• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4253 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۰ آذر

عدد و رقم

۷.۷ درصد

كاهش قاچاق در كالاهاي سلامت‌محور

معاون ستاد پيشگيري مبارزه با قاچاق كالا و ارز، از كاهش ۷.۷ درصدي قاچاق در حوزه كالاهاي سلامت‌محور خبر داد.

عبدالله هندياني در همايش «پيشگيري و مقابله قاچاق و تقلب كالاهاي سلامت‌محور» با بيان اينكه ميزان قاچاق و تقلب در حوزه كالاهاي سلامت‌محور در ايران، سالانه بيش از سه ميليارد دلار است، اظهار كرد: اين ميزان ۲۵ درصد از اقتصاد پنهان را به خود اختصاص مي‌دهد.

وي گفت: ميزان قاچاق در فرآورده‌هاي آرايشي، بهداشتي ۶۰ درصد است كه معادل ۱.۶ ميليارد دلار است. همچنين ميزان قاچاق در فرآورده‌هاي غذايي ۱۸ درصد، در حوزه ملزومات و تجهيزات پزشكي 6 درصد و در حوزه دارو 2درصد است.

معاون ستاد پيشگيري مبارزه با قاچاق كالا و ارز ادامه داد: مقايسه دو سال اخير نشان مي‌دهد كه ميزان قاچاق در فرآورده‌هاي آرايشي و بهداشتي، رشد 5 درصدي داشته و به اين ترتيب رتبه دوم را در حوزه قاچاق فرآورده‌هاي آرايشي و بهداشتي در خاورميانه داريم. البته ميزان رشد قاچاق در ساير موارد كالاهاي سلامت‌محور منفي بوده است.

هندياني تاكيد كرد: به‌طور كلي در حوزه قاچاق كالاهاي سلامت‌محور، ۷.۷ درصد كاهش داشته‌ايم.

وي همچنين گفت: در حوزه پايش فضاي مجازي هر آنچه سازمان غذا و دارو اعلام كرده، پيگيري كرده‌ايم و تعداد قابل ملاحظه‌اي از سايت‌هاي اعلامي را بسته‌ايم، بنابراين وقتي فروشگاه‌هاي غيرمجاز مجازي ايجاد مي‌شود، به محض اينكه سازمان غذا و دارو به ستاد اعلام كند آن را پيگيري مي‌كنيم.

معاون ستاد پيشگيري مبارزه با قاچاق كالا و ارز همچنين اظهار كرد: در هفت ماهه امسال ۱۳۹۷، ۳۰۹ درصد افزايش قاچاق ورودي داشته‌ايم كه نشان‌دهنده افزايش كشفيات است.

 

18 هزار

شغل ثبت شده در سامانه رصد

مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي گلستان گفت: در سال 97 با ثبت 18 هزار و 64 نفر شغل در سامانه رصد توسط دستگاه‌هاي اجرايي، 60 درصد تعهد 30 هزار نفري اشتغال استان محقق شده است.

به گزارش اداره ‌كل تعاون و كار گلستان، «سعيد مازندراني» در جلسه شوراي هماهنگي دستگاه‌هاي مرتبط با وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي استان افزود: از اين ميزان گرگان با 3300 شغل و گنبد با 2200 شغل بيشترين تعداد اشتغال ايجاد شده را ثبت كردند و شهرستان‌هاي راميان و گميشان با 98 و 92 درصد بيشترين ميزان درصد تحقق را به ثبت رساندند.

وي به عملكرد استان از محل اعتبارات اشتغال روستايي و عشايري اشاره و تصريح كرد: مرحله نخست اعتبارات ابلاغي به استان 162 ميليارد تومان بود كه با پرداخت 217 ميليارد تومان تسهيلات به 3109 طرح، تحقق 134 درصدي اين اعتبارات را شاهد بوديم.

مازندراني خاطرنشان كرد: در اين ميان، بانك كشاورزي 102 ميليارد، بانك توسعه تعاون 44 ميليارد، پست بانك 37 ميليارد و صندوق كارآفريني اميد 34 ميليارد تومان از اعتبارات روستايي را به متقاضيان پرداخت كردند.

دبير كارگروه اشتغال استان تصريح كرد: سهم طرح‌هاي ايجادي از اين تسهيلات 52 درصد، طرح‌هاي توسعه‌اي 40 درصد و سرمايه در گردش 8 درصد بود و از محل اين طرح‌ها 4700 شغل ايجاد شده است.

وي در خصوص اعتبارات اشتغال فراگير گفت: تاكنون 52 ميليارد تومان به 104 طرح پرداخت شد كه 523 شغل از محل اين تسهيلات ايجاد شده است.

مازندراني گفت: از محل اعتبارات مشاغل خانگي در سال گذشته 192 ميليارد ريال پرداخت شد و امسال اين اعتبارات 278 ميليارد ريال است كه در حال پرداخت است.

مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي گلستان تصريح كرد: دغدغه اصلي در استان موضوع اشتغال است و تلاش همه دستگاه‌هاي اجرايي در استان سبب شد تا نرخ بيكاري از 11.6 درصد در تابستان 96 به 8.9 درصد در تابستان امسال كاهش پيدا كند.

 

20برابر

ارزش توليد چابهار

مديرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با بيان اينكه تا يك ماه ديگر هندي‌ها در بندر شهيد بهشتي شروع به كار مي‌كنند، گفت: ارزش توليدات در اين منطقه در چهار سال گذشته به 20برابر رسيده است و اقدامات تروريستي نمي‌توانند مانع از توسعه منطقه آزاد چابهار شوند.

عبدالرحيم كردي مديرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در نشست خبري با اشاره به نقش چابهار در اقتصاد منطقه و دليل معافيت از تحريم‌ها اظهار داشت: اين موضوع به فضاي اقتصادي حاكم در منطقه برمي‌گردد و در حال حاضر فضاي اقتصادي دنيا به سمتي رفته كه ارزش نهاده‌هاي توليد در قيمت تمام شده تغيير كرده و حمل و نقل به عنوان يك عامل مهم در تعيين قيمت تمام شده توليد مطرح است.

وي ادامه داد: امروز حمل و نقل مورد توجه ويژه بنگاه‌هاي اقتصادي براي دسترسي به بازارها محسوب مي‌شود و ماموريت چابهار هم به دليل موقعيت استراتژيكي كه دارد، ترانزيت است. مديرعامل منطقه آزاد چابهار با بيان اينكه هيچ مولفه‌اي نمي‌تواند جاي اثرگذاري حمل و نقل در قيمت‌گذاري‌ها را بگيرد، گفت: در حال حاضر در حاشيه خليج‌فارس و درياي خزر سه مسير مهم و استراتژيك به بازارهاي مهم با جمعيت قابل توجه وجود دارد كه منطقه و بازار اول آسياي ميانه، شرق اروپا و روسيه است. آفريقا و جنوب كشورهاي اتحاديه عرب به عنوان بازار دوم و شرق آسيا به عنوان بازار و منطقه سوم استراتژيك محسوب مي‌شود. وي افزود: تمام توليدكنندگان به دنبال دسترسي به اين سه نقطه در نقشه هستند، چرا كه جمعيت مصرف‌كننده قابل توجهي در اين نقاط متمركز شده است. بنابراين ايران به ويژه مسير چابهار مي‌تواند در كوتاه شدن مسير حمل و نقل و در نهايت ارزان شدن قيمت نهايي توليد بسيار موثر باشد.


سید علیرضا موسوی مجد:
خیلی از شرکت‌ها عرضه مناسبی دارند و کالا به میزان لازم وجود دارد

سید علیرضا موسوی مجد، رییس هیئت مدیره انجمن صوتی و تصویری کشور با اشاره به اینکه کالاها را بر مبنای ارز بازار آزاد خریداری نمی‌کردیم، گفت: اکنون فضایی که در جامعه وجود دارد ممکن است باعث سوءبرداشت شود. وی ادامه داد: ارزی که برای واردات لوازم خانگی گرفته شده، با ارز هشت هزار و 900 یا 9 هزار تومان سامانه نیما بوده و این قیمت به معنای اختلاف دو هزار تومانی با بازار آزاد است، بنابراین هرگاه قیمت دلار در سامانه نیما به زیر هشت هزار تومان رسید، می‌توان درباره تأثیر کاهش نرخ ارز بر قیمت لوازم خانگی صحبت کرد. مدیرعامل سام الکترونیک (سامسونگ) با بیان اینکه اگر افزایش قیمتی در لوازم خانگی وجود داشته، بر مبنای ارزی است که تولیدکنندگان از شبکه بانکی دریافت کرده‌اند، افزود: این در حالی است که اکنون قیمت ارز در بازار آزاد کاهش پیدا کرده و این نمی‌تواند برای قیمت‌گذاری لوازم خانگی ملاک عمل باشد. رییس هیئت‌مدیره انجمن صوتی و تصویری کشور تأکید کرد: در حال حاضر تقاضا، کنترل شده و عرضه مناسبی نیز در بازار وجود دارد. از همین رو، بازار لوازم خانگی به ثبات رسیده است. وی گفت: از آنجا که تقاضا بر اساس قدرت خرید مردم تعریف می‌شود، ممکن است در جایی که قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده، با کاهش مواجه شویم. به گفته موسوی مجد، اکنون تا آخر سال مشکلی در تأمین نیاز بازار نیست و خیلی از شرکت‌ها عرضه مناسبی دارند و کالا نیز به میزان لازم وجود دارد. همچنین ثبت سفارش با روند منطقی انجام می‌شود و فعلاً مشکل خاصی وجود ندارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون