• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4257 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۵ آذر

خبر كوتاه

جشنواره پالم‌اسپرينگز ميزبان ۳ فيلم ايراني

فهرست فيلم‌هاي ‌جشنواره بين‌المللي پالم‌اسپرينگز آمريكا با حضور فيلم‌هاي «عرق سرد»، «روزهاي نارنجي» و «جدايي‌ نادر از سيمين» اعلام شد.

به گزارش ايسنا به نقل از ايندي‌واير، سي‌امين دوره جشنواره بين‌المللي فيلم «پالم اسپرينگز» ۲۰۱۹ ميزبان ۲۲۳ فيلم از ۷۸ كشور جهان خواهد بود كه مهم‌ترين آثار روز سينماي جهان را شامل مي‌شود.

در بخش سينماي جهان اين رويداد سينمايي در مجموع ۷۰ فيلم سينمايي به روي پرده خواهند رفت و «عرق سرد» ساخته سهيل بيرقي و «روزهاي نارنجي» از آرش لاهوتي دو نماينده سينماي ايران در اين بخش خواهند بود. «عرق سرد» كه بيش از اين در جشنواره‌هاي توكيو و استكهلم نيز نمايش داشته است، درباره ممنوع‌الخروج كردن يك ورزشكار زن توسط شوهرش است و تمامي بازيگران اين فيلم در جشنواره فيلم فجر كانديداي دريافت سيمرغ شدند. همچنين امير جديدي و سحر دولتشاهي براي بازي در اين فيلم موفق به دريافت سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش اول مرد و نقش مكمل زن شدند. فيلم«روزهاي نارنجي» اولين اثر سينمايي آرش لاهوتي، درباره آبان، زني ۴۵ ساله است كه واسطه استخدام كارگران فصلي است، پيش از اين در جشنواره «مانهايم» آلمان برنده سه جايزه از جمله بهترين فيلم شده بود. هديه تهراني، علي مصفا، مهران احمدي، عليرضا استادي، ژيلا شاهي، رويا حسيني، صدف عسگري، ليلي فرهادپور، اكرم علمدار، امين گلستانه و سيامك اديب بازيگران اين فيلم هستند.

اما در بخش «canon» جشنواره پالم‌اسپرينگز كه ويژه مهم‌ترين آثار سينماي جهان است نيز فيلم برنده اسكار «جدايي نادر از سيمين» به كارگرداني اصغر فرهادي در كنار آثاري از سينماگران نامداري چون «ژان پير ژونه»، «ميشاييل هانكه»، «جوزپه تورناتوره»، «آنگ‌لي»، «كريستوف كيشلوفسكي»، «آلنم رنه»، «فاتح آكين»، «كريستفور نولان»، «هيروكازو كورئيدا»، «ژانگ ييمو» و ..و به نمايش گذاشته مي‌شود. همچنين اين رويداد سينمايي ميزبان نمايش بيش از ۴۰ فيلم از نمايندگان سينماي كشورهاي مختلف در شاخه بهترين فيلم خارجي نود و يكمين دوره جوايز سينمايي اسكار خواهد بود. سي‌امين جشنواره بين‌المللي فيلم «پالم اسپرينگز» از تاريخ سوم تا چهاردم ژانويه (۱۳ تا ۲۴ دي) برگزار مي‌شود و فيلم «همه‌چيز حقيقي است» از «كنت برانا» فيلم افتتاحيه اين جشنواره خواهد بود و «زنان سياه پوش» ساخته «بروس برسفورد» نيز فيلم اختتاميه خواهد بود.

بالاترين ركورد فروش مجسمه اسكار در تاريخ حراجي‌ها مربوط به جايزه بهترين فيلم مراسم اسكار سال ۱۹۳۹ است كه به فيلم «بر باد رفته» تعلق دارد و سال ۱۹۹۹ در يك حراجي به قيمت ۱.۵ ميليون دلار به مايكل جكسون، ستاره پاپ جهان فروخته شد.

 

اركستر ملي آثار انقلابي اجرا مي‌كند

رهبر اركستر ملي ايران در حاشيه تمرين اركستر از حضور اين مجموعه موسيقايي در افتتاحيه جشنواره موسيقي فجر و اجراي آثار انقلابي به مناسبت 40 سالگي انقلاب اسلامي خبر داد.

به گزارش مهر، فريدون شهبازيان رهبر دائم و مدير هنري اركستر ملي ايران در حاشيه تمرين اين مجموعه موسيقايي به مناسبت برگزاري كنسرت «شبي با علي تجويدي» توضيح داد: طبق برنامه‌ريزي‌هايي كه از قبل انجام داده بوديم قرار بود برنامه‌هايي را با اجراي استاد جمال‌الدين منبري به خوانندگي پوريا اخواص برگزار كنيم كه به دليل برخي از مشكلات زماني كه در اين مورد داشتيم و بايد هماهنگي‌هايي در اين زمينه انجام مي‌شد، اين برنامه به تعويق افتاد و بنا شد تا در تازه‌ترين كنسرت اركستر ملي برنامه‌اي را با يادبود استاد علي تجويدي برگزار كنيم كه طي آن علي اصغر شاهزيدي و حسين عليشاپور به عنوان خواننده در اين برنامه حضور دارند. وي افزود: رپرتواري كه در كنسرت روز ۲۹ آذر پيش روي مخاطبان قرار مي‌گيرد همان اجرايي است كه چندي پيش بخشي از آن را در اصفهان با خوانندگي آقاي شاهزيدي اجرا كرده بوديم و چون اين كنسرت يادماني از استاد تجويدي است تصميم گرفتيم بار ديگر برنامه‌اي را با اين فضا ايجاد كنيم كه بر اين اساس ۱۰ قطعه موسيقايي به آهنگسازي زنده ياد علي تجويدي اجرا مي‌شود. اين در حالي است كه طبق سنوات قبلي ۴ قطعه بي‌كلام هم در اين كنسرت خواهيم داشت كه بر اين اساس آثاري از حسين دهلوي، روح‌الله خالقي و بنده پيش روي مخاطبان قرار مي‌گيرد. اين اجراها نيز به اين دليل است كه دوست نداريم مانند كنسرت‌هاي پاپ برنامه‌اي با يك رويه يكنواخت داشته باشيم.

رهبر دائم اركستر ملي درباره برنامه‌هاي آينده اين مجموعه بيان كرد: روزهاي ۲۰ و ۲۱ دي در تبريز كنسرت‌هايي را برگزار خواهيم كرد. اين در حالي است كه روز ۲۶ دي نيز كنسرتي را در تهران به رهبري مهمان وحيد عليپور اجرا مي‌كنيم كه در اين كنسرت رشيد وطن‌دوست به عنوان خواننده حضور دارد. البته ما براي چهلمين سالگرد انقلاب اسلامي نيز برنامه‌ريزي‌هايي را انجام داديم كه يكي از آنها اجراي آثار مرتبط با موسيقي‌هاي انقلابي است كه مخاطبان با آنها خاطرات زيادي دارند. اين رپرتوار همزمان با آغاز سي و چهارمين جشنواره موسيقي فجر اجرا مي‌شود كه اميدوارم تا آن زمان بتوانيم پارتيتورهاي مربوط به اين آثار را پيدا كرده و پس از آن براي انتخاب خواننده اقدام كنيم. شهبازيان در پايان گفت: اين اجرا به نوعي اولين اجراي سي و چهارمين جشنواره موسيقي فجر خواهد بود. البته ما به همين مناسبت و با توجه به اينكه استان كرمان در اين دوره از جشنواره يكي از بخش‌هاي محوري را تشكيل مي‌دهد، كنسرت‌هايي را به مدت سه روز در اين شهر برگزار خواهيم كرد. اين در حالي است كه پس از پايان جشنواره نيز كنسرتي را به آهنگسازي جمال‌الدين منبري و خوانندگي پوريا اخواص برگزار خواهيم كرد كه جزييات آن روزهاي آينده اعلام مي‌شود.

 

نكوداشت احترام برومند و مصطفي رحماندوست

آيين نكوداشت مصطفي رحماندوست و احترام برومند در جشنواره بين‌المللي قصه‌گويي برگزار مي‌شود.

به گزارش ستاد خبري بيست و يكمين جشنواره بين‌المللي قصه‌گويي، آيين نكوداشت دو هنرمند صاحبنام عرصه ادب و هنر، مصطفي رحماندوست و احترام برومند روزهاي ۲۶ و ۲۸ آذرماه در بيست و يكمين جشنواره بين‌المللي قصه‌گويي برگزار خواهد شد. احترام‌السادات برومند يزدي معروف به احترام برومند متولد ۱۳۲۶، قصه‌گو، مجري تلويزيون و بازيگر ايراني است. او همسر داوود رشيدي، مادر ليلي رشيدي و خواهر مرضيه و راضيه برومند است.مصطفي رحماندوست، شاعر، قصه‌نويس و مترجم كتاب‌هاي كودكان و نوجوانان، پس از سال ۱۳۵۷ با عنوان مدير مركز نشريات كانون پرورش فكري كودكان نوجوانان مشغول به كار شد و از آن پس تا به امروز در سمت مدير برنامه‌ كودك‌ سيما، سردبير نشريه‌ پويه‌، مديرمسوول نشريات رشد، مديركل دفتر مجامع و فعاليت‌هاي فرهنگي، سردبير رشد دانش‌آموز، سردبير سروش‌ كودكان و داور جشنواره بين‌المللي فيلم‌هاي كودكان و نوجوانان (اصفهان) فعاليت كرده است. بيست و يكمين جشنواره بين‌المللي قصه‌گويي از تاريخ ۲۶ تا ۲۹ آذرماه به دبيري سروش صحت در تهران برگزار مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون