• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4248 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۴ آذر

تحقيقات درباره دخالت روسيه در انتخابات امريكا وارد مرحله جديد شد

ترامپ نگران ايستگاه پاياني

ميثم سليماني

 

 

تحقيقات در مورد دخالت روسيه در انتخابات رياست‌جمهوري امريكا به ايستگاه پاياني خود نزديك مي‌شود. زماني كه اين تحقيقات به پايان برسد مشخص نيست چند نفر به زندان خواهند رفت و چند نفر ديگر قرباني اين پرونده خواهند شد. با اين حال طبق آن چيزي كه دفتر رابرت مولر بازپرس ويژه اين پرونده اعلام كرده، اين تحقيقات رو به پايان است. البته اين خبر چندان غيرمنتظره نبود. ماه گذشته سي‌ان‌ان در گزارشي اعلام كرده بود بازپرس ويژه در حال تهيه گزارش نهايي خود از تحقيقات روسيه است.

به گزارش اينسايدر، رابرت مولر قصد دارد ظرف چند روز آتي پرونده‌هاي متعددي به دادگاه ارايه دهد كه مي‌تواند اطلاعات مهم و كليدي را در مورد سه بازيگر اصلي اين تحقيقات ارايه دهد. مايكل فلين مشاور پيشن امنيت ملي ترامپ، پل مانافورت رييس سابق كمپين انتخاباتي ترامپ و مايكل كوهن وكيل مدافع سابق ترامپ سه نفري هستند كه به نظر مي‌رسد نقش كليدي در تعيين سرنوشت اين پرونده خواهند داشت. آنچه مشخص شده اين است كه اين سه نفر اتهامات‌شان قطعي شده و هر سه براي فرار از محكوميت‌هاي سنگين قول همكاري با بازپرس ويژه را داده‌اند. پس از آنكه مشخص شد مايكل فلين در اظهارات اوليه خود به اف‌بي‌آي دروغ گفته، وي تغيير موضع داده و تصميم گرفت با تيم مولر همكاري و تمام حقايق را بازگو كند. در ماه آگوست مايكل كوهن به عنوان بخشي از تحقيقات دفتر دادستاني ايالات متحده در منهتن به عنوان مجرم شناخته شد و تاكنون بيش از 70 ساعت مصاحبه داوطلبانه با تيم مولر داشته است كه از جزييات آن اطلاعات چنداني در دست نيست. در هفته پيش نيز مشخص شد كه كوهن در اظهارات خود به كنگره دروغ گفته و اكنون اين انتظار وجود دارد تا او همكاري‌هاي خود را افزايش دهد. پل مانافورت در ماه سپتامبر به فساد و خيانت محكوم شد اما همزمان به برخي سوالات دادستاني در مورد تحقيقات روسيه پاسخ داد. ماه گذشته ميلادي دادستاني مانافورت را متهم به دروغگويي كرد و درنتيجه يك اتهام به تمام اتهام‌هاي او اضافه شد.

دادستان‌ها و بازپرس‌هاي اين پرونده همچنين متوجه شدند كه تيم مانافورت با تيم وكلاي ترامپ در ارتباط بودند تا به نحوي مانع اظهارات و اعتراف‌هاي مانافورت شوند. اين اتهام مي‌تواند بحثي مهم در گزارش نهايي اين پرونده باشد و مساله تباني را مطرح مي‌كند.

تيم مولر قرار است روز جمعه ادعاي خود مبني بر اينكه مانافورت موافقتنامه خود با اين تيم براي همكاري را نقض كرده به دادگاه ارايه دهد. دفتر مولر خبر داده است كه اين پرونده را به شكل كلي در فضاي عمومي و غيرمحرمانه پيش خواهد برد اگرچه ممكن است برخي موارد در آن به دليل حفاظت از تحقيقات مورد بازبيني قرار گيرد يا به شكل محرمانه به دادگاه ارايه شود.

به‌طور معمول بازپرس ويژه جزييات دقيقي درباره موضوعات مربوط به رييس كمپين انتخاباتي ترامپ ارايه داده و ممكن است در اين نامه به مداركي دال بر اينكه تيم وكلاي ترامپ تلاش كرده‌اند روند تحقيقات را گمراه كنند، اشاره شود. افشاي عمومي اين مدارك مي‌تواند ابعاد جديدي از پرونده دخالت روسيه در انتخابات امريكا را روشن كند. تحليلگران امنيتي مركز لاوافر معتقدند، ممكن است در مدارك جديدي كه تيم مولر ارايه مي‌دهد نشانه‌هايي باشد مبني بر اينكه مانافورت پس از توافق همكاري با بازپرس پرونده، وعده‌هايي در ازاي پنهان‌كاري از سوي كاخ سفيد دريافت كرده باشد. به گزارش اينسايدر، وكلاي كوهن طي هفته گذشته نيز يك يادداشت محرمانه‌اي از جانب وي به بازپرسي ارايه دادند كه از تعاملات حساس ميان ترامپ و كوهن در طول سال گذشته و قبل از انتخابات سال 2016 پرده برداشته است.

همچنين در اين ميان مداركي از تماس نزديك و منظم كوهن با وكيل ترامپ و كاركنان كاخ سفيد وجود دارد در حالي كه او به كنگره شهادت دروغ مي‌داده است تا به نحوي روي تلاش‌هاي سازمان ترامپ براي ساخت برج ترامپ در مسكو حين انتخابات سرپوش بگذارد. درنهايت نيز اكنون پس از يك سال مشخص شده است كه كوهن در جلسه استماع كنگره دروغ گفته است.

برنامه كوهن براي بررسي اتهام جديد او روز 12 دسامبر درنظر گرفته شده است و گفته مي‌شود دادستان‌ها قصد دارند پرونده او را روز جمعه به دادگاه ارايه دهند. تحليل لاوافر در اين موضوع نيز حايز اهميت است، چراكه تحليلگران اين موسسه معتقدند كه پرونده مولر به اين موضوع بستگي دارد كه دادگاه تا چه حد بخواهد روي پرونده كوهن حساسيت نشان دهد و وكلاي او چه چهره‌اي را از وي به نمايش بگذارند.

دادگاه محاكمه فلين نيز بناست در روز 18 دسامبر برگزار شود و دادستان‌ها بايد پرونده اتهامي او را به دادگاه تا روز سه‌شنبه ارسال كنند. مشخص نيست تا چه ميزان از اطلاعات اين پرونده منتشر مي‌شود اما به دليل اينكه ماهيت همكاري‌هاي فلين طي يك سال گذشته با رمز و رازهاي فراواني همراه بوده است اين احتمال وجود دارد ارايه هرگونه جزييات از اين پرونده به رسانه‌ها بتواند حواشي زيادي را به همراه داشته باشد، چراكه مشخص نيست چه چيزي در پرونده فلين وجود داشته كه حدود يك سال از آن هيچ چيزي به بيرون درز نكرده است.

گفتني است مدارك تا زمان تنظيم اين گزارش به دادگاه ارايه نشده است. به گزارش سي‌ان‌ان برخي از جزييات اين پرونده قطعا به شكل محرمانه به دادگاه ارايه خواهد شد چراكه هنوز تحقيقات به شكل كامل به پايان نرسيده است. لازم به ذكر است كه فلين ازجمله نخستين نزديكان ترامپ محسوب مي‌شد كه موافقت خود را به صورت رسمي براي همكاري با بازپرس ويژه اعلام كرد. بسياري معتقدند كه او جزييات زيادي از مذاكرات ميان ترامپ و روسيه مي‌داند.

از طرفي ديگر در حال حاضر اين نگراني از سوي تيم مولر وجود دارد كه هر لحظه تغييراتي در تيم تحقيقاتي رخ دهد از همين رو در حال ثبت تك‌تك پرونده‌هاي اين تحقيقات در محافل قضايي هستند كه حتي اگر تحقيقات با چالش مواجه شد پيگيري‌هاي قضايي كماكان ادامه پيدا كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون