، هر چند كه در واكنش به انتشار اين خبر به رسانه‌ها گفته است از اين موضوع غافلگير نشده و به درز اطلاعات از سوي پليس در مورد پرونده‌هاي ادعايي عادت كرده است. اما رهبران اپوزيسيون دولت نتانياهو، فرصت را براي فشار به دولت نتانياهو بسيار مناسب مي‌بينند و خواهان كناره‌گيري او شده‌اند. رهبران احزاب مخالف خواهان كناره‌گيري فوري نتانياهو و برگزاري انتخابات زودهنگام شده‌اند. انتخابات رژيم در سرزمين‌هاي اشغالي فلسطين براي يك سال ديگر برنامه‌ريزي شده است. كمتر از يك ماه بعد از كناره‌گيري وزير جنگ پيشين كابينه رژيم صهيونيستي، آويگدور ليبرمن اين دومين بحران جدي است كه گرفتار دولت متشنج و در حال سقوط رژيم صهيونيستي مي‌شود. آويگدور ليبرمن با كناره‌گيري و پايان حمايت حزبش، «اسراييل خانه ما» از دولت ائتلافي نتانياهو، عملا اكثريت شكننده اين ائتلاف را به حداقل ممكن رساند، به شكلي كه اكنون ائتلاف حامي نتانياهو تنها 61 كرسي از 120 كرسي كنست اين رژيم را در اختيار خود دارد.

پرونده 4000

تازه‌ترين پرونده عليه بنيامين نتانياهو، پرونده 4000 ناميده مي‌شود؛ پرونده‌اي كه نخست‌وزير اسراييل در آن به ارتشا و سوءاستفاده از قدرت براي منافع شخصي متهم شده است. در حال حاضر از ميان 5 پرونده فساد كه براي نتانياهو و همسرش باز شده است، 2 پرونده در مرحله رسيدگي قضايي قرار دارند و در يك پرونده با عنوان پرونده 3000 براي او قرار منع تعقيب صادر شده است. به گزارش آسوشيتدپرس، پليس اسراييل با ارسال نامه‌اي به دادستان درخواست كرده است كه دادخواست رسمي در سومين پرونده هم عليه نتانياهو صادر شود، چرا كه پليس مدارك كافي براي متهم كردن نتانياهو و همسرش سارا در اين پرونده به دريافت رشوه، كلاهبرداري و سوءاستفاده از قدرت در اختيار دارد. نتانياهو در پرونده‌هاي موسوم به 1000 و 2000 متهم به دريافت هديه‌هايي از جمله «شامپاين و سيگار برگ» به عنوان رشوه از طرف دوستان ميلياردرش و همچنين پيشنهاد تصويب قانون به ازاي دريافت پوشش رسانه‌اي مثبت متهم شده است. پرونده اخير به قراردادهايي مربوط مي‌شود كه نخست‌وزير اسراييل به عنوان وزير ارتباطات با يك كمپاني تحت مديريت يكي از نزديكانش امضا كرده است. نتانياهو تا دو سال پيش در كنار مقام نخست‌وزيري، شخصا وزارت ارتباطات و مخابرات رژيم صهيونيستي را بر عهده داشت و قراردادهاي مذكور در دوران وزارت او امضا شده‌اند. بر اساس اطلاعات منتشر شده پروژه‌هايي كه نتانياهو در اختيار كمپاني «بزق» قرار داده است، مديرعامل اين كمپاني، شائول الوويچ نزديك به 300 ميليون دلار منفعت برده است. الوويچ از دوستان نزديك و متحدان نتانياهو محسوب مي‌شود و مديريت وب‌سايت خبري «والا!» در اسراييل را بر عهده دارد. بر اساس اتهام‌هاي مطرح شده در اين پرونده، الوويچ به ازاي دريافت پروژه‌هاي مخابراتي پوشش خبري ويژه‌اي براي نتانياهو و متحدان سياسي‌اش در وب‌سايت «والا!» در نظر گرفته است.

درخواست مخالفان براي كناره‌گيري

بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي، مانند همه پرونده‌هاي ديگري كه در آن متهم شده است، از اين پرونده هم اعلام برائت كرده است و مي‌گويد كه هيچ اقدام غيرقانوني انجام نداده و اين اتهامات را نوعي توطئه سياسي عليه خود مي‌داند. با اين حال مخالفان او بلافاصله بعد از انتشار خبر درخواست پليس براي اعلام اتهام عليه نتانياهو، در برابر خبرنگاران خواهان استعفاي فوري او و برگزاري انتخابات زودرس شدند. به نوشته اسراييل هيوم، تامار زاندبرگ، رهبر حزب مرتز در كنست اسراييل با اشاره به پرونده جديد عليه نتانياهو گفته است: «اين جدي‌ترين پرونده رشوه‌اي است كه تاكنون عليه او باز شده و ديگر ترديدي در مورد عدم صلاحيت نتانياهو وجود ندارد. نخست‌وزير به جدي‌ترين جرايم در قوانين اسراييل متهم شده است و حتي يك دقيقه ديگر هم نبايد در اين مقام بماند. او به هيچ‌وجه به لحاظ اخلاقي شايستگي كافي براي حفظ اين كرسي را ندارد و بايد همين امروز استعفا دهد و انتخابات زودهنگام برگزار شود.» تزيپي ليوني، رهبر اپوزيسيون در كنست و وزير خارجه پيشين اسراييل نيز خواهان استعفاي نتانياهو شده است. به گزارش رسانه‌هاي اسراييل ليوني تاكيد كرده است: «نتانياهو پيش از اينكه براي نجات خودش تمامي نهادهاي حقوقي مسوول رسيدگي به اتهاماتش را تعطيل كند، بايد از مقام خود بركنار شود. اسراييل به يك رهبر پاك نياز دارد.» يائول حسون، دبير ائتلاف مخالف «اتحاد صهيونيست» هم در حساب كاربري توييتر خود نوشته است: «وقت تو تمام شد! اسراييل بايد انتخابات برگزار كند، نه در ماه نوامبر (آبان سال آينده) يا ماه مه (ارديبهشت ماه)، بلكه همين الان. بنيامين نتانياهو تا گردن در اتهام و بازجويي فرو رفته است و بايد همين امروز استعفا دهد و حتي براي انتخابات بعدي نامزد هم نشود.» ائتلاف حاكم اما همچنان بر حمايت از نتانياهو تاكيد مي‌كند. در بحران قبلي و بعد از كناره‌گيري وزير جنگ، نفتالي بنت، وزير آموزش با وجود رد درخواستش براي دريافت وزارت جنگ، همچنان در دولت باقي ماند. يسرائل كاتس، وزير حمل و نقل رژيم در جلسه ديروز وزراي حزب ليكود به نمايندگي از همه وزراي اين حزب اعلام كرد كه همچنان از نخست‌وزيري نتانياهو حمايت مي‌كند. يوري آريل، وزير كشاورزي در واكنش به درخواست‌ها براي كناره‌گيري نتانياهو گفته است: «اميدوارم كه اين اتهامات بي‌اساس باشد، مطمئنم كه ادامه فعاليت دولت كنوني به نفع اسراييل است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون