• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4270 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۰ دي

رييس دانشگاه آزاد در تلويزيون مدعي شد

قرار بود فرداي حادثه كل شركت ترابري تغيير كند

گروه اجتماعي

روز يكشنبه هم محوطه واحد علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد اسلامي شاهد حضور دانشجويان معترض بود. 5 روز پس از حادثه واژگوني اتوبوس حامل دانشجويان اين دانشگاه و كشته شدن 10 سرنشين آن، دانشجويان دانشگاه آزاد همچنان به دنبال جواب مي‌گردند. رييس دانشگاه آزاد و دادستان كل كشور و دادستان تهران هم روز گذشته در جمع اين دانشجويان حاضر شدند.

تعداد دانشجويان كم شده. تصاويري كه از دانشگاه آزاد مي‌رسيد، نشان مي‌داد كه ديگر از آن چند صد نفري كه روز شنبه دست به تجمع زده و خواستار استعفاي علي‌اكبر ولايتي و پاسخگويي مسوولان شده بودند، خبري نيست. اما حضور همان تعداد باقيمانده از دانشجويان هم كمك كرد تا موضوع حادثه علوم و تحقيقات فراموش نشود. دانشجويان حاضر عكس و فيلم‌هاي خود را روانه شبكه‌هاي اجتماعي كردند و در اين ميان شايعه‌اي مبني بر برخورد اتومبيل حامل مهدي طهرانچي، رييس دانشگاه آزاد با دو نفر از دانشجويان هم خيلي سريع منتشر شد. شايعه‌اي كه البته تكذيب آن هم به همان سرعت از راه رسيد اما گويا كاربران شبكه‌هاي اجتماعي آمادگي بيشتري براي باور اين تصادف داشتند. فيلمي كه از اين حادثه منتشر شد، در واقع حركت خودرويي سفيدرنگ بود كه با سرعت داشت به سمت يكي از ساختمان‌هاي دانشگاه حركت مي‌كرد اما يكي از دانشجويان حاضر در تجمع به ايسنا گفته است كه كسي طهرانچي را در اين اتومبيل نديده است و احتمالا يكي از كارمندان بوده كه سعي داشته از ميان دانشجويان كه جلوي حركت خودروها را مي‌گرفتند، عبور كند. ايسنا از قول اين دانشجو نوشته: «حاضر نشدن مسوولان روز گذشته در جمع دانشجويان و عدم عذرخواهي آنها، دانشجويان را بيشتر عصباني كرده است.» پس از تكذيب برخورد خودروي طهرانچي با دانشجويان، عكس‌هايي از حضور او در تجمع معترضان منتشر شد. روز گذشته همچنين منتظري، دادستان كل كشور و دولت‌آبادي، دادستان تهران در جمع دانشجويان دانشگاه علوم و تحقيقات تهران حاضر شدند. در فيلمي كه از حضور منتظري در جمع دانشجويان منتشر شده يكي از دانشجويان خطاب به او مي‌گويد: «در تجمع روز شنبه يكي از مسوولان دانشگاه آمده و به ما مي‌گويد حق با مشتري است! اتوبوس‌هاي قديمي را رنگ زده‌اند و شسته‌اند و مي‌گويند اتوبوس نو خريده‌ايم. شما را به خدايي كه مي‌پرستيد قسم بخوريد كه راست مي‌گوييد.» دادستان به دانشجويان گفت كه دادستان تهران ماموريت داده است تا مقصران شناخته شوند و اضافه كرد: ‌«آن مقداري كه در حوزه وظيفه ماست، مطمئن باشيد در حمايت از دانشجويان جان‌باخته و مصدوم، وظيفه خود را كامل انجام مي‌دهيم و از شما مي‌خواهيم آرامش خود را حفظ كنيد و مطمئن باشيد در حمايت از شما و ساير دانشجويان تا آخر ايستاده‌ايم و ماجرا را پيگيري مي‌كنيم. مطمئن باشيد بر روند كارهاي ايمن‌سازي كه در اينجا بايد انجام شود نظارت خواهم كرد، از اتوبوس تا مسير و ايمني دانشجويان.» او از دانشجويان خواست نماينده‌اي براي ارتباط با دادستاني مشخص كنند. اينجا بود كه يكي از دانشجويان خواستار تشكيل شوراي صنفي در دانشگاه شد تا بتوانند بر كل مسائل مرتبط با دانشجويان نظارت داشته باشند.

 

طهرانچي: جرات عذرخواهي دارم اما...

پس از حضور مهدي طهرانچي در جمع دانشجويان معترض، ويدئويي از او منتشر شد كه مي‌گفت جرات عذرخواهي دارد اما از مسوولان سابق دانشگاه آزاد مي‌خواست كه پاسخگو باشند: «من جرات دارم عذرخواهي كنم ولي بايد كساني كه 30 سال اينجا جاده كشيدند (جواب بدهند) كساني كه 46 ميليارد تله‌كابين زدند و مي‌خواستند آن را 25 ساله به يك شركت گردشگري كه يك روزه ايجاد شده، اجاره دهند. صداي‌شان را بلند مي‌كنند و مي‌گويند اين تله‌كابين را براي بچه‌ها ساخته بوديم. ما قرار نيست به بچه‌ها دروغ بگوييم. بچه‌هاي ما هستند، قرار نيست دروغ بگوييم.»

شب گذشته مهدي طهرانچي در بخش گفت‌وگوي خبري شبكه يك تلويزيون حاضر شد تا در مورد ديدارش با دانشجويان و پيگيري‌هاي دانشگاه آزاد در مورد حادثه توضيح دهد. او در اين گفت‌وگوي تلويزيوني گفت كه پس از ديدار سه ساعته در واحد علوم و تحقيقات و آگاهي دانشجويان از اين موضوع كه از زمان ورود دكتر ولايتي و تيم همراهش همه تلاش براي شفافيت مالي دانشگاه و در اولويت قرار گرفتن دانشجويان انجام شده، فضاي خوبي بين آنها ايجاد شده است. نكته جالب توجه در صحبت‌هاي طهرانچي اين بود كه مدعي شد تمامي قراردادها و مناقصه‌هاي دانشگاه از جمله سيستم ترابري در حال بازنگري و تغيير بوده‌اند: ‌«در چند ماه اخير پيگيري كرده بوديم؛ اقدامات قانوني را تا 6 آذر (روز حادثه) انجام داده بوديم و فرداي حادثه كل شركت ترابري قرار بود جايگزين شود.» او پس از اين صحبت‌ها سرعت رسيدگي به اين حادثه از سوي دانشگاه آزاد را در كشور بي‌سابقه خواند: «فكر مي‌كنم اين رسيدگي در تاريخ كشور عزيز ما بي‌سابقه باشد و اين خاصيت دانشگاه است كه پاسخگو است؛ يك روز پس از سانحه. ظرف 5 ساعت ابعاد حادثه را دقيق بررسي كرديم. از لحظه اول با دادستاني هماهنگ بوديم اما اقدامات‌مان را محدود به دستورات قوه قضاييه نكرديم و با سفارش دكتر ولايتي قرار شد كه دقيق و سريع پاسخگو باشيم. يك روز پس از سانحه قرارداد و كساني كه قصور كرده بودند، بررسي شدند. از پيمانكاري كه در ابتداي سال انتخاب شده بود تا مديران وقت كه ملاحظات دقيق را در انتخاب پيمانكار بايد رعايت مي‌كردند.»

او با اشاره به اينكه دانشگاه آزاد در سراسر كشور 440 واحد و يك ميليون و 320 هزار دانشجو دارد، اعلام كرد كه ظرف 5 روز گذشته علاوه بر اينكه تمامي بررسي‌ها براي نصب گاردريل و سرعت‌گير در واحد علوم و تحقيقات انجام شده، گفت: ‌«در اين 5 روز بعد از حادثه همكاران ما هيچ تعطيلي نداشتند و به فكر ايمن كردن و عدم تكرار واقعه بودند. براي همين براي تمامي واحدهاي دانشگاه آزاد دستورالعمل‌هاي جديدي تبيين شد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون