• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4259 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۷ آذر

عدد و رقم

٣٥ تا ٤٠

مخزن نفتي و گازي توسعه نيافته

مدير اكتشاف شركت ملي نفت از وجود حدود ٣٥ تا ٤٠ مخزن نفتي و گازي كشف ‌شده و توسعه نيافته در كشور خبر داد و گفت: اكتشاف از توسعه و توليد در ايران جلوتر است. سيدصالح هندي در نشستي كه ديروز برگزار شد، با بيان اينكه در همه دنيا صنعت نفت مبتني بر فناوري و علم است، اظهار كرد: صنعت نفت ايران هنوز اين جايگاه را پيدا نكرده و مبتني بر عمليات است. يكي از اهداف امضاي قراردادهاي خارجي، فناوري‌هاي نو است. وي افزود: به نظر من در بحث پژوهش، بيشتر از مشكلات مالي، مشكل دانشي و مديريتي داريم. يكي از دلايل اين موضوع هم اين است كه در وزارت نفت، ميانگين دانش درباره مقوله فناوري كم است. مدير اكتشاف شركت ملي نفت با تاكيد بر اينكه براي مشكلات امروز صنعت نفت بايد ١٠ سال پيش فكر مي‌كرديم، توضيح داد: مقوله پژوهش و فناوري ديربازده است و براي مشكلات امروز نمي‌توان از فناوري استفاده كرد.

او با تاكيد بر اينكه نيازسنجي فناوري در ايران تعريف نشده است، گفت: همه كشورها سند توسعه فناوري و يك برنامه ٥٠ ساله دارند. جاي اين سند در صنعت نفت ايران خالي است. البته در اين راستا فعاليت‌هايي آغاز شده و اميدواريم هرچه زودتر نهايي شود. بايد براي دانشگاه‌ها، مراكز پژوهشي و فناوري نيازهاي‌مان را احصا كنيم. اين فرآيند آغاز شده و نيازهاي فناورانه ما احصا و تبديل به يك نسخه براي فعاليت‌هاي آتي در شركت اكتشاف شركت ملي نفت شد.

 

10 ميليارد دلار

داخلي‌سازي كالا در كشور

وزير صنعت، معدن و تجارت از آغاز داخلي‌سازي معادل 10 ميليارد دلار كالا در كشور در سال جاري خبر داد و گفت كه سهم استان‌ها و بخش‌هاي مختلف به تفكيك مشخص شده است.

«رضا رحماني» ديروز (دوشنبه) در آيين تكريم و معارفه رييس هيات عامل سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو) در محل اين سازمان، افزود: براي نمونه سهم بخش خودرو و قطعه‌سازي يك ميليارد و 200 ميليون دلار و سهم بخش پوشاك 400 ميليون دلار در اين برنامه در نظر گرفته شده است.

رحماني يادآورشد: امسال در وزارتخانه 10 پروژه ويژه تعريف شده كه 2 مورد آن معدني و مربوط به زنجيره فلزات اساسي و توسعه معادن كوچك براي محروميت‌زدايي است.

وي، حفظ وضع موجود، حمايت از كالاي ايراني و حفظ توليد و اشتغال را يكي از اولويت‌هاي خود برشمرد كه براي آن ساختار مناسب ايجاد شده است.

رحماني گفت: اين مهم خواسته رهبر معظم انقلاب و يك كار جهادي است و اجرايي شدن آن به بخشنامه و ابلاغيه نياز ندارد بلكه يك تكليف است.

 

۷۵ درصد

افزايش توليد و توزيع گازوييل يورو ۴ و ۵

راه‌اندازي واحد تصفيه هيدروژني نفت‌گاز در پالايشگاه‌هاي بندرعباس و تبريز، روزانه ۱۷ ميليون ليتر نفت‌گاز با استاندارد يورو ۴ و ۵ به توليد افزوده و اين بيانگر افزايش ۷۵ درصدي توليد آن است.

به گزارش وزارت نفت، سعيد مداح مروج، مدير هماهنگي و نظارت بر توليد شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران گفت: همسو با تعهدات زيست محيطي وزارت نفت، واحدهاي تصفيه هيدروژني نفت‌گاز در پالايشگاه‌هاي تبريز و بندرعباس راه‌اندازي و ۱۷ ميليون ليتر نفت‌گاز به توليد اين محصول با استاندارد يورو ۴ و ۵ در كشور افزوده شده است.

سيدمحمدرضا موسوي‌خواه، مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران نيز درباره توزيع اين فرآورده در كشور گفت: توزيع نفت‌گاز يورو ۴ و ۵ حدود يك ماه است كه در كشور آغاز شده و به صورت مستمر ادامه دارد.

وي با بيان اينكه اين اقدام براي كاهش آلايندگي‌هاي زيست محيطي انجام شده و وزارت نفت به تعهدهاي خود در اين بخش نيز عمل كرده است، افزود: هواي پاك و كاهش آلاينده‌ها نتيجه عرضه نفت‌گاز با استانداردهاي روز در كشور است.

 

۱۹ درصد

كاهش پروازهاي خارجي از فرودگاه امام (ره)

مديرعامل شركت شهر فرودگاهي امام خميني (ره) از كاهش ۱۹ درصدي پروازهاي خارجي از اين فرودگاه از ابتداي امسال تاكنون خبر داد.

علي رستمي در نشست خبري سومين نمايشگاه صنعت حمل و نقل و صنايع وابسته با بيان اينكه فرودگاه امام خميني (ره) به شركت شهر فرودگاهي متشكل از منطقه آزاد، منطقه ويژه اقتصادي، فرودگاه امام خميني (ره) و شركت زيرساخت فرودگاهي تبديل شده است، گفت: يكي از برنامه‌هاي ما تبديل شدن فرودگاه امام (ره) به هاب پروازهاي منطقه است. براي دستيابي به اين هدف، طرح جامع فرودگاه امام خميني (ره) با طراحي شركت‌هاي مشاور خارجي تدوين شده و اجراي اين طرح در يك برنامه ۱۵ ساله عملياتي خواهد شد.

سرپرست شهر فرودگاهي امام خميني (ره) درباره ترمينال «سلام» اظهار داشت: اين ترمينال صرفا يك ترمينال پروازي نيست بلكه يك فرودگاه كامل است، چرا كه باند، اپرون، تاكسي‌وي و مسير دسترسي جدا دارد. همچنين اين ترمينال هوشمند بوده و كل خدمات آن به مسافران به صورت الكترونيك ارايه مي‌شود.

وي با بيان اينكه در ماه‌هاي آينده از اين ترمينال بهره‌برداري خواهد شد، گفت: با افتتاح ترمينال سلام، ظرفيت فرودگاه امام خميني (ره) ۵۰ درصد افزايش يافته و پس از آن فرآيند احداث ترمينال ايرانشهر را در يك بازه پنج‌ساله آغاز خواهيم كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون