• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4265 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۴ دي

انتظار برگشت تعادل به بازار نفت

وزراي نفت كشورهاي اصلي عضو اوپك در روز يكشنبه گفتند كه انتظار دارند با اجرايي شدن توافق كاهش توليد، روند كاهش قيمت در اوايل سال آينده ميلادي متوقف شود و بازار دوباره تعادل خود را به دست آورد.

قيمت نفت از اوايل اكتبر به‌ خاطر ترس از عرضه بيش از حد نفت و كاهش تقاضاي جهاني بيش از 36 درصد كاهش يافت و 54 دلار(47 يورو) در هر بشكه معامله شد.

سهيل المزروعي، رييس اوپك و وزير نفت امارات گفت كه عرضه اضافي در بازار نفت در مقايسه با 2017 كم است و انتظار دارد تا يكي دو ماه آينده از بين برود. مزروعي طي يك كنفرانس خبري در كويت گفت:«طبق آمار، ما 26 ميليون بشكه نفت اضافي داريم. اين مقدار اوايل 2017، 340 ميليون بشكه بود».«من فكر مي‌كنم كه به ‌راحتي مي‌توانيم اين مازاد توليد را از بين ببريم و طي دو تا سه ماه آينده و در 3ماهه اول سال آينده ميلادي به تعادل بازار برسيم». اوپك و توليدكنندگان غيراوپك در اوايل دسامبر تصميم گرفتند، توليد نفت را 1.2 ميليون بشكه در روز از ماه ژانويه كاهش دهند تا قيمت نفت بالا برود.

مزروعي گفت در ماه‌هاي اخير بيش از نياز بازار نفت عرضه شده است در حالي كه تحريم‌هاي امريكا عليه ايران تأثيري كمتر از حد انتظار بر صادرات نفت اين كشور داشته‌اند.

توليدكنندگان نفت طي نشست ماه آوريل همچنين انتظار دارند، قراردادي بلندمدت براي رسمي كردن يك همكاري بين اعضاي اوپك و غيراوپك در مورد توليد نفت امضا كنند.

اوپك اخيرا همكاري نزديكي با روسيه و ساير توليدكنندگان غيراوپك داشته و هدف آن كنترل بيشتر توليد نفت و قيمت نهايي آن است. به گزارش بلومبرگ دو عامل اصلي پشت اين مساله وجود دارد، يكي از يك شك و ترديد بيجا در مورد تمايل به كاهش توليد نشأت مي‌گيرد و دومين عامل از يك ديدگاه منفي در مورد دورنماي اقتصاد جهاني مي‌آيد. توافق كاهش روزانه ۱.۲ ميليون بشكه‌اي توليد در ژانويه بايد يك حداقل قيمتي را براي نفت ايجاد مي‌كرد. كاهش قيمت نفت نشان مي‌دهد كه تاجران نسبت به اجرايي شدن اين كاهش ترديد دارند.

قسمت عمده بار كاهش توليد اخير بر دوش عربستان است. وزير نفت عربستان در وين قول داد كه كشورش بيشتر از سال ۲۰۱۷ كاهش توليد داشته باشد. تاريخچه توافق اوپك و غيراوپك تا حالا نشان مي‌دهد كه كشورهايي مثل عربستان، امارات و روسيه هميشه به قول خود عمل كرده‌اند حتي اگر مدتي طول كشيده باشد. توليد نفت در ونزوئلا هم همچنان رو به كاهش است. كارگران از كشور فرار كرده‌اند و كمبود حفاظت از چاه‌ها، پمپ‌ها و خط لوله‌ها ظرفيت توليد را از بين برده است. تحريم‌هاي ايران هم با انقضاي مهلت معافيت‌ها در ماه مه سخت‌تر خواهد شد و توليد را كمتر خواهد كرد. بنابراين به اين نتيجه مي‌رسيم كه توليد اوپك و متحدانش تا رقم ۱.۲ ميليون بشكه در روز در سال آينده پايين خواهد آمد حتي اگر در ژانويه به اين هدف نرسند. برخي انگيزه‌هاي كاهش قيمت نفت مطمئنا مربوط مي‌شود به تغيير توليد در امريكا. سقوط قيمت پس از آن آغاز شد كه وزارت انرژي امريكا آمار توليد را در ماه آگوست اعلام كرد كه يك جهش غيرمنتظره را در توليد امريكا نشان مي‌داد. كمبود خط لوله در امريكا بايد توليد نفت را تا اواسط ۲۰۱۹ كاهش دهد. ولي آمار توليد نفت اين كشور در نيمه دوم ۲۰۱۸ بيش از ۵۰۰ هزار بشكه در روز در اكتبر و نوامبر افزايش داشته است. اين ارقام نگراني در مورد كمبود عرضه نفت اوپك را از بين مي‌برد. ولي اين توليد بالاي نفت حالا خود را در پيش‌بيني‌هاي عرضه/تقاضا در ۲۰۱۹ نشان داده است. اين پيش‌بيني‌ها نشان مي‌دهد اگر اوپك طبق قولي كه داده توليد را كم كند، بازار در نيمه اول سال آينده متعادل مي‌شود.

وزارت اطلاعات انرژي امريكا، آژانس بين‌المللي انرژي و اوپك پيش‌بيني‌هاي خود را از رشد تقاضا براي ۲۰۱۹ كاهش داده‌اند. برخي مشاوران از اين هم بدبين‌تر هستند. جي‌بي‌سي انرژي رشد كمتر از يك ميليون بشكه در روز را براي سال آينده پيش‌بيني مي‌كند. نگراني‌هاي فزاينده در مورد وضعيت اقتصاد جهان، جنگ‌هاي تجاري، تاثير مخرب برگزيت، افزايش نرخ بهره فدرال رزرو و تهديد تعطيلي دولت امريكا همه با هم باعث كاهش قيمت نفت شدند. اين يعني راه‌حل سقوط قيمت فعلي خارج از صنعت است.كاهش توليد ممكن است كمي قيمت را بالا ببرد ولي هزينه‌هاي بالاتر تنها فشارهاي منفي بر اقتصاد وارد مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون