• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4259 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۷ آذر

صداي مخالف

هولوكاست هسته‌اي

روزنامه وطن امروز به بهانه حرف‌هاي جديد ظريف كه بار ديگر او را به سيبل حملات تبديل كرده و نشان مي‌دهد كه رسانه‌هاي اصولگرا بر اساس يك دستوركار مشخص «هدف قرار دادن ظريف» را براي اهداف خاص دنبال مي‌كنند، با فريدون عباسي رييس پيشين سازمان انرژي هسته‌اي گفت‌وگوي مفصلي را انجام داده است. وطن امروز قول داده است كه دو پرونده ديگر نيز در اين زمينه منتشر كند تا به «آشپز برجام» (ظريف) پاسخ دهد.

عباسي اما در اين گفت‌وگو به موضوعات جالبي اشاره مي‌كند. از جمله اين موارد مي‌توان به دور زدن وزارت خارجه و توافق با پوتين توسط سازمان انرژي هسته‌اي اشاره كرد. به اعتقاد اين روزنامه آنچه در برجام اتفاق افتاد يك «هولوكاست» هسته‌اي بود. او مي‌گويد: «الان به آقاي ظريف مي‌گويند قهرمان ديپلماسي و مجسمه او را مي‌سازند؛ واقعا كسي پاسخ دهد علت ساختن اين مجسمه چيست؟! اينها يك شبه جنگ درست كردند.»

عباسي از توافق با روس‌ها در آخرين روزهاي دولت دهم خبر داده و مي‌گويد: «ما از يك موضعي با رييس انرژي اتمي روسيه و حتي خود رييس‌جمهور اين كشور مذاكره كرديم كه مي‌خواهيم يك رابطه استراتژيك با روسيه داشته باشيم. اين به قبل از مشاركت ما و روس‌ها در بحث سوريه مربوط مي‌شود.»

نكته عجيب‌تر جايي است كه او از يك «تذكر امنيتي» به يونسي خبر مي‌دهد كه روحاني را وارد به گفت‌وگو كرده است:« آقاي روحاني خيلي نمي‌خواست با انرژي اتمي صحبتي كند. خب! يك تذكر امنيتي به آقاي يونسي داده شد و او واسطه شد كه آقاي روحاني اجازه بدهد كه ما به او در حوزه هسته‌اي در اين زمينه گزارش بدهيم.»

عباسي خبر مي‌دهد كه به روحاني گفته كه «روس‌ها پاي كار هستند» و «حتي اراده سياسي پوتين هم تامين شده است» اما او توضيح نمي‌دهد كه چگونه توانستند اراده پوتين را همراه كنند.

مي‌توان مهم‌ترين نكته اين مصاحبه را در مورد رآكتور اراك جست‌وجو كرد. رآكتوري كه قرار بود خروجي آن پلوتونيوم باشد و از همين رو غرب با اين طراحي مخالف بود. عباسي ضمن آنكه اراك را تنها رآكتور به درد بخور كشور مي‌داند، گفته است: «رآكتور اراك بود كه بازدارندگي داشت. رآكتور اراك مي‌توانست ما را براي ساخت رآكتورهاي قدرت آماده كند. رآكتور اراك همواره مي‌توانست شاخ باشد، چون قدرت توليد مواد داشت و مي‌توانست پلوتونيوم توليد كند.» مي‌توان گفت اصل ماجراي مخالفت دلواپسان با برجام در همين نكته نهفته است. خروجي پلوتونيوم چگونه قرار بود بازدارندگي ايجاد كند؟ چرا از پلوتونيوم به عنوان يكي از «ابزار روي ميز مذاكره» حرف زده مي‌شود؟ او در همين رابطه برجام را يك «شكلات گاز زده» خوانده و مي‌گويد: «شما اكشن‌پلن را بخوانيد؛ آنجا غني‌سازي، سوخت رآكتور اراك و... تعطيل شده است. خب! ديگر چه چيزي براي چانه‌زني مي‌ماند؟!»

استعفاي نمايندگان اصفهان نمايشي است

محسن پيرهادي از ياران نزديك قاليباف كه مديرمسوولي روزنامه رسالت را برعهده دارد در سرمقاله روز دوشنبه اين روزنامه اصولگرا به موضوع استعفاي نمايندگان اصفهان پرداخت و معتقد بود كه «اين رفتارها استعفا را هم بي‌اعتبار مي‌كند.»

به اعتقاد او «استعفاي نمايشي نه تنها دردي دوا نمي‌كند بلكه ‌مفهوم عذرخواهي و استعفا را هم در ذهن مردم بي‌اعتبار مي‌كند و آن را به ابزاري بدل مي‌كند كه بيش از آنكه از جنس اعتذار باشد، از جنس يك كنش سياسي براي جلب‌ توجه مردم در آستانه انتخابات است.»

او خطاب به نمايندگان مي‌نويسد: «اگر در استعفاي خود صادق هستيد و مجلس به استعفاي‌تان راي نمي‌دهد، حداقل در دوره بعد نامزد نشويد. از سوي ديگر، اين استعفا و حركاتي از اين دست در فاصله 15ماه تا انتخابات مجلس شوراي اسلامي، غير از آنكه نفعي ندارد، وقت مردم و مجلس را نيز مي‌گيرد و اولويت‌هاي اصلي را به تعويق مي‌اندازد. در سال پاياني مجلس، بسياري از كنش‌ها جدي گرفتني نيست.»

مي‌خواهند روحاني را دور بزنند

روزنامه كيهان در صفحه 11 روز دوشنبه خود به مطلبي از روزنامه آرمان امروز اشاره كرده كه نوشته بود: «امروز بحث عبور اصلاح‌طلبان از روحاني مطرح مي‌شود، چرا كه رييس‌جمهور نتوانست انتظارات اصلاح‌طلبان را محقق كند اما اصلاح‌طلبان برخلاف برخي گمانه‌ها از روحاني عبور نكرده و نخواهند كرد بلكه سعي دارند تا با كمك به روحاني و توصيه‌هايي به او نگذارند حلقه اتصال حاميان از رييس‌جمهور جدا شود.»

كيهان در ارتباط با اين يادداشت معتقد است كه اصلاح‌طلبان درحال «دور زدن روحاني» هستند و آنها افراد «قدرت‌طلب» هستند. در اين بخش آمده: «جريان اصلاحات به فكر دور زدن روحاني افتاد تا بتواند در انتخابات بعدي به حضور خود در قوه مجريه و مقننه تداوم بخشد. با اين وجود افرادي چون كرباسچي دبيركل حزب كارگزاران به اين امر اذعان كردند كه مردم از ما نمي‌پذيرند نزديك هشت سال در قدرت باشيم و قوه مجريه، مقننه و شوراي شهر در اختيار ما باشد و بعد بگوييم نگذاشتند و...! نكته ديگر اينكه قدرت‌طلبي شاخصه اصلي مدعيان اصلاحات است و امروز و ديروز نيز ندارد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون