• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4268 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۸ دي

خبرخوان

قيمت شوينده‌ها در ماه‌هاي پاياني سال كاهش مي‌يابد

مديركل صنايع غذايي، دارويي و بهداشتي وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت گفت: با توجه به افزايش نياز مردم به مواد شوينده در ماه‌هاي پاياني سال، توليدكنندگان براي اعمال تخفيف و كاهش قيمت‌ها اعلام آمادگي كرده‌اند.

مهدي صادقي‌نياركي افزود: 60 تا 70 درصد مواد اوليه مورد نياز توليد مواد شوينده از جمله مواد پتروشيمي، املاح معدني، كربنات، اسانس‌ها، برخي افزودني‌ها و غيره وارداتي و مشمول ارز نيمايي است.

بر پايه سياست‌هاي جديد ارزي دولت كه از نيمه مردادماه امسال اجرا شد، تخصيص ارز به همه اقلام وارداتي جز كالاهاي اساسي و ضروري از بازار ثانويه ارز (نيما) انجام مي‌شود.

در هفته‌هاي گذشته به دليل تعديل نرخ ارز، عامه مردم در انتظار كاهش قيمت‌ها هستند. در چنين شرايطي، مديركل صنايع غذايي، دارويي و بهداشتي وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت اعلام كرد: تهيه ارز نيمايي به دليل نياز واردكنندگان به پيدا كردن صراف فرآيندي زمانبر است، با اين حال برخي واردكنندگان به ثبت سفارش موفق نشده‌اند.

وي بيان داشت: در صورتي كه قيمت اين مواد كه بخشي از آنها در بورس عرضه مي‌شود، كاهش يافته باشد، قيمت محصولات نهايي نيز بايد كاهش يابد.

صادقي‌نياركي خاطرنشان كرد: صنعت محصولات شوينده و آرايشي كاملا رقابتي است، به‌طوري كه چند برابر نيازهاي واحد صنعتي در كشور وجود دارد و برندهاي مختلف داخلي و خارجي با هم رقابت مي‌كنند.

به گفته اين مسوول، در چنين شرايطي شركت‌ها به دنبال افزايش سهم خود از بازار هستند و اين مهم را از طريق كاهش قيمت‌ها و در نتيجه افزايش فروش‌شان دنبال مي‌كنند.

وي ادامه داد: از آنجا كه مواد شوينده و آرايشي جزو 25 قلم كالاي اساسي دريافت‌كننده ارز رسمي نيستند، مشمول «رصد و پايش» بوده و در صورتي كه قيمت‌هاي‌شان خارج از عرف افزايش يافته باشد، با گزارش مردم يا سازمان حمايت از مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان مورد رسيدگي قرار مي‌گيرد.

 

تجارت پاكستان و چين با پول ملي آغاز شد

پاكستان و چين تلاش‌هاي خود را براي كاهش وابستگي به دلار تقويت كرده و تجارت دوجانبه خود را با پول ملي آغاز كردند.

به گزارش رسانه‌هاي پاكستان، تجارت دوجانبه بين پاكستان و چين با توجه به تلاش طرفين براي كاهش انحصار دلار موفقيت قابل توجهي ارزيابي شده و دو كشور، تجارت با پول ملي را به صورت رسمي آغاز كردند.

منابع خبري در وزارت بازرگاني پاكستان اعلام كردند كه دو كشور از چندي پيش تلاش‌هاي خود براي كاهش انحصار و وابستگي به دلار را آغاز كرده بودند.

بر اين اساس، يك شركت خصوصي پاكستان براي واردات تجهيزات مورد نياز خود از چين، 327 ميليون يوان پرداخت كرده است.

اين منابع مدعي شدند كه دولت چين با ارايه 20 ميليارد يوان اعتبار به پاكستان موافقت كرده است، از اين پس اسلام‌آباد مي‌تواند تا سقف 20 ميليارد يوان از چين كالا وارد كرده و پول آن را به واحد پولي چين بپردازد.

منابع افزودند: اين حجم براي برآوردن تمامي نيازمندي‌هاي پاكستان كافي است.ايرنا

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون