• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4256 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۲۴ آذر

نامه محمود صادقي به كدخدايي

چندي پيش سخنگوي هيات نظارت بر رفتار نمايندگان اعلام كرد شوراي نگهبان از محمود صادقي به دليل ادعاهاي مطرح شده مبني بر اينكه در برخي از پرونده‌هاي شوراي نگهبان اعمال‌نظر صورت مي‌گيرد، به قوه قضاييه شكايت كرده است. بعد از انتشار اين خبر عباسعلي كدخدايي سخنگوي شوراي نگهبان در يادداشتي درباره اين شكايت شوراي نگهبان نوشت: آقاي صادقي نماينده هستند و حقوقدان. اصل اول در اين‌گونه امور حسن‌نيت است. او در ادامه مي‌نويسد، از آنجايي كه آقاي صادقي براي ادعاهايش ادله‌اي ارايه نكرد شوراي نگهبان از اين نماينده به قوه قضاييه شكايت كرد.

البته آنچه كدخدايي خطاب به محمود صادقي نوشته بود از سوي اين نماينده مردم تهران بي‌جواب نماند و حالا صادقي دست به قلم شده است و در نامه‌اي اين‌چنين به او پاسخ مي‌گويد:

يادداشت جنابعالي، با عنوان «ترديد در حسن‌نيت يك ادعا!»، را در رسانه‌ها ديدم. ابتدا لازم است از حضور رسانه‌اي و تلاشي كه مصروف پاسخگويي به افكار عمومي مي‌كنيد، تقدير كنم.

همان‌طور كه در يادداشت‌تان متذكر شده‌ايد اينجانب پيش از انتخاب شما به عنوان عضو حقوقدان شوراي نگهبان در ملاقاتي كه براي آشنايي با ديدگاه‌هاي‌تان درباره جايگاه حقوقدانان شوراي نگهبان و ميزان توجه و نوع نگاه‌تان به اصول قانون اساسي به ويژه به حقوق اساسي ملت، در جلسه هيات رييسه فراكسيون اميد داشتيم، شنيده‌هاي خود درباره سوءاستفاده بعضي از مرتبطين با شوراي نگهبان در فرآيند تاييد صلاحيت نامزدهاي نمايندگي مجلس شوراي اسلامي را با شما درميان گذاشتم. يادم هست كه شما بلافاصله اظهار داشتيد سازمان اطلاعات سپاه همچنين ادعايي را مطرح كرده ولي مستندي ارايه نكرده و پرسيديد آيا شما مستنداتي در اين زمينه داريد؟ عرض كردم از افراد زيادي شنيده‌ام كه در جريان انتخابات دوره اخير و بعضي از ادوار گذشته اشخاصي با ادعاي ارتباط با شوراي نگهبان در قبال وعده تاييد صلاحيت مبالغ كلاني را از ايشان مطالبه كرده‌اند. شايد اين افراد به خاطر ترس از عواقب احتمالي جرات ابراز آن را نداشته نباشند، اما اگر به آنها تامين داده شود، ممكن است حاضر به اداي شهادت يا ارايه اطلاعات خود بشوند. بنده از حضرتعالي خواستم خودتان در اين زمينه تحقيق كنيد و آمادگي خود را براي ارايه اطلاعاتم اعلام كردم. گفت‌وگوي ما در اين زمينه به همين مقدار تمام شد و پس از آن هم با اينكه گاه با يكديگر درباره بعضي از مباحث تماس و ديدار داشتيم پيگيري از جانب شما صورت نگرفت.

اينجانب بارها، ازجمله در مذاكرات جلسه علني مجلس شوراي اسلامي، اظهار داشته‌ام كه به عنوان يك دانش‌آموخته حقوق و آشنا با مباني نظري قانون اساسي، ترديدي در ضرورت نظارت شوراي نگهبان بر انتخابات ندارم، بلكه همان‌طور كه مدنظر واضعان قانون اساسي بوده، نظارت شوراي نگهبان را براي تضمين سلامت انتخابات و صيانت از آراي مردم ضروري مي‌دانم. اما، همان‌طور كه در قوانين مختلف انتخاباتي مقرر شده و در سياست‌هاي كلي انتخابات ابلاغي مقام معظم رهبري مورد تاكيد قرار گرفته حفظ استقلال و بي‌طرفي كامل شوراي نگهبان و اعضاي هيات‌هاي نظارت بر انتخابات را شرطي ضروري و لايتخلف براي ايفاي چنين نقشي مي‌دانم.

سخنگوي فرهيخته شوراي نگهبان! انتظار مي‌رفت به جاي اينكه بي‌عنايت به اصل هشتاد و ششم قانون اساسي عليه يك نماينده مجلس كه براي ايفاي وظايف نمايندگي و عمل به سوگند خود اظهارنظر كرده، شكايت كيفري كنيد، از او دعوت مي‌كرديد مستنداتش را ارايه كند. البته اگر تفسير شوراي نگهبان از اصل هفتادوششم قانون اساسي راه را براي تحقيق و تفحص درباره عملكرد شورا نبسته بود، نمايندگان مجلس مي‌توانستند رأسا عملكرد شوراي نگهبان و هيات‌هاي نظارت بر انتخابات را مورد تحقيق قرار دهند. مع‌الوصف اكنون با اغتنام از فرصتي كه شورا با طرح شكايت از اينجانب براي بررسي اين موضوع فراهم ساخته و باتوجه به لحن مثبت و سازنده شما كه از آمادگي شوراي نگهبان براي شنيدن انتقادات و دريافت گزارشات پيرامون عملكرد خود خبر داده‌ايد، از عموم هموطنان گرامي درخواست مي‌كنم هركس درباره موضوع مورد بحث اطلاعي دارد آن را به دفتر اينجانب به نشاني مجلس شوراي اسلامي بفرستد.

 

پيشنهاد همكاري صادقي به كدخدايي

صادقي در بخش دوم نامه‌اش مي‌نويسد: جناب آقاي كدخدايي عزيز! بياييد همان‌طوركه هنگام راي‌گيري از نمايندگان وعده داديد، براي صيانت از حقوق اساسي مردم، مخصوصا حقوق انتخاباتي آنان اقدامات موثري انجام دهيد. بياييد با همكاري هم و در فضايي آكنده از حسن‌تفاهم براي تقويت اعتماد عمومي به نظام و نهاد پرارج شوراي نگهبان و پيراستن آن از هرگونه شائبه دست به ابتكار عمل مناسبي بزنيم و طرحي نو دراندازيم.

اينجانب پيشنهاد مي‌كنم يك هيات ويژه با مشاركت شوراي نگهبان و مجلس شوراي اسلامي و همكاري نهادهاي بازرسي و اطلاعاتي تشكيل و از همه مطلعان درخواست شود اطلاعات خود را به آن گزارش كنند. آنگاه با بررسي دقيق گزارش‌ها ادعاها بررسي و نتيجه به اطلاع عموم برسد و درصورت صحت ادعاها با خاطيان برخورد قانوني و با اتخاذ تمهيداتي از تكرار آن پيشگيري شود. بي‌ترديد اين اقدام براي ارتقاي عملكرد نهاد ارجمند شوراي نگهبان كه از ثمرات گرانسنگ انقلاب اسلامي است، بسيار موثر خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون