• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4253 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۰ آذر

صداي مخالف

آقاي ظريف از فرانسه ياد بگيريد

رسانه‌هاي اصولگرا موضوع برخورد دولت فرانسه با معترضان را به طور ويژه بازتاب دادند. كيهان از «شورش جمهوريت عليه ‌اشرافيت در فرانسه» ياد كرد و معتقد بود كه «ليبرال‌هاي وطني» به اين خاطر «عزا گرفته‌اند.» وب‌سايت مشرق نيز در گزارشي ضمن بررسي مواضع فرانسه در سال گذشته در قبال ايران از ظريف مي‌خواهد تا از فرانسه ياد بگيرد. مشرق مي‌نويسد: فرانسه همزمان با آشوب‌هاي داخلي، سياست خصمانه عليه تهران را دنبال كرده و همچنان به تعهد خود به امريكا مبني بر فشار بر ايران در حوزه موشكي و منطقه‌اي پايبند است. اما متاسفانه وزارت خارجه و مجموعه دولت به اين اقدامات گستاخانه فرانسه هيچ واكنش درخوري نشان نداده و همچنان رويكرد انفعالي را در مواجهه با كشورهاي اروپايي در پيش گرفته است. دولت نه پاسخ شايسته‌اي به گستاخي موشكي فرانسه داد و نه واكنش قابل قبولي درخصوص آشوب‌هاي فرانسه داشت.»

نويسنده در ادامه با اشاره به اينكه «در هفته‌هاي اخير روحاني و ظريف هيچ واكنشي به آشوب‌ها در فرانسه و اقدامات ضد‌مردمي دولت ماكرون نشان ندادند»، معتقد است: «متاسفانه رفتار دولت با كشورهاي اروپايي همواره در موضع ضعف و در مقام متهم و پاسخگوست و به هيچ عنوان از فرصت‌هاي موجود در جهت منافع ملي و عزت مردم ايران بهره‌برداري نمي‌كند.» مشرق با بيان اينكه «فرانسه با وجود اين كارنامه ننگين و جناياتي كه عليه مردم كشورمان مرتكب شده، همزمان با سركوب مردم كشورش، در جايگاه شاكي نشسته و به ايران درخصوص توان موشكي و قدرت منطقه‌اي گستاخي مي‌كند»، خطاب به ظريف مي‌گويد: «آقاي ظريف! جسارتا سياست خارجي را از فرانسه ياد بگيريد.»

غيبت دولت در روز دانشجو

روزنامه فرهيختگان با نگاهي به برگزاري مراسم‌هاي روز دانشجو دولت و گفتمان حاميان دولت را در اين روز براي پاسخگويي به مطالبات دانشجويي از غايبان روز دانشجو دانسته و مي‌نويسد: «حدود 45درصد برنامه‌ها با حضور چهره‌هاي سياسي، اجتماعي و فرهنگي در دانشگاه‌هاي مختلف برگزار شد. 37‌درصد اين چهره‌ها نزديك به اصولگرايان و 46درصد آنان نزديك به جريان اصلاح‌طلبان بوده، اما در يك ارزيابي تنها 8درصد اين افراد از چهره‌هاي شاخص اطلاح‌طلب (صادق زيباكلام، محمود صادقي، علي مطهري و غلامحسين كرباسچي) بوده و در عوض 18درصد از چهره‌هاي شاخص اصولگرايي (سعيد جليلي، باقر قاليباف، ابراهيم رييسي، ضرغامي، زاكاني و...) در دانشگاه حاضر شده‌اند. همچنين كمتر از 2درصد افراد نزديك به دولت در برنامه‌هاي دانشگاه‌ها حضور يافته‌اند. درواقع اگر حساب مراسم روز دانشجو با حضور رييس‌جمهور در دانشگاه علوم پزشكي سمنان را كه شكلي نمادين دارد از برنامه‌هاي روز دانشجو جدا كنيم، مسوولان دولتي بزرگ‌ترين غايبان روز دانشجو بودند.»

كيهان: دولت از ما عذرخواهي كند

روزنامه كيهان در ستون ويژه‌هاي خود به مصاحبه لعيا جنيدي معاون حقوقي دولت پرداخته كه به لوايح چهارگانه اشاره كرده و گفته بود كه «فساد اصلي ناشي از ساختار دولت است.» كيهان در اين باره خواهان عذرخواهي دولت از منتقدان شده و مي‌نويسد: «بخشي از اظهارات خانم جنيدي خبر و بخشي آرزو و تحليل است. اگر خبر ايشان درست باشد كه «فساد اصلاح اقتصادي ناشي از ساختار دولت است»، نمي‌توان از اين خبر درست، نتيجه گرفت كه بايد درباره FATF و CFT از اين قبيل به دشمناني كه خود ركورددار پولشويي و فساد و جرايم مالي سازمان‌يافته هستند، تعهدات يك‌طرفه بدهيم و ديكته‌هاي آنها را به اجرا بگذاريم. چاره كار اين است كه دولت پس از 5 سال، يك عذرخواهي رسمي از مردم و صاحب‌نظران و نظام بكند و به جاي پنهانكاري و محرمانه كردن رويكرد خود به‌ويژه در قراردادها و تعهدات خارجي و دادن رانت و انحصار به برخي دستگاه‌هاي وابسته، به شفافيت و مكانيسم شفافيت‌ساز در حوزه معاملات، ماليات، قراردادها، سوخت و... تن دهد و ضمنا مديران متخلف و بسترساز فساد را براي محاكمه به دستگاه قضايي بسپارد؛ نه اينكه با قبيله‌گرايي، مانع از رسيدگي قضايي شود.»

اصولگرايان عليه مهناز افشار

روز دوشنبه دو روزنامه اصولگرا به مهناز افشار و مساله احضارش به دادگاه پرداخته بودند. اگرچه او در توئيتي اين موضوع را تكذيب كرد. اما روزنامه جوان و سرمقاله روزنامه وطن امروز موضوعاتي را پيرامون او مطرح كردند. جوان خبر از احضار او به دادگاه داد. وطن امروز نيز به قلم صدري‌نيا بخش اعظمي از صفحه اصلي خود را به مهناز افشار اختصاص داد. موضوع به تجويز يك دارو براي معتادان بازمي‌گشت كه چندي قبل اين هنرپيشه استفاده از آن را در صفحه خود تبليغ كرده بود. وطن امروز با بررسي مواردي كه سلبريتي‌ها در موضوعات مختلف به آن ورود كرده بودند، مي‌نويسد: «ظاهرا سلبريتي‌ها دنياي واقعي را با بازي در فيلم‌هاي‌شان اشتباه گرفته‌اند؛ فكر مي‌كنند مي‌توانند يك روز نقش دكتر را بازي كنند، يك روز نقش سياستمدار، روزي نقش روحاني و مرجع تقليد و روزي نقش اقتصاددان و نظريه‌پرداز فرهنگي و خبرنگار شبكه خبر و... را. فكر مي‌كنند مي‌توانند امروز اين نقش را بازي كنند و فردا نقشي ديگر را. فكر مي‌كنند دنياي واقعي هم مثل فيلم است، اگر اشتباه كردند كات مي‌دهند و آن صحنه را مجدد بازي مي‌كنند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون