• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4268 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۸ دي

عدد و رقم

119 هزار ميليارد

رقم معاملات امسال بورس

تعداد ۳۸۴ ميليارد و ۷۹ ميليون سهم و حق تقدم به ارزش ۱۱۹۱ هزار و ۱۸۵ ميليارد ريال از ابتداي امسال تاكنون در مدت ۱۸۴ روز معاملاتي در بورس اوراق بهادار دادوستد شده است.

بررسي معاملات بازار سهام به تفكيك بازار نشان مي‌دهد در اين مدت ۲۶۲ ميليارد و ۳۷۸ ميليون سهم به ارزش ۶۷۴ هزار و ۹۹۹ ميليارد ريال در ۱۲ ميليون و ۷۹۱ هزار و ۱۵۹ نوبت در بازار اول؛ ۱۱۵ ميليارد و ۵۰۹ ميليون سهم به ارزش ۳۷۰ هزار و ۸۸۸ ميليارد ريال در ۱۰ ميليون و ۹۱ هزار و ۶۷۳ نوبت در بازار دوم؛ ۱۰۴ ميليون سهم به ارزش ۱۰۲ هزار و ۸۴۳ ميليارد ريال در ۲۸ هزار و ۹۸۱ نوبت در بازار بدهي؛ يك ميليارد و ۹۸۱ ميليون سهم به ارزش ۱۲۴ ميليارد ريال در ۳ هزار و ۸۶۷ نوبت در بازار مشتقه و ۴ ميليارد و ۱۰۶ ميليون واحد از صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري قابل معامله در بورس تهران به ارزش ۴۲ هزار و ۳۳۱ ميليارد ريال در ۱۹۳ هزار و ۲۴۶ نوبت مورد معامله قرار گرفته است.

شاخص كل نيز كه معاملات امسال بورس را از ارتفاع ۹۶ هزار و ۲۹۰ واحد آغاز كرده است تاكنون با ۶۲ هزار و ۱۵۴ واحد افزايش معادل ۶۵ درصد رشد را به ثبت رسانده و به ارتفاع ۱۵۸ هزار و ۴۴۴ واحد رسيده است.

شاخص بازار اول نيز در اين مدت با ۴۸ هزار و ۴۱۹ واحد رشد و شاخص بازار دوم با ۱۱۰ هزار و ۳۵ واحد افزايش مواجه شده‌اند.

 

۴۰ درصد

بنگاه‌هاي املاك كد رهگيري ندارند

نايب رييس كميسيون عمران مجلس با اشاره به اينكه فعاليت دلالان سفته بازِ سودجو و تصميمات خلق‌الساعه عامل گراني مسكن در كشور هستند، گفت: ۴۰ درصد بنگاه‌هاي املاك كد رهگيري ندارند.

سيد احسن علوي درباره طرح مجلس براي حل معضل فراگير مسكن در كشور اظهار كرد: ما حصل چندين نشست مشترك نمايندگان مجلس با مسوولان وزارت راه شهرسازي در دوره وزير سابق راه و شهرسازي اين شد كه مهم‌ترين نياز در حوزه مسكن، ارايه طرح جامع مسكن است تا براي برنامه‌ريزي تعداد مسكن‌‌هاي موجود و صاحبانش و ميزان تقاضايي كه در بازار وجود دارد مشخص شود و بر اساس آن بدانيم كجا هستيم و با يك برنامه زمانبندي شده مشخص شود برنامه ما براي توسعه در اين زمينه چيست اما متاسفانه از زمان وزارت آقاي آخوندي تاكنون با وجود پيگيري‌هاي فراوان هرگز اين نقشه آماده و ارايه نشد.

وي در واكاوي علت افزايش افسار گسيخته قيمت مسكن گفت: عوامل مختلفي در به وجود آمدن بحران افزايش قيمت اجاره‌بها و خريد و فروش مسكن نقش داشتند كه يكي از آنها مساله عدم توازن عرضه و تقاضا است.

عضو كميسيون عمران مجلس عامل ديگر گراني مسكن و اجاره‌بها را عدم نظارت فائق دولت بر ساخت و سازها دانست و افزود: بخش قابل توجهي از بنگاه­هاي معاملاتي حدود 30 الي 40 درصد از آنها فاقد كد رهگيري هستند و بدون درد سر معامله مي‌­كنند كه اين خود نيز به نحوي در به هم ريختگي بازار مسكن اثرگذار است.

علوي با اشاره به عامل ديگري كه در آشفته كردن بازار مسكن اثر گذار بوده است گفت: كاهش يك باره بهره بانكي باعث شد صاحبان ملك كه پول‌هاي رهن خود را در بانك گذاشته بودند يك باره به فكر گرفتن اجاره‌بهاي بيشتر به جاي گرفتن رهن باشند و همين باعث آشفتگي و آماده شدن فضا براي سوءاستفاده سفته بازان شد.

 

8 دلار

افزايش قيمت طلا در بازارهاي جهاني

امروز در بازارهاي جهاني قيمت طلا با 8 دلار افزايش به بيشترين ميزان 6 ماه گذشته رسيد، نگراني سرمايه‌گذاران از تعطيلي دولت امريكا و دشمني ترامپ عليه رييس فدرال رزرو مهم‌ترين عامل كاهش قيمت بود.

پايان هفته گذشته، در بازارهاي جهاني قيمت طلا افزايش يافت و به بيشترين ميزان 6 ماه گذشته رسيد.

خبرگزاري رويترز مي‌نويسد: تعطيلي بخشي از دولت امريكا احساس ناامني در سرمايه‌گذاران ايجاد كرده، از سوي ديگر پيش‌بيني‌هاي ضعيف از اقتصاد جهاني هم بر احساس سرمايه‌گذاران بيشتر غلبه كرده و آنها راه حفظ سرمايه‌هاي خود را سرمايه‌گذاري روي فلزات به ويژه طلا مي‌دانند. افشين نبوي يك مقام ارشد در MKSSA، گفت: سرمايه‌گذاران به دليل ناامني سياسي كه در امريكا ديده مي‌شود به خريد طلا روي آوردند. سرمايه‌گذاران به دليل اينكه وضعيت دولت فدرال مشخص نيست و همچنين دونالد ترامپ موضع دشمني در برابر رييس فدرال رزرو امريكا اتخاذ كرده احساس خوشايندي ندارند.

يك مقام رسمي با بيان اينكه، تعطيلي دولت امريكا تا سوم ژانويه طول مي‌كشد، گفت: از سوي ديگر سناي امريكا هنوز نتوانسته دونالد ترامپ را از تقاضا براي سرمايه‌گذاري در ديواركشي بين امريكا و مكزيك منصرف كند.

نبوي همچنين گفت: با ناامني ژئوپلتيكي سرمايه‌گذاران علاقه‌مندند روي طلا سرمايه‌گذاري كنند كه اين مساله مي‌تواند قيمت طلا را به بيش از 1280 تا 1300 دلار در سال آينده برساند. بنابراين قيمت طلا حدود 4.1 درصد در ماه گذشته افزايش يافت و شرايط قيمتي را در ماه دسامبر به بهترين وضعيت 10 سال گذشته رقم زد.

علاقه‌مندي به طلا كه به عنوان ابزاري براي مقابله با نگراني‌هاي اقتصادي و سياسي مطرح مي‌شود روي صندوق SPDR طلا هم تأثيرگذار بوده و ذخاير اين صندوق به بيشترين ميزان از آگوست رسيده و 6 درصد نسبت به ماه اكتبر كه به كمترين ميزان 2.5 سال گذشته رسيده بود افزايش داشته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون