• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4265 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۴ دي

سيداحمد خاتمي، امام جمعه موقت تهران:

با فيلترينگ موافقم

از روحانيون موافق فيلترينگ بوده و هست و از گفتن آن ابايي ندارد. البته مدعي است كه با فضاي مجازي مخالفتي ندارد و حتي جزو اولين روحانيوني بوده كه باقي هم‌صنفي‌هايش را با استفاده از رايانه آشنا كرده است.

سيداحمد خاتمي، امام جمعه موقت تهران در گفت‌وگوي اخيرش با باشگاه خبرنگاران جوان پاسخ‌هاي جالبي به سوالاتي در مورد فضاي مجازي داده است. او خاطره‌اي در مورد معرفي كامپيوتر به ساير روحانيون روايت كرده است «سال ۶۸ بود كه خرداد امام(ره) به رحمت خدا رفتند و مقام معظم رهبري مسووليت رهبري جامعه را بر عهده گرفتند،
مرداد ماه بود، دوماه بعد از رهبري ايشان، از دفتر ايشان زنگ زدند كه آقا شما را به عنوان هيات امناي مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي منصوب كردند.آن روز اصلا كامپيوتر و اينترنت و اينها به اين گستردگي نبود، اولين وظيفه‌اي كه بر عهده خودمان احساس كرديم و انصافا بايد بگويم اولين اقدام موثر اين مركز معرفي كامپيوتر بود، يادم هست كامپيوتر را منزل علما بردند و مي‌گفتند كه اين كارايي‌ها را دارد.»

او البته در پاسخ به اين سوال مجري كه واكنش روحانيون نسبت به استفاده از كامپيوتر چه بود، گفته: «بسيار مثبت بود، بيني و بين‌الله كامپيوتر را مي‌بردند نزد مراجع عظام تقليد، با آغوش باز تحويل مي‌گرفتند و مي‌گفتند كه چرا ما از اين طريق معارف اسلامي را منتشر نكنيم؟ بعد اين مركز كار كرد و انصافا دنياي كار در عرصه علوم اسلامي [را به سرانجام رساند]، فهرست‌هاي كتاب بِحارالانوار، كتاب وسائل‌الشيعه، فهرست الفاظ، فهرست موضوعي و... را انجام داد.»

سيداحمد خاتمي در جريان اين مصاحبه به چگونگي اداره كردن صفحات مجازي‌اش نيز اشاره كرده و گفته كه ادمين دارد. او تاكيد كرده كه از ابتدا كه «خبر دادند نظام ورود به توييتر را ممنوع‌ كرده است» در توييتر فعال نبوده‌ و كاري هم ندارد كه چه كساني عضو هستند و چه كساني عضو نيستند اما در اينستاگرام صفحه مجازي دارد.

البته سيداحمد خاتمي به محض ورود به اينستاگرام از سوي برخي كاربران «ريپورت» شد و به گفته خودش تاكنون دوبار ريپورت شده است. او در پاسخ به اين سوال كه آيا موافق فيلتر تلگرام بوده، ‌پاسخ داده كه موافق فيلترينگ بوده و معتقد است در تمام دنيا و حتي در روسيه كه محل تولد تلگرام است، اين پيام‌رسان را كنترل كردند و در چين هم اصلا اجازه ندادند تلگرام وارد شود. با اين حال تاكيد دارد كه مخالفت با تلگرام به معناي مخالفت با فضاي مجازي نيست.

 

اهل قسم نيستم اما اگر قرار باشد قسم بخورم اينجاست...

سيداحمد خاتمي در اين گفت‌وگو به حاشيه جديدي نيز پاسخ داده است. چندي پيش مشخص شد كه داماد سيداحمد خاتمي به عنوان رييس حوزه رياست در سازمان برنامه و بودجه انتخاب شده، گرچه پس از انتشار اين خبر خاتمي بيانيه‌اي صادر كرد، در مصاحبه اخير هم توضيح داد: «ازدواج ما اصلا سياسي نبوده است. من در انتخاب داماد‌ها چيزي كه به قول طلبه‌ها به‌شرط لا بودم يعني اصرار داشتم كه سياسي نباشند. داماد‌هاي ما هيچ‌كدام از خانواده مقامات سياسي نيستند فقط يكي از دامادهايم پدرش روزگاري نماينده مجلس بوده است. اهل قسم نيستم، اما اگر قرار باشد كه قسم بخورم اينجاست، بنده آقاي نوبخت را فقط اوايل دوران رياست‌جمهوري آقاي روحاني يكي دوبار در مجلسي ديدم و از آن زمان تاكنون او را نديدم و رابطه‌ تلفني هم نداشتم.»

او همچنين گفت: «بنده دامادهايم را آزاد گذاشتم يعني به آنها گفتم خودتان باشيد نه داماد آيت‌الله خاتمي چرا كه من چهره‌اي مذهبي- سياسي هستم و آدم گاهي در عالم سياست به عرش مي‌رود و گاهي به فرش. اگر عزيز شديد خودتان عزيز باشيد. نمي‌خواهم قصه من بشويد. اين را به صراحت به آنان گفتم، در رابطه با هيچ‌كدام از داماد‌هايم هيچ اقدامي نكردم كه شغلي را پيدا كنند و اين را رانتخواري مي‌دانم كه چون بنده امام جمعه هستم كاري انجام دهم. در رابطه با داماد محترمم كه جوان بسيار پاكي است بنده نه به او گفتم برو نه به او گفتم نرو. فقط به او گفتم هرچه خودت تصميم بگيري. ابدا و اصلا سفارش او را نكرده‌ام و اگر زنده باشم براي هيچ‌كدام از داماد‌هايم سفارش نخواهم كرد.»

او همچنين در پاسخ به اين پرسش كه «پستي كه به داماد شما داده شده است به خاطر داماد شما بودن نبوده است؟» گفته: «اين را آقاي نوبخت بايد بگويند، والله چنين نبوده است. به صراحت مي‌گويم پستي كه به داماد داده شده است به خاطر خاتمي نبوده چرا كه من مشي و خط فكري‌ام مشخص است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون