• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4246 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۲ آذر

شوراي شهر تهران ماموريت شهردار را مشخص كرد

مبارزه با فساد وخودكامگي

حميدرضا خالدي

 

 

شهردار منتخب تهران ديروز با اداي سوگند در صحن علني شورا با حمايت كامل اعضاي شوراي شهر، رسما سكان هدايت شهر را در دست گرفت. اما پيش از جلسه ديروز محسن هاشمي رييس شوراي شهر با اشاره به آغاز به كار رسمي شهردار، گفت: از همه دستگاه‌هاي اجرايي به خصوص سازمان برنامه و بودجه مي‌خواهيم كه حمايت‌هاي لازم را از شهرداري تهران به خصوص در لايحه بودجه ۱۳۹۸ داشته باشند.

وي با بيان اينكه ديروز در جلسه هم‌انديشي اعضاي شورا عنوان كردند كه اولويت شهردار جديد نهايي كردن برنامه سوم توسعه شهرداري است، اظهار كرد: اميدوارم هرچه زودتر شهردار برنامه سوم را به شورا ارايه دهد تا بتوانيم بودجه سال آينده را براساس برنامه سوم تدوين كنيم.

بعد از اين سخنان نوبت به پيروز حناچي رسيد كه براي اداي سوگند پشت تريبون قرار گيرد. سوگندنامه‌اي كه مهم‌ترين بخش آن تاكيد بر مبارزه با «فساد» و «خودكامگي» به عنوان دنباله‌رو اهداف نجفي و افشاني بود. حناچي وعده كرد با انتخاب مديران شايسته و امين و بهره‌مندي از خرد جمعي و اصل مشاركت براي نيل به اهداف و توسعه پايدار شهري شرايط را فراهم ‌كند. شهردار تهران افزود: «در راستاي شفافيت پاسخگويي به افكار عمومي و جريان آزاد اطلاعات و اجراي كامل مصوبات شورا را نصب‌العين قرار مي‌دهم و عدالت در توزيع منابع، رعايت صرفه و صلاح و مبارزه با فساد و خودكامي را سرلوحه كار خود و همكاران
قرار خواهم داد.»

وي پس از قرائت سوگندنامه خود با حضور در جمع خبرنگاران از مهم‌ترين اولويت‌ برنامه‌هاي خود در شهرداري تهران يعني تدوين نهايي برنامه سوم توسعه شهرداري سخن گفت. حناچي با بيان اينكه ايراداتي كه اعضاي شوراي شهر به برنامه سوم توسعه شهرداري داشتند اصلاح شده و برنامه آماده ارسال به شورا است، گفت: «يكي از اولويت‌هاي مهم شهرداران كلانشهرها، موضوع لايحه منابع پايدار است. لازم است با كمك ساير كلانشهرها و نمايندگان مجلس لايحه منابع پايدار به نتيجه برسد تا بسياري از مسائل حل شود.»

 

حق شناس: تاواني كه جريان اصلاح‌طلبي پرداخته است

نطق پيش از دستور محمد جواد حق شناس، رييس كميسيون فرهنگي شوراي اسلامي شهر تهران يكي ديگر از نكات قابل توجه جلسه ديروز بود. او با ذكر اينكه شورا تاكنون سه شهردار انتخاب كرده است، گفت: «مردان بزرگي پا به ميدان گذاشتند و انتخاب شدند. محمد‌علي نجفي يكي از سرمايه‌هاي ارزشمند اين كشور به ميدان آمد و تلاش كرد و از سلامتي و آبرو و تخصص خود مايه گذاشت. زير بار زورگويي‌ها و توقعات نابجا نرفت و مجبور به ترك ميدان شد. محمدعلي افشاني آمد از اعتبار و آبرو و تخصص خود مايه گذاشت. فشارهاي سنگين و بداخلاقي‌هاي بسياري را تحمل كرد اما اصالت اصلاح‌طلبي خود را حفظ كرد و مجبور به رفتن شد. امروز هم پيروز حناچي آمده است تا همه تخصص و اعتبار خود را سرمايه كند. مردان بزرگي نيز آمدند و بنا به مصالحي انتخاب نشدند.»وي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود در تشريح علت انتخاب سه شهردار ظرف مدت 15 ماه گفت: هر بار كه شوراي شهر در شرايط انتخاب شهردار قرار مي‌گيرد مديريت شهري دچار بي ثباتي مي‌شود. اين واقعيت دقيقا هدف استراتژيك كساني است كه مي‌خواهند اين شورا را ناتوان جلوه دهند. وي سپس به نكته‌اي اشاره كرد كه شاه كليد حذف دو شهردار قبلي پايتخت بود: «همه ما به خوبي مي‌دانيم كه حذف محمدعلي نجفي و محمدعلي افشاني از مديريت شهري اتفاقي نبود و هدف بعدي از ميدان به در كردن پيروز حناچي است. آيا همان‌گونه كه مدعيان مي‌گويند اين وضعيت ناشي از ناتواني شوراي شهر است؟ آيا دولت معتدل و نمايندگان اصلاح‌طلب مجلس و شوراي شهر مي‌توانند ساز و كاري موثر براي مقابله با اين تهديد به كار بگيرند؟ امروز مي‌خواهم با حاكميت، مردم، شوراي شهر، اصلاح‌طلبان و با مدعيان ناتوان شوراي شهر شفاف سخن بگويم: «قانون اساسي و مردم دو ستون اصلي نظام جمهوي اسلامي ايران هستند. اين مردم در چارچوب قانون اساسي اعضاي اين شورا را انتخاب كردند.»

حق‌شناس در بخش ديگري از سخنانش گفت: «سرمايه‌هاي اجتماعي در وضعيت مطلوبي نيست و حذف جريان اصلاح‌طلبي آن‌هم به قيمت زير پا گذاشتن همه اصول و ارزش‌هايي كه اين نظام براي آن تشكيل شده است و خون‌هاي فراوان به پاي آن ريخته شده است، به قيمت نابودي اميد مردم، اقدامي عاقلانه و به مصلحت نيست.»

حق‌شناس با بيان اينكه مردم ايران به دفعات به ويژه سه انتخابات متأخر پشتيباني خود را از جريان اصلاحات نشان داده‌اند؛ افزود: «هر‌گاه مردم از اين جريان دلسرد شده‌اند كساني سكان اداره امور را به دست گرفته‌اند كه زندگي را بر مردم سخت كرده و كشور را در معرض مخاطرات جدي قرار داده‌اند.» او بر اين نكته تاكيد كرد كه جريان اصلاح‌طلبي امروز وظيفه سنگيني به عهده دارد و راه نيز هموار نيست: «امروز راهبرد ناتوان‌سازي و به گل نشاندن كشتي شوراي اصلاح‌طلب در دستور كار كساني است كه جز خود را بر نمي‌تابند. همان‌هايي كه تلاش كرده‌اند تا دولت را عقيم و ناتوان نشان دهند درصددند تا شوراي شهر برگزيده مردم را ناتوان و بي‌برنامه نشان دهند.»

حق‌شناس تصريح كرد: «اصلاح‌طلبان به ويژه نمايندگان مردم در مجلس و شوراي شهر تهران از سازو‌كارهاي موجود براي حفظ هماهنگي و هم‌افزايي به درستي بهره ببرند . همراهي بزرگان نظام، نمايندگان مجلس، دولت و اعضاي شوراي شهر و برخي بزرگان اصلاح‌طلب در صدور حكم حناچي جاي سپاس دارد و نقطه آغاز مناسبي براي هماهنگي و همراهي بعدي است.»

رييس كميسيون فرهنگي شوراي اسلامي شهر تهران سپس خطاب به همكارانش در شوراي شهر تهران گفت: «من در پيشگاه خداوند يكتا و مردم شهادت مي‌دهم شما در طول 15 ماه گذشته خواب خوش و آرامش زندگي را از خود و خانواده خود دريغ و همه توان، زمان و ظرفيت خود را براي عمل به تعهد خود در قبال شهر و شهروندان صرف كرده‌ايد. شما بارها انسجام دروني و پايمردي خود را با انتخاب و تلاش‌ها به نمايش گذاشته‌ايد. اگر حريف پرزور است و هر بار توانسته حاصل زحمات شما و حقوق مردم را تضييع كند از ضعف شما نيست اما بايد بپذيريم كه در مقابل حريف پر زور، با برنامه نياز به هماهنگي و همدلي بيشتري داريم. بايد درصد اشتباهات و تك‌روي‌ها را به صفر برسانيم و همچون پيكري واحد عمل كنيم؛ لذا لازم است برنامه‌اي براي انسجام دروني خود داشته باشيم.»

 

سخني با مدعيان رقيب

رييس كميسيون فرهنگي شوراي شهر تهران در بخش ديگري از نطق پيش از دستور خود به موانع پيش روي مديريت شهري كه از سوي رقباي سياسي ايجاد شده هم اشاره كرد: «از آغاز به كار شوراي شهر پنجم مدعيان در تلاشند تا با هر ترفند و به هر قيمت شوراي شهر اصلاح‌طلب را ناتوان جلوه دهند و به گمان خود تجربه شوراي شهر دوره اول را تكرار كنند. اين مدعيان بيش از١٢ سال مديريت امور شهر را با آزادي عمل و اختيار و قدرت مطلق و با پشتيباني همه اركان و نهادهاي مقتدر در اختيار داشته‌اند.» حق‌شناس گفت: «آنها چندان اهميتي براي مردم قائل نبودند اما اراده كرده بودند، با تحول در كالبد و چهره شهر، راي مردم در انتخابات را به دست آورند. با اين هدف از فروش زمين و آسمان و آب و هوا و به تعبير درست با فروش ناموس شهر صدها هزارميليارد تومان پول و درآمد حاصل كردند و با هزينه‌هاي چند برابري اتوبان‌ها و پل‌ها و تونل‌هاي قابل‌توجهي هم ساختند . آنها ده‌ها هزارميليارد تومان نيز قرض و بدهي به ميراث گذاشتند.»

به گفته حق‌شناس پس از ساليان ميراث اين مدعيان براي شهر معضلاتي همچون رونق فساد بي‌امان، به حراج گذاشتن سرمايه اجتماعي شهرداري و نهاد شوراي شهر، گسترش آسيب‌هاي فرهنگي و اجتماعي‌، توسعه بي‌قواره و نامتوازن شهر‌، بحران فرسودگي و تاب آوري شهر و... بوده است. اين عضو شوراي شهر تهران سپس سوالي را مطرح كرد: «حاصل كار اين مدعيان ظرف ١٢سال در جلو چشمان مردم است و حال مي‌گويند شوراي شهر پنجم ناتوان است كه ظرف ١٥ماه اين مشكلات را حل نكرده است. آيا ١٥ ماه را مي‌توان با ١٢ سال مقايسه كرد؟»

حق‌شناس تاكيد كرد: اين شورا اگر به هر دليلي نتواند هيچ كاري انجام دهد حداقل مانع از ادامه شهرفروشي‌ها و گسترش بسياري از معضلات شده است و بايد باور كنيم كه خرد جمعي مردم همه‌چيز را مي‌فهمد و به درستي صاحب تشخيص است.وي گفت: من به عنوان يكي از اعضاي شوراي شهر تهران اعلام مي‌كنم اين شورا به راي اعتماد شما وفادار است و با جان و حيثيت خود امانتدار راي شماست. اگر شرايط كار و فشارها در اين شورا بارها بدتر شود باز هم به عهد و پيمان خود با شما استوار خواهد ماند چرا كه اين شورا به خرد تشخيص شما ايمان دارد.

ديروز همچنين شهردار تهران بعد از اداي سوگند، به همراه تعدادي از مديران و معاونان شهرداري و اعضاي شوراي اسلامي شهر با حضور در مرقد امام خميني (ره) با نثار گل به مرقد امام راحل با آرمان‌هاي ايشان تجديد ميثاق كرد.


محمدجواد حق‌شناس: «مدعيان بيش از١٢ سال مديريت امور شهر را با آزادي عمل و قدرت مطلق و با پشتيباني همه اركان و نهادهاي مقتدر در اختيار داشته‌اند. حاصل كار مدعيان ظرف ١٢سال در جلو چشمان مردم است و حال مي‌گويند شوراي شهر پنجم ناتوان است كه ظرف ١٥ماه اين مشكلات را حل نكرده است. آيا ١٥ ماه را مي‌توان با ١٢ سال مقايسه كرد؟»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون