• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4265 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۴ دي

اخبار

ظريف: معطل اروپا نمي‌مانيم

وزير خارجه كشورمان با اشاره به اينكه گزينه‌هاي زيادي بعد از خروج امريكا از برجام داريم، گفت: اروپايي‌ها در انجام تعهدات‌شان به برجام كند عمل مي‌كنند، ما منتظرشان نمي‌مانيم مگر اينكه گام عملي اتخاذ كنند. محمد جواد ظريف، وزير خارجه كشورمان در گفت‌وگو با شبكه الميادين گفت: حضور امريكا در سوريه از همان ابتدا غيرقانوني بود، امريكا بطور مطلق با داعش نجنگيد و حضور آن به نفع ملت سوريه يا با موافقت دولت آن كشور نبود. وي افزود: ما اطلاعات كافي در رابطه با برنامه‌هاي امريكا در سوريه نداريم به همين دليل موضع مشخصي اتخاذ نمي‌كنيم. وزير امورخارجه كشورمان در ادامه خاطرنشان كرد: نگراني تركيه از عمليات تروريستي را درك مي‌كنيم و هرگونه اقدام نظامي لازم است با هماهنگي دولت سوريه اتخاذ شود. ما هميشه به دوستان‌مان در تركيه گفتيم كه عمليات نظامي بدون موافقت دمشق نمي‌تواند به حل بحران كمك كند. ظريف با اشاره به اينكه ايران آماده است تا امنيت منطقه مشترك باشد و هيچ يك از كشورها عليه كشور ديگري نباشند افزود: سعودي‌ها ده‌ها ميليارد دلار در جنگ يمن هزينه كردند اما چه چيزي را محقق كردند؟ وزير امور خارجه كشورمان در رابطه با خروج امريكا از برجام گفت: گزينه‌هاي زيادي بعد از خروج امريكا از برجام داريم و هرگاه مصلحت ملي اقتضا كند اين گزينه‌ها را به كار مي‌گيريم. وي در رابطه با نقش اروپايي‌ها در برجام گفت: اروپايي‌ها در اجراي تعهدات‌شان به توافق هسته‌اي كند عمل مي‌كنند، ما منتظرشان نخواهيم ماند مگر اينكه گام‌هاي عملي اتخاذ كنند.

سفر وزير خارجه پاكستان به تهران

شاه محمود قريشي وزير خارجه پاكستان، عصر دوشنبه در محل وزارت امور خارجه با محمد جواد ظريف وزير امور خارجه كشورمان ديدار و گفت‌وگو كرد. در اين ديدار طرفين در خصوص شماري از مسائل دوجانبه، منطقه‌اي و بين المللي به گفت‌وگو و رايزني پرداختند. وزيران خارجه دو كشور همچنين در خصوص اهميت ثبات، امنيت و همگرايي سازنده در منطقه به ويژه بين افغانستاني‌ها در شرايط كنوني و تشريك مساعي دو كشور در اين زمينه تاكيد كردند. تهمينه جنجوعه قائم مقام وزارت امور خارجه پاكستان و جمعي از مقامات وزارت امور خارجه اين كشور، قريشي را در اين سفر همراهي مي‌كنند. به گزارش ايرنا، شاه محمود قريشي در سفر دو روزه منطقه‌اي خود به افغانستان، ايران، چين و روسيه، در ملاقات با مقامات عاليرتبه سياسي و ديپلماتيك اين كشورها، در خصوص روابط دوجانبه و منطقه‌اي گفت‌وگو و تبادل نظر مي‌كند. موضوعات مربوط به صلح منطقه‌اي و روند صلح افغانستان نيز در سفر منطقه‌اي وزير امور خارجه پاكستان مورد بحث و تبادل نظر قرار مي‌گيرد. وزير امور خارجه پاكستان، توسعه مبادلات تجاري و سياسي با كشورهاي منطقه را از اولويت‌هاي دولت تحريك انصاف (PTI) به رهبري عمران خان خوانده است. صفحه توييتر رسمي دولت پاكستان روز دوشنبه به نقل از شاه محمود قريشي، وزير امور خارجه پاكستان نوشت: دولت پاكستان مايل است بيش از پيش ارتباط‌هاي سياسي و اقتصادي خود را با ايران افزايش دهد. شاه محمود قريشي، وزير امور خارجه پاكستان، پيش از آغاز سفر خود به ايران در صفحه شخصي خود در توييتر نوشته ‌بود: در دو روز به چهار كشور مي‌روم. ما پيش از پايان سال از حجم كار خود نمي‌كاهيم. من امروز صبح مذاكرات سازنده‌اي با مقامات افغان داشته‌ام. مقصد بعدي من ايران است. ارتباطات منطقه‌اي و نقطه‌نظرات مشترك براي پيشرفت ضروري هستند.

پيام توييتري وزير خارجه به مناسبت كريسمس

محمد جواد ظريف در توييتي قرآني به مناسبت تولد حضرت مسيح(ع) ابراز اميدواري كرد: سال نوي ميلادي سال صلح و آرامش باشد. به گزارش ايسنا، وزير امور خارجه كشورمان در صفحه توييتر خود در اين ارتباط نوشت: «فرشتگان گفتند: «اي مريم! خداوند تو را به كلمه‌اي از طرف خودش بشارت مي‌دهد كه نامش «مسيح، عيسي پسر مريم» است؛ در حالي كه در اين جهان و جهان ديگر، عزيز خواهد بود و از مقرّبان است. (آل عمران: آيه ۴۵) اميدوارم به بركت تولد حضرت عيسي مسيح، سال ۲۰۱۹ سال صلح و آرامش براي همه باشد.» به گزارش ايسنا، رابرت مك‌اير، سفير بريتانيا در ايران، ويديويي را به مناسبت كريسمس و سال جديد ميلادي در صفحه توييتر شخصي خود منتشر كرده و در آن به رابطه ميان ايران و انگليس پرداخته است. مك‌اير با اشاره به پايان رسيدن سال 2018 اظهار كرد: امسال سال پرمشغله‌اي بوده است. سه سال است كه سفارت انگليس بازگشايي شده است و من به كاري كه تيم‌مان براي بازسازي سفارت و استحكام روابط دوجانبه انجام داده‌اند، افتخار مي‌كنم. در هشت ماهي كه من اينجا بوده‌ام، بازديدهايي از طرف وزير امور خارجه، آليستر برگ، معاون امور خارجه (كه تا به حال دو بار به اينجا آمده است)، لرد لامونت، نماينده انگليس در امور تجاري، رييس بخش سياسي در وزارت امور خارجه و كسان ديگري داشته‌ايم. به گمانم اينها نشان‌دهنده اهميت ايران در لندن است. وي با اشاره به صحبت‌هاي صورت گرفته ميان مقامات ايراني و انگليسي اعلام كرد: بحث‌هاي جدي‌اي بر سر ويزا و مهاجرت‌، مشكلات منطقه‌اي، امنيت، اقتصاد و برجام داشته‌ايم. سفير بريتانيا با اشاره توافق هسته‌اي با ايران گفت: برجام همچنان اولويت اول بريتانيا در ايران است. طبق اين توافق، مزاياي اقتصادي به ايران در ازاي پايبندي به تعهداتش تعلق مي‌گيرد. وي با اشاره به مشكلات حال حاضر ميان ايران و انگليس بيان كرد: البته مشكلاتي نيز ميان ايران و بريتانيا وجود دارد كه بر سر آن به توافق نرسيده‌اند و در روابط دوجانبه‌مان با چالش‌هايي مواجه هستيم؛ اما توانايي‌مان در انجام همكاري‌هاي بيشتر و مذاكرات سرراست‌تر درباره اين مسائل، نشانگر تقويت بيشتر روابط ميان اين دو كشور است. رابرت مك‌اير با اشاره به رسيدن سال جديد ميلادي گفت: با نزديك شدن به پايان سال به همه شما – خصوصا كساني كه كريسمس را جشن مي‌گيرند - كريسمس و سال جديد را تبريك مي‌گويم. من معتقدم كه در سال 2019 با مشكلات زيادي در ايران مواجه خواهيم شد اما فرصت‌هايي را براي ما كه روي روابط ميان دو كشور كار مي‌كنيم، ايجاد مي‌كند تا كاري مهم و پرمنفعت انجام دهيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون