• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4248 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۴ آذر

درباره كارگردان

كريستوفر روپينگ، ‌زاده ٢٧ سپتامبر ١٩٨٥ در شهر هانوفر آلمان است. او تئاتر را از دستياري در خانه تئاتر هانوفر شروع كرد تا زماني كه تحصيل خود را در آكادمي تئاتر هامبورگ و بعد از آن در آكادمي هنر زوريخ ادامه داد. در حين تحصيل او اولين اجراي خود را در تئاتر Kampnagel هامبورگ و تئاتر شهر كيل آلمان روي صحنه آورد. روپينگ پس از آن به عنوان هنرمند مستقل در تئاتر شهر هانوفر و هامبورگ شروع به كارگرداني كرد و تعدادي از آثارش به جشنواره‌هاي مهم جهان اعم از جشنواره تئاتر شهرهاي هامبورگ، گيسن و برمن دعوت شد.

از سال ٢٠١١ با تئاتر شهر فرانكفورت قرارداد بست و شروع به همكاري كرد كه از جمله آثارش مي‌توان به اقتباس تئاتري از رمان‌هاي معروف آلفرد كوبين و گتسبي بزرگ ياد كرد. او همزمان به عنوان كارگردان مستقل در تئاتر شهر براونشوايگ، هانوفر، اشتوتگارت، تاليا تئاتر هامبورگ، تئاتر برلين، فولكس تئاتر مونيخ و تياتر شهر ينا به كارگرداني پرداخت. روپينگ با اجراي «گتسبي بزرگ» موفق شد به جشنواره راديكال- يونگ شهر مونيخ راه يابد كه جشنواره‌اي مخصوص كارگردانان جوان است. اجراي بعدي او در شهر فرانكفورت نمايش ويتسك بود كه روزنامه معتبر جنوب آلمان درباره آن اين طور مي‌نويسد: «روپينگ يك پيكره‌بندي قوي و تاثيرگذار از ويتسك ارايه مي‌دهد. جوري كه در مقطعي، اجرا تبديل به تصوير تبعيد از بهشت، معصوميت، كودكي و شاعرانگي مي‌شود و آنجا قتل همان چيزي است كه همانند عشق ظريفانه شروع مي‌شود.»

در فاصله فصل كاري ٢٠١4 - ٢٠١3 روپينگ بار ديگر در تاليا تئاتر هامبورگ نمايش «خداحافظ هامبورگ» و در تئاتر شهر فرانكفورت نمايش «ده فرمان» را كارگرداني كرد. همچنين در اشتوتگارت نمايش «جشن» و در هانوفر نمايش «ايوب» را روي صحنه برد. در سال‌هاي ٢٠١٤ و ٢٠١٥ او در تئاتر ملي برلين و براي اولين‌بار در خانه تئاتر زوريخ، نمايش‌هايي را روي صحنه برد. در همين مدت او موفق شد با نمايش «جشن» براي اولين‌بار به گردهمايي تئاتر برلين راه يابد و در همه‌پرسي مجله «تئاتر امروز» به عنوان بهترين كارگردان جوان سال انتخاب شود. از ابتداي فصل كاري ٢٠١6- ٢٠١5 روپينگ به عنوان كارگردان به استخدام رسمي تئاتر كامر اِشپيله مونيخ در ‌آمد و بلافاصله در سال‌هاي ٢٠١٧ و ٢٠١٨ نمايش‌هايي را در تاليا تئاتر هامبورگ و تئاتر ملي برلين كارگرداني كرد. اين هنرمند مستعد در سال ٢٠١٨ نيز براي دومين بار به گردهمايي تئاتر و اين‌بار با نمايش «صداي طبل در شب» نوشته برتولت برشت (كه در حال حاضر در كامر اِشپيله مونيخ به صحنه است) دعوت شد. او ابراز علاقه كرده است كه با اجراي نمايش «صداي طبل در شب» براي دومين بار به ايران سفر كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون