• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4259 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۷ آذر

بهرام قاسمي در پاسخ به «اعتماد» درباره اختلاف‌هاي ايران و اروپا در مسائل موشكي:

گفت‌وگو و شفاف‌سازي آري مذاكره هرگز

سارا معصومي

بهرام قاسمي، سخنگوي وزارت خارجه در نشست هفتگي با خبرنگاران در پاسخ به «اعتماد» تاكيد كرد كه ايران با كشورهاي اروپايي درباره همه موضوعات از جمله مسائل موشكي گفت‌وگو مي‌كند اما از مذاكره درباره مسائل موشكي خبري نخواهد بود. خبرنگار «اعتماد» در نشست روز گذشته با سخنگوي وزارت خارجه از وي سوال كرد: روز چهارشنبه گذشته ما شاهد برگزاري جلسه شوراي امنيت درباره سازوكار اجراي قطعنامه ۲۲۳۱ بوديم.در اين جلسه نماينده انگليس مواضع بسيار تندي عليه برنامه موشكي ايران داشت و ما شاهد موضع‌گيري‌هاي كم و بيش مشابه ساير اعضا درباره برنامه موشكي ايران هم بوديم. مايك پمپئو نيز مرثيه‌سرايي براي قطعنامه ۱۹۲۹ كرده و تاكيد كرد كه امريكا خواهان بازگرداندن محدوديت‌هاي موشكي آن قطعنامه است. به نظر مي‌رسد اروپا در حال تاثيرپذيري از دولت ترامپ در انتقاد از فعاليت‌هاي موشكي ايران است. هرچند وزير خارجه مي‌گويند برنامه موشكي ما قابل مذاكره نيست اما در چنين شرايطي آيا ايران برنامه‌اي براي رايزني در اين باره با اروپا دارد؟

اروپا با امريكا درباره برجام مخالفت مشخص و جدي دارد

قاسمي در پاسخ گفت: هيچ دو كشوري نيستند كه در همه مسائل داراي اشتراك نظر باشند، در حوزه برجام كشورهاي اروپايي مانند ساير كشورهاي جهان مواضع مشخص، راسخ و جدي در مخالفت با امريكا دارند و اعتقاد به حفظ برجام دارند . برخي بيشتر و برخي كمتر تلاش مي‌كنند براي اينكه ايران بتواند از مواهب مشخص شده و در نظر گرفته شده در برجام بهره‌مند شود. بنابراين در بحث برجام ديدگاه‌ها قطعا مشترك است.

اختلاف‌ها درباره برنامه موشكي با برخي كشورهاي اروپايي بيشتر و با برخي كمتر است

وي در ادامه عنوان كرد: در خصوص ساير مسائل كه الزاما بحث موشكي نيست مي‌توانيم با ساير كشورها اختلاف ديدگاه داشته باشيم و يكسان فكر نكنيم. در حوزه مسائل موشكي اين اختلاف نظر بين ما و برخي كشورهاي اروپايي با شدت بيشتري وجود دارد و با برخي نيز شايد كمتر. ولي به هرحال اين موضوع مطرح مي‌شود و اروپايي‌ها از آن ابراز نگراني مي‌كنند. از ديدگاه ما اين نگراني كاملا
بي‌ربط است و ناشي از تلاش بدخواهاني است كه به سمت يك جنگ رواني سخت عليه ايران رو آورده‌اند تا اين گونه مسائل را بيشتر مطرح كنند.

برنامه موشكي ما در راستاي سياست

دفاع ملي است

سخنگوي وزارت خارجه با اشاره به نگراني‌هاي اروپايي‌ها گفت: اصالتا ماشاهد برخي بيان‌هاي منفي و ابراز نگراني از برخي شخصيت‌ها و كشورهاي اروپايي و حتي غيراروپايي راجع به مسائل موشكي ايران هستيم. سياست‌هاي موشكي جمهوري اسلامي ايران آن گونه كه روشن است و بارها تكرار شده هيچ‌گونه منافاتي با قطعنامه ۲۲۳۱ ندارد و يك سياست دفاعي ملي است . جمهوري اسلامي به دليل تجربه تاريخي خود و شرايط منطقه‌اي كه در آن قرار گرفته قطعا نمي‌خواهد مثل ساير كشورهاي منطقه با صرف هزينه‌هاي سنگين و بيهوده امنيت يا سلاح بخرد.

هيچ‌كس تضمين امنيتي به ما نمي‌دهد

قاسمي با اشاره به اينكه ما به توانمندي و تكنولوژي خودمان متكي هستيم، افزود: هيچ كس هيچ تضميني در مورد امنيت ما نخواهد داد و اگر در معرض هرگونه تجاوز قرار بگيريم، كشور و ملت ايران است كه از خود دفاع مي‌كند.اين حق را داريم كه در بحث موشكي، با توجه به عملكرد بسياري از كشورهاي اروپايي در جنگ تحميلي، به توانمندي موشكي و دفاعي خود اتكا كنيم.

توانمندي موشكي ايران بازدارنده است

قاسمي در ادامه تاكيد كرد: اين توانمندي بازدارنده است و عليه هيچ كشوري مورد استفاده قرار نمي‌گيرد.

ايران پيش قدم هيچ جنگي نيست، ايران همواره به دنبال همزيستي مسالمت‌آميز و روابط خوب با همسايگان و كمك به امنيت در منطقه است. ما نمي‌توانيم از سياست‌هاي دفاعي خود چشم‌ بپوشيم. اروپايي‌ها بايد اين موضوع را درك كنند.

انگليس با استاندارد دوگانه با ايران

برخورد مي‌كند

قاسمي با انتقاد از مواضع دولت انگليس گفت: مواضع دولت انگليس بسيار تند است و آنها يا در اشتباه هستند يا دچار استانداردهاي دوگانه‌اي هستند كه به راحتي مي‌پذيرند شركت‌هاي‌شان سيل سلاح‌هاي مخرب و كشتار جمعي را به منطقه ارسال كنند، زرادخانه‌هاي منطقه را پر كنند و فضا را براي ايجاد تنش، جنگ و مشكلات افزون كنند ولي در قبال جمهوري اسلامي و مردم ايران كه شايد تجربه بسيار سختي را در جنگ تحميلي پشت سر گذاشتند، مي‌گويند توان موشكي ايران خطرناك است.

اروپا به دروغ‌پردازي صهيونيست‌ها توجه نكند

قاسمي با اشاره به اينكه طراحي موشك‌هاي ما مشخص است، افزود: اين موشك‌ها براي حمل كلاهك هسته‌اي و نوعي كه آنها مدعي هستند نيست و نبايد به دروغ پردازي محافل صهيونيستي و امريكايي توجه كنند . ايران همه موازين و چارچوب‌هاي بين المللي را به عنوان كشوري مسوول رعايت خواهد كرد . ما به صلح و امنيت در منطقه اعتقاد راسخ داريم اما اجازه نخواهيم داد كسي توانمندي ما را محدود كند.

ايران به شفاف‌سازي ادامه مي‌دهد

وي در پايان تصريح كرد: ما در مورد همه مسائل جهان با همه كشورها گفت‌وگو كرديم و گفت‌وگو خواهيم كرد. ما سياست‌هاي خود در خصوص موشكي كه كاملا شفاف است را با همسايگان و ديگر كشورها مطرح كرديم و در اين مورد گفت‌وگو كرديم و قطعا اين شفاف‌سازي را ادامه خواهيم داد . اما در اين باره هيچ‌وقت در شرايط مذاكره قرار نداريم و بر سر امنيت، كيان و آب و خاك خودمان كه امروز مسووليت آن را داريم و بايد براي آيندگان به عنوان يك ميراث حفظ كنيم مذاكره نخواهيم كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون