• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4246 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۲ آذر

سرگذشت تحليلگري كه از فلسطين دفاع كرد

اخراج از سي‌ان‌ان

ترجمه و تنظيم: بهار سرلك

 

 

چهارشنبه گذشته مارك لامونت هيل، نويسنده و پژوهشگر، 20 دقيقه در سازمان ملل درباره حقوق فلسطيني‌ها، كرانه باختري رود اردن و نوار غزه سخنراني كرد.

او در اين سخنراني از اينكه 70 سال از جابه‌جايي اجباري فلسطيني‌ها گذشته و آنها هنوز خانه‌ به دوش هستند، افسوس خورد.

هيل قوانين اسراييلي را كه به موجب آن فلسطيني‌ها از حقوق كامل شهروندي محروم مي‌شوند، به باد انتقاد گرفت. همچنين به سيستم عدالت كيفري اسراييل از جمله «بازداشت اداري» فلسطيني‌ها بدون محاكمه و ميزان محكوميت
99 درصدي اين مردم، تازيد.

هيل در خلال صحبت‌هايش به اين نكته اشاره كرد كه: «اين فرصت را داريم كه ارجاع‌مان به اتحاد فقط در كلام نباشد و در پي اقدامي سياسي، اقدامي ريشه‌اي، اقدامي محلي، اقدامي بين‌المللي باشيم تا آنچه لازمه عدالت است، به دست بدهد كه آن فلسطيني آزاد از نهر تا بحر است.»

24 ساعت از سخنراني هيل نگذشته بود كه خبرگزاري سي‌ان‌ان او را اخراج كرد. هيل تحليلگر سياسي اين شبكه بود.

سي‌ان‌ان دليلي براي اين اقدامش عنوان نكرد، اما ساعتي پس از سخنراني هيل، «اتحاديه ضدافترا» و مخالفان هيل روي عبارت «از نهر تا بحر» تكيه كردند و آن را به جنبش حماس مربوط و فراخواني براي «پايان بخشيدن به كار رژيم اشغالگر قدس» دانستند.

طولي نكشيد كه سث مندل، يكي از دبيران ارشد مجله هفتگي راست‌گراي «واشنگتن اگزمينر» گفته‌هاي هيل را «دعوت آشكاري براي كشتار يهودي‌ها» و «يهودي‌ستيزي متعصبانه» ناميد. گروه‌هاي طرفدار رژيم اشغالگر قدس حامي ادعاهاي اين راست‌گرا شدند و اين اظهارات را مصادره به مطلوب كردند و بدون ترديد فرصت بركناري مفسر ليبرال شبكه كابلي را از دست ندادند. هيل در در توييترش اين اتهامات را تكذيب كرد: «من مدافع يهودي ستيزي، كشتار يهودي‌ها نيستم. من زندگي‌ام را در مبارزه با اين چيزها سر كرده‌ام.» در همين اوضاع و احوال بود كه مخالفان هيل اخراج او را جشن گرفتند.

سبسشن گوركا، كسي كه سابقا معاون دستيار دونالد ترامپ بود، در توييترش نوشت: «بالاخره اخراج شد.» مشخصا هيل خواستار كشتار يهودي‌ها نبود. اخراج هيل در بهترين حالت، اقدامي عجولانه بود و در بدترين حالت سابقه‌ بزدلي و خطرناكي را براي اين شبكه ثبت كرد. اين اقدام نه فقط براي به ميدان آمدن منتقدان صريح‌اللهجه آزاردهنده است بلكه به اين دليل كه قدمي به سوي قالب‌ريزي تازه تمامي سخناني است كه بي‌رحمي رژيم اشغالگر قدس را يهودي‌استيزي يا فراخواني براي «كشتار يهودي‌ها» نشان مي‌دهد.

در حال حاضر دادخواستي براي بازگرداندن هيل به شبكه سي‌ان‌ان تنظيم شده است.همچنين رشيده طالب، زني كه به تازگي عضو كنگره شده است و به عنوان نخستين زن فلسطيني- امريكايي كنگره شناخته مي‌شود، در توييتي از هيل حمايت كرده است.

او در واكنش به انتشار خبر اخراج هيل از خبرگزاري سي‌ان‌ان نوشته است: «صحبت‌ از سياست‌هاي سركوبگرانه رژيم اشغالگر قدس، دفاع از مورد احترام قرار دادن حقوق فلسطيني‌ها و صحبت درباره برخورداري اسراييلي‌ها و فلسطيني‌ها از صلح و آزادي، يهودي‌استيزي نيست.

سي‌ان‌ان بايد بداند كه ما حق داريم از ناعدالتي صحبت كنيم.»

در اين دادخواست مي‌خوانيم: «سي‌ان‌ان تسليم فشارها شد و به اشتباه مي‌گويد ديدگاه‌هاي لامونت هيل يهودي‌استيزانه‌ است و براساس اين فرضيه غلط او را اخراج كردند.

مديران سي‌ان‌ان بايد بي‌درنگ اين روند را متوقف و از مارك لامونت هيل عذرخواهي و اين مفسر را دوباره استخدام كنند.»

اظهارت هيل در سازمان ملل در روز جهاني همبستگي با مردم فلسطين عنوان شد.

او در بخشي از سخنراني‌اش مي‌گفت: «در اين لحظه بيش از 60 بند قانون رژيم صهيونيستي مانع دسترسي فلسطيني‌ها به حقوق شهروندي‌شان است چراكه آنها يهودي نيستند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون