• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4259 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۷ آذر

كمال خرازي:

نتوانستيم از پيروزي‌هاي منطقه‌اي استفاده سياسي كنيم

سيد كمال خرازي، رييس شوراي راهبردي سياست خارجي و وزير امور خارجه اسبق كشورمان در سومين كنفرانس امنيتي تهران، با موضوع همايش «صلح و ثبات در غرب آسيا؛ يك منطقه، يك سرنوشت» گفت: دشمنان در سوريه ‌عراق و يمن با شكست مواجه شدند و امر‌وز در سوريه دولتي سركار است كه همه معتقد بودند ظرف يك ماه سقوط مي‌كند. كشورهايي كه مخالف سوريه بودند در حال برقراري ارتباط با دولت سوريه هستند و اين نشان‌دهنده آن است كه ما در برقراري ثبات در منطقه موثر بوده‌ايم.

به گزارش ديپلماسي ايراني، كمال خرازي در ادامه با اشاره به اينكه ايران هيچ‌گاه به دنبال ايجاد هژموني نبوده است، افزود: موضوعات ايران‌هراسي تنها يك ‌جنگ‌ رواني است. اين ديگران هستند كه با آوردن امريكا و انگليس به دنبال ايجاد هژموني هستند، زيرا اغلب حكومت‌هاي منطقه از اراده مردم بر نخاسته‌اند. برخي رهبران منطقه به دنبال جاه‌طلبي هستند البته اين تجربه آنها به شكست انجاميده است. كمال خرازي سپس با رويكردي نقادانه گفت: «به نظر مي‌رسد ما هنوز نتوانسته‌ايم از پيروزي جبهه مقاومت در صحنه سياسي استفاده كنيم. اگر بخواهيم در صحنه ثبات‌سازي در منطقه تاثيرگذار باشيم نياز به تحرك بيشتري در صحنه سياسي داريم. در ديداري كه چند هفته پيش با دومينيك دو ويلپن، نخست‌وزير و وزير امور خارجه اسبق فرانسه داشتم، او به من گفت: شما موفقيت‌ها و پيروزي‌هاي ميداني بسياري داشته‌ايد اما نتوانسته‌ايد تحركات لازم براي بهره‌برداري از اين موفقيت‌ها را داشته باشيد.رييس شوراي راهبردي سياست خارجي خاطرنشان كرد: ايران نيازي به هژموني ندارد بلكه يك‌ نفوذ‌ معنوي‌ در منطقه دارد كه نتيجه ارتباط مردم با مردم است كه نمونه آن را در ارتباط مردم ايران و عراق مي‌بينيم. ‌وقتي يك‌ نفوذ منطقي و طبيعي وجود دارد، نمي‌توان به آن اشكال گرفت. مگر غرب نفوذ فرهنگي در ساير كشورها ندارد؟ ما آماده‌ايم با تمامي حكومت‌هاي موجود در منطقه براي ايجاد صلح و امنيت همكاري كنيم. ايجاد ثبات در منطقه از راه نظامي امكان‌پذير نيست. در اين راه كار رسانه‌اي يك‌ ابزار بسيار مهم است و بايد گفت در اين زمينه هم در كشور موفق نبوده‌ايم و نتوانسته‌ايم به خوبي راهبردهاي خودمان در جهان را ارايه كنيم و اين نياز به برنامه مدون و سرمايه‌گذاري دارد.» وي سپس افزود: «در دوران اصلاحات و رياست‌جمهوري سيد محمد خاتمي، طرح موضوع گفت‌وگوي ‌تمدن‌ها فضايي را در سطح بين‌المللي ساخت كه همه احساس اشتراك نسبت به اين موضوع داشتند و در سازمان ملل هم مورد استقبال قرار گرفت. ما امروز هم نياز به چنين ايده‌هايي داريم كه بتواند در منطقه پرآشوب ما فضا را براي گفت‌وگو آرام كند. منطقه ما نياز به پارادايم جديدي براي گفت‌وگو در بحث‌هاي اختلافي دارد تا زمينه را براي بحث درباره صلح و ثبات منطقه آماده كند. ايده‌اي كه به نظر من مي‌رسد، گفت‌وگوهاي درون تمدني است. همه كشورهاي منطقه در تمدن بزرگ اسلامي كه مايه افتخار است، نقش داشتند. گفت‌وگو‌ در باب اين تمدن مي‌تواند، محوريتي براي ايجاد آرامش در فضاي فعلي باشد.

 

برجام مهر داغ تسليحات هسته‌اي را از پيشاني جمهوري اسلامي پاك كرد

حسام‌الدين آشنا، رييس مركز مطالعات استراتژيك رياست‌جمهوري نيز در سخناني گفت: «سياست اعتدال ما در منطقه، ايجاد تعادل ميان اين دو اصل است نه به دخالت خارجي و نه به سركوب داخلي كه راه را براي مداخله خارجي باز و اميدها را به آن سوي مرزها روانه كند. ممكن است به اقتضاي زمان يا مكان گاهي اين تعادل را با برتري دادن يكي بر ديگري از دست داده باشيم، اما اين عدم تعادل موقتي سياست‌هاي اصولي ما را در بلندمدت تحت‌الشعاع قرار نخواهد داد.» آشنا در بخش‌هاي ديگري از سخنانش خاطرنشان كرد: «امروز با وجود خروج امريكا از برجام كسي از اين كشور حمايت نمي‌كند و كسي ديگر نگران فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران نيست، چه‌ حاميان و طرفداران برجام و چه مخالف و منتقد آن، مي‌توانيم شهادت دهيم كه اكنون برجام سرمايه‌اي ارزشمند براي صلح و آرامش منطقه است. برجام مهر داغ تسليحات هسته‌اي را از پيشاني جمهوري اسلامي پاك كرد. خروج امريكا بيش از همه امريكا را منزوي كرد و همه اين كشور را در قبال خروج از اين توافق بزرگ بين‌المللي مورد انتقاد قرار دادند و كنار ايران ايستادند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون