• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4268 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۸ دي

خبرخوان

سهام آسيايي با بازگشت وال‌استريت رشد كرد

پس از آنكه وال‌استريت معاملات پرنوسان ديشب را در منطقه مثبت به پايان رساند، سهام آسيايي رشد كرد و به سودهاي بزرگ دو جلسه قبلي خود افزود.

به گزارش رويترز، روز جمعه، پس از آنكه وال‌استريت معاملات پرنوسان ديشب را در منطقه مثبت به پايان رساند، سهام آسيايي رشد كرد و به سودهاي بزرگ دو جلسه قبلي خود افزود، هرچند با تداوم نگراني‌هاي سرمايه‌گذاران، سرمايه‌هاي امن مانند ين ژاپن تقويت شدند. سهام اروپا هم امروز توانستند افت‌هاي قبلي خود را جبران و جهش كنند. شاخص استاكس۶۰۰ اروپا ۱.۴ درصد جهش كرد و كاك آلمان ۱.۵ درصد بالا آمد. گسترده‌ترين شاخص سهام آسيا-اقيانوسيه ام‌اس‌سي‌آي در خارج از ژاپن، ۰.۸ درصد رشد كرد. اين شاخص در ماه دسامبر ۳ درصد سقوط كرده است. كامپوزيت شانگهاي ۰.۳۵ درصد بالا رفت. سهام استراليايي يك درصد جهش كرد و كوسپي كره‌جنوبي ۰.۵ درصد بالا آمد. نيكي ژاپن كه روز پنجشنبه ۴ درصد جهش كرده بود، امروز مخالف روند بازار عمل كرد و ۰.۳ درصد افت كرد. ماسافومي ياماموتو، استراتژيست ارشد ارز خارجي در شركت اوراق ميزوهو در توكيو مي‌گويد: اگر مقامات فدرال‌رزرو، به ويژه رييس اين بانك، جرومي پاول و مدير نيويورك فدرال‌رزرو، ويليامز، با توجه به نوسانات شديد بازارهاي سهام موضع محتاطانه‌تري اتخاذ كنند، اين باعث رشد سهام امريكا و سود اوراق قرضه خواهد شد و نرخ دلار را تقويت خواهد كرد. در حالي كه سهام نشانه‌هايي از بهبود را از خود نشان مي‌دهد، تداوم نوسانات شديد بازار به تقويت ارزهاي امن مانند ين ژاپن و فرانك سوييس كمك كرد. دلار ۰.۳ درصد در برابر ين ژاپن افت كرد و به نرخ برابري ۱۱۰.۶۴ رسيد. اين ماه افت ارزش دلار در برابر ين بيش از ۲ درصد شده است. يورو كه ديشب ۰.۷ درصد در برابر دلار بالا آمده بود، امروز هم اندكي تقويت شد و به نرخ ۱.۱۴۵۰ دلار رسيد.

 

بي‌تقصيري وزارت نفت در حادثه آتش‌سوزي مدرسه زاهدان

وزير نفت معتقد است بودجه ايمن‌سازي سامانه گرمايشي مدارس از محل عوارض گاز بايد از خزانه پرداخت شود و در حادثه آتش‌سوزي مدرسه زاهدان قصوري متوجه وزارت نفت نيست. بيژن زنگنه درباره برخي اظهارات مبني بر اينكه پرداخت نشدن سهم آموزش و پرورش از محل عوارض قبوض گاز براي ايمن‌سازي سامانه گرمايشي مدارس يكي از دلايل وقوع حادثه آتش‌سوزي در مدرسه دخترانه زاهدان بوده است، گفت: اينها بي‌اساس است و قانون هر چه بوده، انجام شده است. وزير نفت با بيان اينكه «هر آنچه در قانون آمده، داده شده است»، افزود: ما پولي به جايي نمي‌دهيم؛ پول به خزانه ريخته مي‌شود و آنها بر اساس قانون پرداخت مي‌كنند كه حتما هم اين كار شده است. وي درباره نحوه اين پرداخت توضيح داد: ما با وزارتخانه‌ها رابطه نداريم؛ پولي به خزانه واريز مي‌كنيم كه بر اساس قانون تقسيم مي‌شود.

اين عضو هيات دولت تاكيد كرد: من فكر نمي‌كنم قصوري در اين حادثه متوجه وزارت نفت باشد. خانه ملت

 

اردكانيان: صادرات برق به عراق ادامه خواهد داشت

وزير نيرو گفت: بر اساس سند امضا شده بين ايران و عراق چارچوب يك همكاري بلندمدت در زمينه بازسازي صنعت برق عراق شكل گرفته است و اين توافق به عنوان يك روز تاريخي در صنعت برق اين كشور ثبت خواهد شد.

رضا اردكانيان در حاشيه مراسم امضاي سند يادداشت تفاهم همكاري‌هاي دوجانبه ميان وزارتخانه‌هاي نيرو و برق ايران و عراق اظهار كرد: اين سفر منجر به امضاي توافقنامه‌اي شده است كه روز 28 دسامبر سال 2018 را به عنوان يك روز تاريخي در صنعت برق عراق ثبت خواهد كرد.

وي با اشاره به مذاكرات «فشرده و موثر» خود با مسوولان صنعت برق عراق ادامه داد: بر اين اساس چارچوب يك همكاري بلندمدت را در زمينه بازسازي صنعت برق اين كشور بزرگ و مهم در همسايگي خود بنا نهاديم و بر اساس توافقي كه به عمل آمده است، سعي خواهيم كرد تمامي دانش و تجربه موجود در شركت‌ها و موسسات فعال جمهوري اسلامي ايران را براي توسعه صنعت برق به عنوان يك بخش زيربنايي در جهت توسعه كشور عراق به كار بگيريم. اردكانيان تاكيد كرد: اين مهم شامل كاهش قابل ملاحظه تلفات در شبكه برق عراق، توسعه و بازسازي نيروگاه‌هاي عراق، سيستم‌هاي مديريتي، آموزش نيروي انساني و... خواهد بود و تا زمان رفع نياز مردم عراق به انرژي، صادرات برق ما به اين كشور ادامه خواهد يافت. وزير نيرو با اشاره به اينكه اين توافق در چارچوب خواسته‌هاي رهبران دو كشور شكل گرفته است، گفت: اين مهم در جريان ديدار امروز بنده با نخست‌وزير و رييس‌جمهور عراق نيز مورد تاييد و تاكيد واقع شده است. وي ادامه داد: اميدواريم در آينده نزديك با پاسخ مثبتي كه به دعوت اينجانب داده شده است، وزير برق عراق و مسوولان صنعت برق اين كشور بازديدهاي برنامه‌ريزي شده‌اي را در ايران به عمل بياورند و برنامه تفصيلي عملياتي كردن اين توافق را به اتفاق مرور كنيم و قرارداد جديد صادرات برق به كشور عراق را هم به امضا برسانيم. اردكانيان در خصوص نقش شركت‌هاي خصوصي براي اجرايي شدن همكاري‌هاي جديد ميان دو كشور گفت: در حال حاضر بيش از 65 درصد انرژي مورد نياز ايران توسط بخش خصوصي توليد مي‌شود و طبيعتا بخش خصوصي ما نقش بسيار مهمي در عملياتي شدن توافق امروز خواهد داشت. وزير نيرو تاكيد كرد: توان بخش خصوصي در زمينه ساخت نيروگاه‌، بازسازي سيستم‌هاي برق كشور عراق، كاهش تلفات در شبكه توزيع و ساير شيوه‌هاي مديريت نوين به كار گرفته خواهد شد. وي با اشاره به اينكه كشور ايران در بخش آب و برق بناي همكاري جدي با شركت‌ها و سازمان‌هاي دولتي عراق دارد، ادامه داد: طبيعتا در چارچوب همكاري‌هاي جديد دو كشور صدها شركت خصوصي ايران نيز در زمينه ساخت تجهيزات و همچنين تاسيسات نيروگاه‌ها و تجهيزات مربوط به توزيع آب آشاميدني، جمع‌آوري و تصفيه فاضلاب و احداث نيروگاه‌هاي تجديدپذير خورشيدي با همتايان عراقي خود همكاري داشته و در بازار آب و برق اين كشور حضور فعالي خواهد داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون