• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4277 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۸ دي

ايران 5- يمن صفر

نود دقيقه حمله كرديم و برديم

علي ولي‌اللهي

اولين قدم محكم‌تر از هميشه برداشته شد. با يك نمايش هجومي فوق‌العاده و با طراوت. اين بردي بود كه همه به آن نياز داشتيم. هم كادر فني تيم ملي و هم بازيكنان و هم همه هواداران. در حالي كه تا اينجاي رقابت‌ها بيشتر مدعيان در بازي مقابل تيم‌هاي درجه دو و سه آسيا يا شكست خورده بودند يا به زور توانسته بودند برنده از زمين بازي خارج شوند، يوزهاي ايراني با ولعي سيري‌ناپذير موفق شدند يمن را گلباران كنند تا به صورت تمام و كمال در قامت يك مدعي ظاهر شوند و خط و نشان پر‌رنگي براي ساير رقبا بكشند. شاگردان كارلوس كي‌روش در ورزشگاه محمد بن زايد با نتيجه 5 بر 0 از سد حريف ناشناخته‌شان گذشتند و بهترين برد مسابقات تا انتهاي روز سوم را به دست آوردند.

تيم ايران كه قبل از شروع مسابقات با انتقاداتي درباره بازي تدافعي مواجه بود، بازي مقابل يمن را خيلي خوب شروع كرد و از همان دقايق ابتدايي بازي را در اختيار گرفت و در دقيقه 12 توسط مهدي طارمي به گل اول رسيد. بر خلاف آنچه هميشه از تيم كي‌روش انتظار داشتيم، انتظاري كه مي‌گفت تيم ايران وقتي از حريف پيش مي‌افتد ديگر تلاشي براي گل‌هاي بيشتر نمي‌كند، ملي‌پوشان اين‌بار بلافاصله براي گل‌هاي بعدي خيز برداشتند و تا قبل از دقيقه 30، موفق شدند كار يمني‌ها را تمام كنند. با يك گل از اشكان دژاگه، كه البته چون به پشت دروازه‌بان برخورد كرد و وارد دروازه شد به عنوان گل به خودي ثبت شد، و يك گل ديگر از مهدي طارمي. در نيمه دوم نيز تيم ايران آهنگ تهاجمي خودش را حفظ كرد و دو بار ديگر توسط سردار آزمون و سامان قدوس تعويضي دروازه حريف را فتح كردند و دو بار هم تيرك دروازه السوادي را به لرزه درآوردند تا در نهايت بازي نخست تيم ملي ايران در جام هفدهم آسيا تبديل شود به دومين برد پرگل تاريخ فوتبال ايران در اين تورنمنت. بهترين برد ايران در جام ملت‌ها در سال 1976 با برد 8 بر 0 مقابل يمن جنوبي به دست آمده بود و اين‌بار هم يمن تبديل به يك لقمه چرب و نرم براي فوتبال ايران شد.

اين برد پرگل و نمايش هجومي بهترين هديه كي‌روش به ايراني‌ها براي فراموش كردن همه اختلافات بين تيم ملي و منتقدين كي‌روش بود. بردي كه به احتمال قريب به يقين مي‌تواند همان وحدت ملي مورد انتظار در رابطه با حمايت تيم ملي را به وجود بياورد و آن كساني كه مي‌خواستند از برد خفيف احتمالي ايران مقابل كشور جنگ‌زده يمن پلي بسازند براي انتقاد دوباره را قانع كند همانند همه مردم كه سرمست و كيفور هستند از اين نمايش غرور‌آفرين، اين چند وقت را بي‌خيال شوند و صرفا به حمايت از تيم ملي بپردازند. البته خود كي‌روش هم به خوبي اين موضوع را مي‌دانست كه هيچ‌چيز ديگري غير از يك برد روحيه‌بخش نمي‌تواند آبي باشد بر آتش اختلافات. پس احتمالا از بازيكنانش خواسته بود رحم نكنند به حريف. رحم نكردني كه باعث شد فاكس‌اسپرت در پايان نيمه اول بازي با عنوان «تيم بي‌رحم» از تيم ملي ايران در گزارشش ياد كند. رحم نكردني كه بازيكنان ايران را واداشت 20 بار دروازه حريف را مورد هدف قرار دهند.

نكته جالب توجه ديگري كه در بازي ايران به چشم آمد، پايبندي بازيكنان تا آخرين لحظه به دستورات كي‌روش بود و با اينكه تيم ايران بردش مسجل شده بود، هيچ لحظه‌اي از مسابقه شاهد بازي احساسي يا حركات انفرادي بازيكنان براي خودنمايي نبوديم. حتي بازيكناني كه به صورت جايگزين وارد زمين شدند تا سرمربي تيم بتواند از اين ديدار استفاده‌هاي تمريني‌اش را نيز ببرد، كاملا در چارچوب تاكتيك‌هاي انديشيده شده كار كردند و همين باعث شد تيم يمن نتواند فشار مضاعفي به بازيكنان ايران وارد كند. قطعا اين سيستم چرخشي و خسته نشدن بازيكنان نتيجه‌اش را در بازي‌هاي آتي ايران در تورنمنت مقابل ويتنام و يمن نشان خواهد داد. دومين بازي ايران در جام 2019 روز شنبه هفته آينده مقابل ويتنام در ساعت 14:30 برگزار مي‌شود. ايران در صورت پيروزي در اين مسابقه، صعودش از گروه تقريبا قطعي خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون