• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4256 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۲۴ آذر

صداي مخالف

تكريم جليقه‌زردها توسط كيهان

سرمقاله روزنامه كيهان با اشاره به اينكه تابستان داغي كه امريكا و مخالفان قصد داشتند براي ايران برپا كنند موفقيت آميز نبوده به نقش شبكه‌هاي مجازي در تاثيرگذاري بر افكار عمومي پرداخته است. نويسنده برخلاف رويه كيهان كه هر نوع اعتراضي را در ايران به سرعت به خارج از مرزها مرتبط مي‌كند، اعتراضات فرانسه را بدون دخالت خارجي مي‌داند.

بلوي با كنايه‌زدن به آزادي عدم محدوديت در شبكه‌هاي مجازي داخلي مي‌نويسد «به اعتبار وجود شبكه‌هاي بي‌در و پيكر رسانه‌اي و اجتماعي، افكار عمومي درحال بمباران خبري و تحليلي است. باور كنيم در هيچ كجاي اين كره خاكي هيچ دولتي چنين بي‌خيال، افكار عمومي خود را به دشمن نسپرده است. در همين فرانسه كه درگير شورش‌هاي بي‌سابقه‌ است، جست‌وجوي برخي كلمات در موتور جست‌وجوگر گوگل، ممنوع است!»

جالب‌تر اينكه اعتراض را ناشي از متن جامعه دانسته و مي‌نويسد: «وضعيت حاكم بر فرانسه كه هرچه مي‌گذرد بر شدتش افزوده مي‌شود، حاصل شيطنت‌هاي رسانه‌اي و تحريم و دستكاري خارجي نيست، كسي از بيرون بر آنها تحميل نكرده، حاصل ماهيت ليبرال دموكراسي است كه اصل را بر سود گذاشته نه انسان. شورش‌هاي فرانسه و جنبش جليقه‌زردها، ممكن است مثل جنبش وال‌استريت با حربه‌هايي كه اين سيستم خوب ياد گرفته، سركوب شود، اما هرگز از بين نخواهد رفت و به شكل آتش زير خاكستر خواهد ماند. فرانسه، قله دموكراسي و يكي از حاميان بي‌ثباتي در ايران، «پاييز داغي» را تجربه مي‌كند؛ بي‌آنكه مانند ايران فشار رسانه‌اي و اقتصادي غرب در كار باشد.»

گفتني است اين نقد هميشه به كساني كه با اعتراضات دروني كشور خودشان به شكل توطئه‌آميز برخورد كرده و از اعتراض در ديگر كشورها حمايت مي‌كنند هميشه وارد كه در حال اجراي يك سياست استاندارد دوگانه هستند.

 

خوشحالي اصولگرايان از مواضع روحاني

موضوع توافقنامه پاريس، بحث تعهدات ايران در قبال كاهش آلايندگي‌هاي محيط زيست كه از هفته‌هاي قبل در ميان اصولگرايان در جريان بود با اظهارنظر حسن روحاني در جلسه هيات دولت وارد مرحله‌اي ديگر شد. آنها از مواضع روحاني استقبال و به نامه‌هاي دو وزير و يك معاون وزير در اين زمينه اشاره كردند.

روحاني در اين باره گفته بود: اين همه آلودگي در دنيا شكل مي‌گيرد اما به خودمان كه مي‌رسيم، مي‌خواهيم خط به خط (توافقنامه پاريس) را اجرا كنيم، فكر مي‌كنيم اينها آيات قرآني است، در حالي كه چنين نيست و اينها توصيه‌هايي است كه در دنيا شده و ما هم بايد به آن توصيه‌ها توجه كنيم ولي زندگي مردم براي ما اصل است.»

كيهان با اشاره به اين بخش از اظهارات روحاني موضع او را «درست» خوانده و مي‌نويسد: «اين موضع درست، يك پرسش مهم را پيش مي‌كشد؛ امضاي توافق آب و هوايي پاريس و پذيرفتن برخي تعهدات كه ضد توسعه و پيشرفت كشور است را چه كساني مرتكب شدند؟ چرا مرتكب شدند؟ و از كجا خط مي‌گرفتند؟ آنها چه نقشي در جا انداختن برخي برنامه‌هاي ضد‌پيشرفت داشته‌اند؟»

وطن امروز نيز كه از روزنامه‌هايي است كه از ابتدا بحث كمبود برق را به توافقنامه پاريس مرتبط دانسته بود در تيتر اصلي به اين موضوع پرداخت است. با اين حال آنها به روحاني منتقد هستند و مدعي شدند: «اين اظهارات توسط حسن روحاني در حالي بيان شد كه به اذعان كارشناسان، نزديك به 2 سال است مفاد توافقنامه پاريس در حال اجراست. به نظر مي‌رسد حسن روحاني تازه متوجه شده است معصومه ابتكار، چه ارمغان شكوهمندي را براي خود و ايران آورده است.» از نقدهاي مهم اصولگرايان اين است كه اين توافقنامه پيوست‌هايي دارد كه به مجلس ارايه نشده است و از اين رو شوراي نگهبان آن را رد كرده است. وطن امروز مي‌نويسد: «هنوز كه هنوز است بعد از گذشت 2 سال از تصويب لايحه پيوستن ايران به توافقنامه پاريس در مجلس شوراي اسلامي، ابعاد محرمانه‌اي در اين توافق وجود دارد كه فقط اعضاي هيات دولت از آن خبر دارند.»

 

فرمان راديكاليسم

روزنامه فرهيختگان كه بعد از خروج تيم قبلي توسط تيم نزديك به قاليباف در همشهري اداره مي‌شود و خط‌دهي خاصي در جريان‌هاي اصولگرايي را دنبال مي‌كند در آخرين شماره خود مدعي شده است: سخنراني‌هاي سعيد حجاريان، عمادالدين باقي، احمد زيدآبادي و... به بهانه ۱۶ آذر در دانشگاه‌ها فرمان ورود بدنه اصلاح‌طلب به مسير راديكاليسم بود؛ راهبردي كه دولت روحاني را در تنگناي سياسي قرار مي‌دهد.

به اعتقاد اين روزنامه برخي اصلاح‌طلبان «براي فرار از اين بن‌بست برخي از تئوريسين‌هاي اصلاحات نسخه عبور از روحاني را پيچيده و فعالان سياسي اين جريان، در راستاي اين نسخه‌پيچي از يكديگر سبقت مي‌گيرند؛ غافل از آنكه در همان گام‌هاي ابتدايي در آزادراه عبورشان، حمايت‌ها و تضمين‌خواني‌ها و... چونان آوار، راه‌شان را مسدود مي‌كند.»

فرهيختگان همچنين از بخش ديگري حرف مي‌زند كه «مانند برخي ادوار گذشته نه تحريم انتخابات را پيشنهاد مي‌كنند و نه ائتلاف با گزينه غيرخودي. اينها افرادي هستند كه براي ايام آتي و عبور از ركود كنوني ورود به فاز راديكال و حتي نافرماني مدني را مدنظر دارند و مي‌خواهند با اقدامات حداكثري به‌عبارت خودشان كار را يكسره كنند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون