• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4253 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۰ آذر

روحاني در ديدار با وزير و مديران وزارت راه:

كاش اسلام را مي‌فهميديد، بعد مي‌گفتيد با FATF از دست مي‌رود

رييس‌جمهوري دومين بار در سال جاري است كه از پاستور راهي يك وزارتخانه مي‌شود و در جمع مديران آن سخنراني مي‌كند. حسن روحاني ديروز راهي خيابان آرژانتين شد تا با حضور محمد اسلامي، وزير راه و شهرسازي با مديران اين وزارتخانه ديدار و گفت‌وگو داشته‌ باشد. پيش از اين در آبان امسال حسن روحاني با معاونان و مديران وزارت امور اقتصادي و دارايي ديدار كرد.

همزمان با اين ديدار حسام‌الدين آشنا، مشاور رييس‌جمهوري با انتشار عكسي در صفحه توييتر خود نوشت: «رييس‌جمهور سراغ وزارت راه و شهرسازي رفته است. وزير و معاونان با توفاني آرام ولي قدرتمند از سوالات سياستگذارانه مواجه شده‌اند. او امروز به نمايندگي از ملت دولتش را استيضاح كرد.»

رييس‌جمهوري در آغاز سخن و پس از شنيدن گزارش‌هاي مديران اين وزارتخانه، اين گزارش‌ها را اميدوارانه خواند و گفت: «از اواسط دولت يازدهم به اين نتيجه‌ رسيديم كه برخي وزارتخانه‌ها از جمله وزارت راه و شهرسازي و صنعت، معدن و تجارت بايد به دو وزارتخانه تبديل شوند كه لايحه آن را به مجلس شوراي اسلامي داديم. ما به دنبال جداسازي مسكن و شهرسازي از راه و حمل و نقل و بازرگاني از صنعت و معدن بوديم.»

روحاني ادامه‌ داد: «الان هم اين كار را ضروري مي‌دانم، اما به هر دليلي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي همراهي نكردند. به نفع كشور بود كه در شرايط تحريم اين وزارتخانه‌ها تفكيك شوند. ما در شرايط تحريم به يك وزارتخانه بازرگاني نيازمند هستيم، اما صنعت، معدن و تجارت هم در اين وزارتخانه وجود دارد و كار پيش نمي‌رود.»

روحاني در بخش ديگري از سخنان خود به تحريم‌هايي كه در مقوله حمل‌ونقل به وجود آمده اشاره و تاكيد كرد: در اين زمينه بايد كار ويژه‌اي صورت بگيرد كه بار سنگين آن بر دوش وزير راه و صنعت است كه هر دو تازه نفس هستند.

او در ادامه به اقدامات مثبت 5 ساله گذشته وزارتخانه راه و شهرسازي اشاره كرد، در حالي كه بعد از رفتن آخوندي از دولت بسياري صحبت از اختلافات جدي اين دو ميان آوردند كه البته متن استعفا نيز بيانگر همين موضوع بود.

روحاني همچنين با تاكيد بر مسير اتصالات كشور با كشورهاي همجوار در شرايط تحريم و همچنين حادثه تروريستي بندر چابهار گفت: «بنادرمان نيز از اهميت ويژه‌اي برخوردار هستند، به ويژه‌ چابهار كه ما را با آفريقا، آسياي مركزي، قفقاز و روسيه و اروپا متصل مي‌كند و اين بندر مي‌تواند بخش بزرگي از بار و حمل و نقل را انجام دهد.»

 

سرمايه‌گذاري خارجي بيايد، اشكال دارد اما مربي فوتبال خارجي مشكلي ندارد؟

بخش ديگري از سخنان روحاني به توسعه فرودگاهي اختصاص داشت كه در اين بخش هم از اقدامات 5 سال گذشته ياد و بيان كرد: «زماني يك فردي گفت‌ فرودگاه امام خميني(ره) را طي دو سال ساخته و راه‌اندازي مي‌كند آن هم با سرمايه‌هاي خودش مي‌خواست از اين فرودگاه به مدت 10 ــ 15 سال استفاده كند. يك وزيري در آن زمان گفت‌ اجازه نمي‌دهيم، سوال كرديم چرا، گفت‌ سالن‌هاي ترانزيتي كه قرار است، ايجاد شود بايد تعهد كنند مسافر خارجي كه از هواپيما پياده مي‌شود حتما روسري بر سر داشته باشد، هر چه كه گفته شد اين موضوع را حل مي‌كنيم، زير بار نرفت و گفت كه اين چيزي نيست، ما خودمان فرودگاه امام خميني(ره) را درست مي‌كنيم.»

او همچنين با كنايه به مخالفان سرمايه‌گذاري خارجي كه در 6 سال گذشته فشار زيادي آوردند، اشاره كرد: «در آن زمان مشكلاتي داشتيم و هنوز هم مشكلاتي داريم، سرمايه‌گذار خارجي بيايد اشكال دارد، اما مربي فوتبال بيايد مشكلي ندارد؟ اگر يك مربي خارجي فوتبال تيم‌ ‌ملي ما را اداره كرده است و ارتقا مي‌دهد چطور است كه يك دانشمند و سرمايه‌گذار خارجي وارد كشور شود، حرام است؟ شايد 20 سال پيش اين فرودگاه امام خميني(ره) را ساخته بودند، اما ما هنوز در خم يك كوچه هستيم. اين اشكال كار ماست. فرصت‌ها را مي‌سوزانيم و هدر مي‌دهيم.» روحاني در ادامه به همكاري با بانك‌هاي خارجي اشاره كرد و به ماجراي جنجالي FATF پرداخت. او گفت: ‌«اكنون مي‌خواهيم با بانك‌هاي خارجي كار كنيم. بدون كار كردن با بانك‌هاي خارجي اقتصاد ما حل مي‌شود، اما با 20 درصد گران‌تر؛ يعني شما جنس را وارد مي‌كنيد از اين صرافي به آن صرافي، نهايتا 20 درصد گران‌تر به دست مصرف‌كننده مي‌رسد. اگر مي‌گوييد FATF باشد يا نباشد، يك نفر نمي‌آيد بگويد اگر باشد 20 درصد ارزان‌تر كارها انجام مي‌شود و اگر نباشد 20 درصد گران‌تر. آن كسي كه شعار مي‌دهد بيايد هزينه‌اش را پرداخت كند. نمي‌شود كه يك نفر در كشور شعار دهد و آثار شعارش را براي مردم ترجمه نكند.» او افزود: ‌«مي‌گويند برجام باشد يا نباشد. ترجمه كنيد يعني چه؟ برجام باشد يعني چه؟ برجام نباشد يعني چه؟ بگوييد بودن چقدر سود دارد و نبودن آن چقدر ضرر؟ از مردم سوال كنيد. از مردم سوال كنيد كه شما مي‌خواهيد زندگي كنيد آيا آن را ارزان مي‌خواهيد يا گران؛ مگر مي‌شود در دنياي امروز با بانك‌هاي خارجي كار نكنيم؟»

روحاني بيان كرد: «يك نفر از يك گوشه‌اي كه نمي‌دانيم، كجاست مردم را تحريك مي‌كند كه اگر FATF امضا شود يا با گروه اقدام مالي كار كنيم، اسلام از دست مي‌رود. ‌اي كاش اسلام را مي‌فهميد، بعد مي‌گفت اسلام از دست مي‌رود. حكومت و اداره كشور براي مردم است. هزينه‌ها را به مردم بگوييد. اگر اين كار را نكنيم مردم چقدر از جيب بايد دهند؟»

البته حرف‌هاي روحاني از سوي منتقدان بي‌پاسخ نماند. رسانه‌هاي آنها بلافاصله در گفت‌وگوهايي از اين اظهارات روحاني گلايه كردند. محسن كوهكن، نماينده لنجان به مهر گفت: «اگر قرار است هزينه مخالفت با موارد مذكور پرداخت شود، آيا كساني هم كه طبق قانون اساسي مسووليت اداري و مالي كشور را بر عهده دارند، حاضر هستند خسارت‌هاي عهدشكني امريكا و اجرا نشدن برجام را پرداخت كنند؟ بايد خدمت رييس‌جمهور عرض كنم كه از آسمان به زمين مي‌بارد نه از زمين به آسمان، روحاني بايد در دور دوم رياست‌جمهوري خود دقت بيشتري كند و به نوعي سخن بگويد كه هزينه‌هاي اداره كشور را بالا نبرد.» او همچنين ضمن انتقاد از روحاني بيان كرد: «برخلاف ادعاي روحاني هيچ يك از نمايندگان و منتقدان نگفته‌اند اگر FATF را امضا كنيد، اسلام به خطر مي‌افتد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون